شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
کد خبر: 932404
۲۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۶
خانم فاطمه یوسفی

حوزه/ مشاور مدرسه علمیه الزهرا(سلام‌الله‌علیها) یزد، آموختن مهارت های ارتباطی را در رفع اختلافات خانوادگی مؤثر دانست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از یزد، خانم فاطمه یوسفی، در نشست مجازی طلاب مدرسه علمیه الزهرا(سلام‌الله‌علیها) یزد، ریشه بیشتر اختلافات خانوادگی را دخالت های غیر منطقی اطرافیان ذکر کرد و برای رفع آن ها، آموختن مهارت های ارتباطی را پیشنهاد داد.

وی، مهارت ابراز وجود را از مهم ترین مهارت های ارتباطی عنوان کرد و گفت: فردی که فاقد این مهارت است، قدرت نه گفتن ندارد.

مشاور مدرسه علمیه الزهرا(سلام‌الله‌علیها) یزد، در تعریف ابراز وجود، اظهار کرد: ابراز وجود، مهارتی است که فرد با جرأت و بدون ضایع کردن حق دیگران، از حقوق خود دفاع می کند و خود را مجبور به انجام کاری نمی داند.

 یوسفی، بیان کردن احساسات به راحتی و در زمان و مکان مناسب را از ویژگی های افراد موفّق برشمرد و تأکید کرد که این مهارت، رضایت مندی از زندگی و کاهش اختلافات را به همراه خواهد داشت.

وی در تبیین این موضوع، این نکته را یادآور شد: در مهارت ابراز وجود، ضمن احترام زن و شهوهر به یکدیگر، پیام های بین آنان با صراحت رد و بدل می شود، در نتیجه هیچ کدام، بدون ابراز خواسته ها و احساسات، از همدیگر توقّعات بیجا ندارند.

مشاور مدرسه علمیه الزهرا(سلام‌الله‌علیها) یزد، پرخاشگری، کناره گیری و روابط پنهان را از جمله تبعات عدم اظهار احساسات دانست و ادامه داد: حتّی در صورت ایجاد بحث و دعوا، نباید احساسات را کتمان کرد، زیرا آسیب دیدنِ روان ناشی از عدم ابراز وجود، به مراتب، بیشتر و بدتر خواهد بود.

وی، توصیف موقعیت، بیان احساس در موقعیت، خواستار تغییر شدن و بیان نتیجه تغییر را چهار مرحله ابراز وجود، عنوان کرد.

یوسفی در پایان، تمامیت خواهی زوجین را نیز از دیگر عوامل اختلافات خانوادگی ذکر کرد و گفت: فرد دارای این ویژگی، با دیدن کوچکترین نقص در هر زمینه، آن کار را هیچ می داند پس باید دیدگاه صفر و صدی را از خود دور کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha