پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
کد خبر: 931174
۱۶ آذر ۱۳۹۹ - ۰۶:۵۵
طلبه

حوزه/ سالهاست که ما طلبه‌ها متهمیم از شدت وفور نعمت، توان نفس کشیدن هم نداریم، پس نعمت را بر ما تمام نمایید و روزی را در تقویم به نام‌مان بزنید.

به گزارش خبرگزاری حوزه، سرکار خانم زهرا ابراهیمی در یادداشتی به موضوع نبود روز طلبه در تقویم جمهوری اسلامی ایران پرداخته است که متن این یادداشت بدین شرح است:

   

با نگاهی به تقویم در می‌یابیم که امروز یعنی شانزدهم آذر را روز دانشجو نام نهاده‌اند. اگرچه دانشجو به کسی اطلاق می‌شود که درصدد دریافت علم و دانش باشد، اما دانشجوی مصطلح همان است که دانشگاه را برای آموزش انتخاب کرده است.

با توجه به این تعریف،  به این نتیجه می‌رسیم که این روز، تنها متعلق به دانشجویان است و سایر کسانی که اهل علم و علم آموزی‌اند از این دایره مستثنی خواهند بود.

 یکی از گروه‌هایی که در مسیر علم‌آموزی، همواره با تلاش خویش در جهت تثبیت عقاید گام برداشته‌اند طلاب و حوزویان‌اند.

تحصیل و دریافت علوم در نگاه اسلام امری ارزشمند است و از میان علوم، علم نافع مورد سفارش قرار گرفته است؛  گویا رسالت اهل علم این است که به واسطه‌ی علمشان نفعی به اجتماع برسانند.

با تعقیب ردّ پای علوم حوزوی به راحتی می‌توان به نافع بودنشان حکم کرد؛ زیرا دروسی که در حوزه تدریس می شود برمبنای معارف الهی است .

طلاب هویت حقیقی خویش را نه از روزهای تقویم،  بلکه از عقیده‌ای که به پای آن جان می‌دهند می‌گیرند؛  اما این امر نباید بستر بی‌توجهی به آنان را فراهم نماید.

چه نیکوست همان‌گونه که نام دانشجو در تقویم حداقل سالی یک بار مسئولان را متوجه مشکلات دانشجویان می‌کند، روزی هم به نام طلاب اختصاص داده شود تا لااقل سالی یکبار نیز توجه مسئولان به مشکلات طلاب معطوف گردد.

   

لحن ما در بیان درخواست نه لحنی طلبکارانه، بلکه تنها تذکری عامدانه است تا شاید آنها که  صددرصد (و نه حتی نودونه‌درصد) با روان و زبان خویش در اندیشه‌ی به حاشیه کشاندن طلابند، به خود آیند.

 اختصاص دادن یک روز از تقویم به هر امری نشان‌دهنده‌ی اهمیت آن مسئله است؛ با توجه به اهمیتی که کسب معارف الهی در نگاه دین دارد در نظر گرفتن روزی به عنوان روز طلبه هر ساله می‌تواند ارزش تحصیل علوم و معارف اسلامی را یادآور شده و این امر حتی می‌تواند بستر تکثیر اندیشه‌ی دینی را فراهم نماید.

با توجه به نقشی که حوزه‌های علمیه در معماری تاریخ انقلاب دارند اختصاص دادن یک روز به نام طلاب به عنوان نمایندگان حوزه‌ی علمیه توقعی غیر منطقی به نظر نمی‌رسد.

   

اگرچه حوزه‌های علمیه نیز مانند هر نهاد دیگری ممکن است دارای وصله‌های ناجور باشد، اما منش طلبگی قطعا مَنشی است که با روش نان به نرخ روز خوردن تومانی صد تومان فاصله دارد.

از نگاه طلبه‌ی واقعی، جمع بین دیانت و معصیت هرگز موجه نیست؛ چراکه رفتارش استوار بر پایه‌های اعتقادی است و روز طلبه در تقویم می‌تواند فضا را برای بازتاب چنین مَنِشی فراهم نماید .

سالهاست که ما طلبه‌ها متهمیم که از شدت وفور نعمت، توان نفس کشیدن هم نداریم، پس نعمت را بر ما تمام نمایید و روزی را در تقویم به نام‌مان بزنید؛ تا ابد مدت سپاسگزارتان خواهیم بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • IR ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
    2 0
    بسیار زیبا و متقن. جانا سخن اززبان ما میگویی
  • فاطمه IR ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
    0 0
    خیلی عالی بود انشاالله همیشه پایدارو دست به قلم باشید
  • فرشته باقری( با افتخار مادر یک طلبه IR ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
    1 0
    با تشکر از طلبه عزیزی که به مسئولین یادآوری کردند که جای روزی به نام طلبه در تقویم خالی است و جای بسی تأسف است که چرا نباید به دغدغه های طلاب اهمیت داده شود. چرا روزی به نام طلبه نباشد تا از طلابی که در عرصه های مختلف در جامعه فعالیت میکنند قدر دانی شود و همگان بفهمند حوزه های ما شایستگی بیشتر ازین را دارند...
  • خدیجه رهنما IR ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
    0 0
    عالی بود به نکته مهمی اشاره فرمودید موفق باشید
  • پوریا IR ۱۹:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
    1 0
    با اینکه من خودم هم طلبه هستم ولی در این رابطه باید بگم به نظرم اصلا مناسب نیست یک روز مجزا برای روز طلبه در نظر گرفته شود چون ما هم مانند دانشجویان در حال کسب علم هستیم و هیچ فرقی با آنان نداریم حال ما علم الادیان و بقیه علم الابدان و ... که حتی دانشجویان معارف و علوم اسلامی هم کم نداریم.چون معتقدم اصلا مناسب نیست که طلبه از بقیه اقشار دانشجو سوا دانسته شود و باز یک دو قطبی دیگر ایجاد شود و کنار هم بودن و یکصدا بودن در روز دانشجو هم برای طلبه و هم برای طلاب بهتر است همانطور که حضرت امام هم چه قدر به وحدت بین حوزه و دانشگاه تاکید داشتند پس نکته ای که حائز اهمیت است این است که مسئولین این روز را به عنوان روز طلبه هم بدانند و برای این روز برنامه‌ داشته باشند
  • گل نرگس IR ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۷
    0 1
    با سلام و احترام . جالب بود تشکر از شما بزرگوار. من الله التوفیق
  • مجتبی رسولی IR ۰۰:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    0 1
    باسمه تعالی راجع به یادداشتی که عزیز بزرگواری مرقوم داشتند، باید عرض کنم همینطور که ایشان هم به خوبی به آن اشاره داشتند، هویت طلبه تفاوت معناداری با هویت دانشجو دارد. اما چرا به لوازم این باور پای بند نباشیم؟ نمی شود با وجود باور به این حقیقت، خواسته هایی که منافی با این هویت است را هم مطرح کنیم. جایگاه و منزلت علوم دینی بسیار فراتر از آن است که همانند سایر اصناف جامعه نیازی به توجه این چنینی داشته باشد. واین اصلا به معنای تفاخر طلبه بر دانشجو نیست و نخواهد بود بلکه فرهنگ طلبگی این اقتضا را دارد چرا که طلبه خود را اهل باور به فرهنگی می بیند که به فرموده حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام مرارة الدنیا حلاوة الآخرة و حلاوة الدنیا مرارة الآخرة. طلبه ای که خود را وارث انبیای الهی می داند. آنها که درعین اینکه مبلغ رسالت های الهی بوده اند اما اجر ومزد خویش را جز از خدا نخواسته اند. قطعا این فرهنگ نمی تواند بپذیرد خود را شبیه فرهنگ های ناخالص نماید و رنگی از آنها را به خود بپذیرد. طلبه در سلوک فردی و اجتماعی خود با قشر عزیز دانشجو قابل مقایسه نخواهد بود تا بخواهد همانند دانشجو نیازی به ثبت یک روز به نام وی در تقویم داشته باشد. اساسا طلبه خود را بی نیاز از اینها می داند چرا که خود را مظهر فرهنگ استغناء و بی نیازی از خلق می داند و در عین حالی که برای نظام اسلامی جانفشانی می کند اما از هیچ مقام مسئولی هم توقعی ندارد و هرگز متکی به دولت ها نبوده است. طلبه علوم دینی می کوشد تا همواره به میثاق طلبگی وفادار بماند و هرگز از نامهری های دوستان و دشمنان مأیوس نمی گردد. اما این به معنای رفع تکلیف از مسئولین جامعه اسلامی در برابر قشری که تمام وجود خود را برای اسلام و خدمت به آن گذاشته اند، نیست و نخواهد بود.