سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
سیدحسین مومنی

حوزه/ سخنران حرم مطهر کریمه اهل بیت(س) با بیان اینکه معرفت و ارتباط با ولایت شرط سلوک در مسیر بندگی خدا است، گفت: اگر توحید، نبوت، عدل و معاد از ستون‌های ایمان است، ولایت از ارکان ایمان است و اگر ولایت نباشد هیچ کدام از آنها مؤثر نیست.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین سیدحسین مؤمنی طی سخنانی در حرم مطهر بانوی کرامت که از شبکه قرآن و فضای مجازی منعکس شد، با بیان اینکه در طول تاریخ اسلام برخی زنان، کنار مردان نقش آفرین و مؤثر بوده‌اند، اظهار کرد: در کنار حضرت موسی خواهر و مادرشان، در کنار حضرت عیسی مادرشان، در کنار پیامبر اسلام نیز حضرت خدیجه سلام الله علیها، در کنار امیرالمؤمین علیه‌السلام نیز در عرصه‌های مختلف حضرت زهرا سلام‌الله علیها، در کنار سید الشهدا و امام مجتبی علیهما السلام، زینب کبری سلام الله علیها مؤثر و نقش آفرین بوده‌اند.

وی با اشاره به تاریخ زندگانی موسی بن جعفر و امام رضا علیهما السلام و نقش مؤثر حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها در ابعاد شخصی و اجتماعی در راستای ترویج فرهنگ تشیع، افزود: حضرت معصومه سلام الله علیها دارای جایگاه فوق العاده‌ای هستند که سه امام معصوم ما را به زیارت ایشان تشویق کرده‌اند.

سخنران حرم مطهر کریمه اهل بیت سلام‌الله علیها با اشاره به اینکه حضرت معصومه سلام‌الله علیها از شخصیت‌هایی هستند که قبل از تولدشان وعده آمدنشان توسط امام صادق علیه السلام داده شده است، گفت: در میان امام‌زادگان فقط سه امام‌زاده هستند که زیارت‌نامه آنها را امام معصوم زمانشان انشاء کرده‌اند که اول حضرت اباالفضل علیه‌السلام، دوم حضرت علی اکبر علیه‌السلام و سوم حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها هستند.

وی با بیان اینکه معرفت و ارتباط با ولایت شرط سلوک در مسیر بندگی خدا است، گفت: در روایت است که نسبت به هیچ موضوعی همانند ولایت به ما تاکید نشده است زیرا اگر توحید، نبوت، عدل و معاد از ستون‌های ایمان است، ولایت از ارکان ایمان است و اگر ولایت نباشد هیچ کدام از آنها مؤثر نیست.

حجت الاسلام والمسلمین مؤمنی با بیان اینکه پیامبر به اباذر فرمول بندگی را معرفت به خدا، معرفت به رسول خدا و محبت به اهل بیت علیهم‌السلام معرفی کردند، گفت: ایشان در ادامه فرمودند مثل اهل بیت من مانند کشتی نوح است که هر فردی سوار آن نشود به هلاکت می رسد.

وی ادامه داد: امیرالمؤمنین علیه‌السلام در خطبه ۱۵۲ نهج البلاغه فرمودند که برخی زیاد نماز می‌خوانند، برخی زیاد حج به جا می‌آوردند، برخی زیاد صدقه می‌دهند و برخی زیاد روزه می‌گیرند اما بالاترین شما کسی است که در بحث ولایت معرفت داشته باشد و همچنین فرمودند هیچ فردی داخل بهشت نمی‌شود مگر اینکه معرفت نسبت به ولایت و ائمه علیهم‌السلام پیدا کند و ائمه اطهار نیز او را بشناسند و داخل در آتش جهنم نمی‌شود مگر کسی که در بعد معرفت بلنگد.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه زیارتنامه حضرت معصومه سلام الله علیها انشاء شده از امام معصوم و دربردارنده عالی‌ترین مضامین و معارف شیعه است، افزود: توجه دادن نسبت به رضایت اهل بیت علیهم‌السلام، مقام شفاعت حضرت معصومه سلام الله علیها در درگاه الهی، بیان شأن ایشان، پرداختن به معاد و حشر و نشر با اهل‌بیت علیهم‌السلام و درخواست فرجام خوب و عاقبت بخیری در این زیارتنامه وجود دارد.

وی با بیان اینکه در این زیارتنامه هم بحث ولایی است و هم معارفی، افزود: در ۸ فراز این زیارتنامه ارتباط با ولایت بیان شده که از سلام به انبیاء و ائمه شروع می شود و تا فراز پایانی این زیارت نامه ادامه دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • حقگو IR ۲۱:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۱
    0 0
    لطفاً آیه ای از قرآن که این حرف شما را تایید می کند بیاورید که هرگز نخواهید آورد چون چنین آیه ای در قرآن وجود ندارد و اینها همه ساخته و پرداخته شماست. قرآن به وضوح کامل می فرماید: "الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ طُوبى‌ لَهُمْ وَ حُسْنُ مَآبٍ " كسانى‌كه ايمان آورده و كارهاى شايسته انجام داده‌اند خوشا بحالشان که سرانجام نيكويى دارند." و همچنین می فرماید:" وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَهُمْ مَغْفِرَةٌ وَ أَجْرٌ عَظِيمٌ" خداوند به كسانى كه ايمان آورده و كارهاى شايسته انجام داده‌اند وعده‌ى آمرزش و پاداشى بزرگ داده است." و آیات مشابه زیادی وجود دارد که شرط رستگاری را ایمان و عمل صالح معرفی می کند. در واقع فلسفه و دلیل مبعوث شدن همه پیامبران الهی همین بوده است و قید و شرطی ندارد. این چه منطقی است که می گویید "هیچ فردی داخل بهشت نمی‌شود مگر اینکه معرفت نسبت به ولایت و ائمه علیهم‌السلام پیدا کند و ائمه اطهار نیز او را بشناسند و داخل در آتش جهنم نمی‌شود مگر کسی که در بعد معرفت بلنگد"؟ پس تکلیف امتهای پیشین چه می شود؟ این گفته با آیات بالا مغایرت دارد چون آنجا صحبتی از ولایت نشده است. شما ایمان نظری و عملی را بدون آنچه آنرا ولایت می نامید برابر با شرک می دانید چون خداوند می فرماید که من ممکن است هر گناهی را ببخشم ولی قطعاً شرک را نخواهم بخشید، حال سوال پیش می آید که چرا خداوند فرمود:"اِنَّ اللَّهَ لا يَغْفِرُ أَنْ يُشْرَكَ بِهِ وَ يَغْفِرُ ما دُونَ ذلِكَ لِمَنْ يَشاءُ" همانا خداوند گناه شرک را نخواهد ‌بخشید ولی سوای آن را براى هر كه بخواهد مى‌بخشد؟ آیا نداشتن معرفت نسبت به ولایت ائمه برابر با شرک است؟ "قل هاتوا برهانکم ان کنتم صادقین" دلیل قرآنی و عقلی بیاورید وگرنه حرف و ادعای شما مشابه ادعای یهود و نصاری خواهد بود که معتقد بودند کسی وارد بهشت نمی شود مگر اینکه یهودی یا نصرانی باشد که خداوند می فرماید کسی وارد بهشت می شود که یکتاپرست و پیرو دین حنیف ابراهیم باشد."وَ قالُوا لَنْ يَدْخُلَ الْجَنَّةَ إِلَّا مَنْ كانَ هُوداً أَوْ نَصارى‌ تِلْكَ أَمانِيُّهُمْ قُلْ هاتُوا بُرْهانَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ صادِقِينَ‌"وگفتند: هرگز به بهشت داخل نشود مگر آنكه يهودى يا نصرانى باشد. اينها آرزوهاى آنهاست، بگو: اگر راستگوييد، دليل خود را بیاورید.