چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ |۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 17, 2024
تصاویر/ سلسه نشست های تبیین بیانیه گام دوم انقلاب در مدرسه معصومیه

حوزه/ عضو شورای عالی حوزه های علمیه با اشاره به این‌که اساس کار بیانیه گام دوم باید این باشد که روحیه حاکم بر جامعه روحیه اخلاقی باشد، تصریح کرد: مردم دنباله رو مسئولان هستند. اگر در مردم خطایی دیدیم، باید بدانیم که مسئولان ما خطا کرده‌اند. ما مسئولیم و مورد پرسش قرار می‌گیریم.

به گزارش خبرگزاری حوزه، محسن اراکی، در نشست تخصصی «معنویت و اخلاق» از بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی که به صورت مجازی از سوی مدرسه معصومیه قم برگزار شد، با اشاره به این‌که براساس فرموده قرآن، دارای دو جامعه ذاکر و غافل هستیم، تصریح کرد: تمدن غرب مبتنی بر روح غفلت و حیات غافلانه است.

بیشتر ببینید

تصاویر سلسله نشست‌های تبیین بیانیه گام دوم انقلاب در مدرسه علمیه معصومیه قم

عضو شورای عالی حوزه های علمیه افزود: برای جامعه غافل هر چه حجت و دلیل ارائه بدهی نمی‌پذیرد، چون حیات و روح او با غفلت آمیخته شده است. این جامعه هر جا راه کج وجود داشته باشد، برای عبور انتخاب می‌کند. در مقابل نسبت به راه راست بی توجه می‌کنند.

آیت‌الله اراکی با بیان این‌که درون جامعه ما نیز دو جامعه وجود دارد که کاملا از هم بیگانه هستند، تأکید کرد: یک گروه از جامعه هر جا کار خیر همانند کمک به دیگران، حضور در انتخابات، راهپیمایی و… وجود داشته باشد، حاضر می‌شوند. گروه دیگر هر جا فتنه، آشوب و… به وجود آید پیدایشان می‌شود.

عضو شورای عالی حوزه علمیه با اشاره به این‌که جامعه ایمانی نسبت به پیامبر اکرم(ص) و امیرمؤمنان(ع) ولد است و این دو بزرگوار نسبت به جامعه والد هستند، تأکید کرد: تنها رسول الله(ص) و اهل‌بیت(ع) می‌تواند جامعه کلان طیبه را بیافریند.

وی ادامه داد: علما و فقها نیز وظیفه دارند راه نبی اکرم(ص) را دنبال کنند. این‌که روایت می‌فرماید «علما ورثه انبیا هستند» این وراثت تشریفاتی نیست بلکه وراثت عملیاتی است.

آیت‌الله اراکی با بیان این‌که در گام دوم انقلاب اسلامی باید به دنبال حیات طیبه و جامعه ایمانی باشیم، خاطرنشان کرد: اگر در مسئولان ما روحیه رقابت برای دنیاپرستی وجود داشته باشد، از چنین جامعه‌ای نباید انتظار حیات طیبه و ایمان داشت.

وی اضافه کرد: مردم دنباله روی مسئولان هستند. اگر در مردم خطایی دیدیم، باید بدانیم که مسئولان ما خطا کرده‌اند. ما مسئولیم و مورد پرسش قرار می‌گیریم.

عضو شورای عالی حوزه علمیه بیان داشت: مردم، جمهوری اسلامی و ولایت فقیه را انتخاب کردند و ما حق نداریم نسبت به این مسائل کوتاهی کنیم. در انتخاب‌های مسئولین حق کوتاهی نداریم. باید معیارها را برای مردم بیان کنیم.

آیت‌الله اراکی گفت: حق نداریم برای این‌که مورد هجمه قرار نگیریم و علیه ما حرفی زده نشود، از گفتن حق کوتاهی کنیم.

وی با تأکید بر این‌که زندگی غافلانه خطری برای جامعه است، اظهار کرد: اساس کار بیانیه گام دوم باید این باشد که روحیه حاکم بر جامعه روحیه اخلاقی باشد. ما باید جامعه مخلص و ایثارگر داشته باشیم که الحمدلله بیشتر جامعه این چنین است.

عضو شورای عالی حوزه علمیه عنوان کرد: ما مسئول جامعه مسجدی، بسیجی، اخلاقی و ایثارگر هستیم، ما مسئول جامعه دنیا طلب نیستیم به شرط این‌که خودمان همراه آن جامعه نباشیم. بدترین حالتی که یک عالم می‌تواند داشته باشد این است که در مسیری حرکت کند که شیطان حرکت کرده است.

وی ادامه داد: البته به برکت انقلاب و امام راحل جامعه دنیا پرست و طاغوتی به حاشیه رانده شد، ولی رفتار برخی نشان می‌دهد که این جامعه در تلاش برای مطرح شدن دوباره است. اگر اجازه بدهیم جامعه دنیاپرست دوباره مطرح شود، در حق خون شهدا کوتاهی کرده‌ایم.

آیت‌الله اراکی با اشاره به سخنان شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی که گفت «ما ملت امام حسینیم»، بیان داشت: جامعه ما جامعه حسینی است، البته در جامعه ما جامعه یزیدی نیز در جریان است ولی جامعه حسینی نباید منفعل باشد.

وی افزود: جوانان ملت حسینی باید در فضاهای مختلف به ویژه فضای مجازی دست بالا را داشته باشند، این گونه نباشد که جامعه حسینی در حاشیه قرار گیرد.

عضو شورای عالی حوزه علمیه در ادامه سخنان خود با بیان این‌که جامعه دارای دو روحیه فردی و اجتماعی است، یادآور شد: برای تمدن سازی باید به روح اجتماعی توجه داشته باشیم.

وی اضافه کرد: برای رسیدن به جامعه اخلاقی باید به چند موضوع باید توجه داشت که از جمله: مسئولین به مسائل اخلاقی توجه کنند؛ نظام، خلاقی باشد؛ نظام آموزش و پرورش ما از صفر تا صد دارای آموزش اخلاقی باشد.

آیت‌الله اراکی تأکید کرد: چندین بار مقام معظم رهبری بر سند تحول در آموزش و پرورش تأکید کردند و کسی عمل نکرد ولی سند ۲۰۳۰ را دنبال کردند. برخی چرا برای یک برنامه غلط و شیطانی سینه چاکی می‌کنند؟ چرا نسبت به برنامه الهی بی توجهی می‌کنند؟

عضو شورای عالی حوزه علمیه برای اخلاق محوری تمدن اسلامی پنج رکن قائل شد و تأکید کرد: رکن نخست این است که جهان بینی الهی مبتنی بر حاکمیت خدا داشته باشیم. خدا را تنها خالق ندانیم، خدا حاکم نیز است.

وی ادامه داد: اگر اقتصاد خوب می‌خواهیم باید به دستور خدا عمل کنیم. اگر فساد اقتصادی و اجتماعی پیدا کردیم بدانیم که به دستور خدا عمل نکردیم. اگر در سیاست خارجی به دستور خدا عمل کردیم باید بدانیم دست بالا را داریم و پیروز می‌شویم.

آیت‌الله اراکی، رکن دوم را متخلق شدن به اخلاق الهی بیان کرد و گفت: از خود گذشتگی و ایثار اخلاق الهی است.

وی افزود: رکن سوم این است که سبک زندگی و نظام اجتماعی مبتنی بر ذکر الهی باشد. از بزرگترین امتیازات اسلام این است که برای هر کاری تعلیم و ذکر بیان کرده است.

این استاد حوزه یادآور شد: رکن چهارم مسئولیت پذیری است، انسان باید خود را نسبت به خدا، خود، طبیعت و دیگران مسئول بداند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، رکن پنجم را عدالت گرایی مصلحانه خواند و گفت: عدالت اسلامی را باید بیشتر تبیین می‌کردیم. از مباحثی که فضلا و روحانیون جوان ما باید نسبت به آن بیشتر تمرکز کنند، مسأله عدالت اسلامی است، یعنی عدالت اسلامی در سیاست، اقتصاد، آموزش و پرورش و… را تبیین کنند.

خبرنگار: یوسف شعبانعلی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha