جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
سواد رسانه

حوزه/ استاد حوزه علمیه قم گفت: یکی از نیازهای امروز جامعه برخورداری و ارتقای سواد رسانه ای است چرا که، سواد رسانه ای سلاحی در مقابل مکر دشمنان است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام ایمان شکیبایی‌طی سخنانی در کارگروه‌های فرهنگی تبلیغی رسانه، به تبیین موضوع سواد رسانه ای با محوریت نهج البلاغه پرداخت و گفت: وقتی سواد رسانه‌ای نداشته باشیم، راحت در صف دشمن قرار خواهیم گرفت. همان طور که امام علی(ع) در خطبه ۵١ نهج البلاغه آورده اند؛ «أَلَا وَ إِنَّ مُعَاوِیَةَ قَادَ لُمَةً مِنَ الْغُوَاةِ وَ عَمَّسَ عَلَیْهِمُ الْخَبَرَ حَتَّی جَعَلُوا نُحُورَهُمْ أَغْرَاضَ الْمَنِیَّةِ، بدانید که معاویه عده‌ای گمراه را [فریب داده و] با خود به اینجا کشانده و واقعیت را از آنها پنهان کرده تا حلق‌هایشان را هدف تیر قرار بدهد».

وی با اشاره به کلام امام علی(ع) در جنگ صفین به یارانش اظهارکرد: در این تذکرِ حضرت، وقتی سواد رسانه‌ای نداشته باشی و روش مواجهه با ترفندهای رسانه‌ی معاویه را ندانی، او واقعیت را از تو مخفی خواهد کرد و تو را به صفین خواهد کشاند تا در مقابل حضرت علی (ع) قرار بگیری و این جریان هم به زمان معاویه و جنگ صفین منحصر نمی شود، چرا که قرآن کریم می فرماید: «وَتِلْکَ الْأَیَّامُ نُدَاوِلُهَا بَیْنَ النَّاسِ» این روزها در میان مردم تکرار می‌شود. تاریخ مثل یک قطار می ماند، واگن هایش یکی است اما مسافرانش تغییر می کنند.  

حجت الاسلام شکیبایی در ادامه به اساسی ترین حربه رسانه منافقین اشاره کرد و گفت: دگرگونی حقیقت یکی از اساسی ترین حربه های رسانه ای دشمن است بطوریکه حضرت در خطبه ١٩۴ نهج البلاغه فرمودند؛ «قدْ أَعَدُّوا لِکُلِّ حَقٍّ بَاطِلًا وَ لِکُلِّ قَائِمٍ مَائِلًا ... منافقان برای هر حقیقتی، [تبیینی] باطل و برای هر امر مستقیمی [بیان] کژی را [از پیش] آماده کرده‌اند.»

وی افزود: در قرآن کریم آمده است: وقتی ساحرانِ فرعون در برابر اعجاز موسی (ع) شکست خوردند و خود ساحران (که سحرشناس بودند) اقرار کردند که کُنش موسی از جنس سحر نیست، رسانه منافق فرعون برای این حقیقت آشکار یک بیان باطل ارائه کرد و گفت: موسی خودش معلم شما ساحران بوده و شما با او همدستی کرده‌اید که مردم را بفریبید(إِنَّهُ لَکَبِیرُکُمُ الَّذِی عَلَّمَکُمُ السِّحْر). 

این استاد سوادرسانه ای، ادامه داد: امیرالمؤمنین (ع) می‌خواهد به این نکته اشاره کند که هرگز منتظر نباشید رسانه‌های دشمن شکستشان را بپذیرند. نه، رسانه‌های آنها همیشه برای پیروزی شما یک تبیین رسانه‌ای باطل آماده کرده‌اند تا موفقیت شما را به صورت شکست و کامیابی‌تان را به صورت ناکامی جلوه بدهند که به نوعی حقیقت را وارونه به نمایش می گذارند.

استاد علوم حدیث حوزه علمیه در ادامه به سطوح چهارگانه رسانه های دشمن اشاره کرد و برای تبیین آنها به فرازی از خطبه ١٩٢(خطبه قاصعه) پرداخت و افزود: و لَا تُطِیعُوا الْأَدْعِیَاءَ الَّذِینَ شَرِبْتُمْ بِصَفْوِکُمْ کَدَرَهُمْ وَ خَلَطْتُمْ بِصِحَّتِکُمْ مَرَضَهُمْ وَ أَدْخَلْتُمْ فِی حَقِّکُمْ بَاطِلَهُمْ وَ هُمْ أَسَاسُ الْفُسُوقِ وَ أَحْلَاسُ الْعُقُوقِ اتَّخَذَهُمْ إِبْلِیسُ مَطَایَا ضَلَالٍ وَ جُنْداً بِهِمْ یَصُولُ عَلَی النَّاسِ وَ تَرَاجِمَةً یَنْطِقُ عَلَی أَلْسِنَتِهِمْ اسْتِرَاقاً لِعُقُولِکُمْ وَ دُخُولًا فِی عُیُونِکُمْ وَ نَفْثاً فِی أَسْمَاعِکُمْ فَجَعَلَکُمْ مَرْمَی نَبْلِهِ وَ مَوْطِئَ قَدَمِهِ وَ مَأْخَذَ یَدِه. اطاعت نکنید از حرامزاده‌های بی تباری که [اگر از آنها اطاعت کنید] آب گوارایتان را با آب گندیده‌ی آنان نوشیده‌اید، سلامت [و آرامش روانی‌تان] را با بیماریهایی که آنان منتشر می‌کنند آمیخته‌اید، و حق خودتان را با باطل آنان آمیخته‌اید [چرا که] آنان پایه‌های نابکاری و ملازمان گناه و بی رحمی‌اند، و ابلیس آنها را به مرکبهای گمراهی، و سپاهی برای چیره شدن بر مردم، و سخنگویانی که از زبان آنان سخن بگوید تبدیل کرده است، تا عقل های شما را برباید، و چشمهاتان را کور کند، و در گوشهاتان نوای مخالفت بخواند، و بدین ترتیب شما را هدف تیرها و پایمال چکمه‌ها و محل چنگ انداختن خود کنند.

حجت الاسلام شکیبایی ادامه داد: در این سخن، امام (ع) عملیات رسانه‌ای دشمن را در چهار سطح «ابلیس: فرمانده و استراتژیست رسانه باطل»، «الادعیاء(حرامزاده ها) :گردانندگان و مجریان رسانه باطل»، «الناس: فریب خورده های رسانه (یصول بهم علی الناس) و همان سیاهی که فریب رسانه را خورده و با آن همراه می شوند»، «کُم(= انتم) : شما که هدف رسانه هستید» تببین کرده اند.

وی خاطرنشان کرد: همان طوری که نهج البلاغه راه بلاغت را به مخاطب نشان می دهد، راه سعادت را هم متذکر می شود و حضرت در فرازهای مختلفی از آن به موانع و عوامل سعادت نیز اشاره فرموده اند، و باید بپذیریم که عدم آگاهی از حربه های دشمن یکی از خطرناک ترین موانع سعادت محسوب می شود.

انتهای پیام ۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • محمد IR ۲۲:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
    0 0
    احسنت