پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام ملکی - مرکز مبنا

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین ملکی ضمن تبیین الزامات نظام واره مسائل حوزه و روحانیت، گفت: در ترسیم نظام واره مسائل حوزه و روحانیت نقش تخصصی برنامه‌های آموزشی، پژوهشی، تربیتی و تبلیغی دیده می‌شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین ملکی در دیدار رئیس و مدیران مرکز پژوهشی مبنا ضمن تقدیر از تلاش‌های مجاهدانه و انقلابی پژوهشگران این مرکز، به اهمیت ترسیم نظام‌واره مسائل حوزه و روحانیت اشاره نمود و تصریح کرد: در ترسیم نظام واره مسائل حوزه و روحانیت نقش تخصصی برنامه‌های آموزشی، پژوهشی، تربیتی و تبلیغی دیده می‌شود.

وی بر اهمیت ارائه ایده‌های عملیاتی و طرح‌پردازی علمی برای حل مسائل تأکید نمود و ابراز داشت: الگوپردازی و معرفی الگوهای موفق عرصه‌های مختلف به جامعه مؤلفه مهمی است که می‌تواند در جهت‌دهی به رویکردها مؤثر باشد.

قائم‌مقام حوزه‌های علمیه در ادامه ضمن تبیین الزامات نظام واره مسائل حوزه و روحانیت تصریح کرد: چند عامل جدی پیش روی مسائل حوزه و روحانیت متصور است که ازجمله آن می‌توان به بهره‌گیری از روش‌های نوین در تعلیم و تربیت حوزوی استفاده نمود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ملکی در بخش پایانی سخنان خود اشراب معنویت را مهم‌ترین خاستگاه جامعه از حوزه‌های علمیه و طلاب و روحانیون دانست و بر این مطلب تأکید کرد که مهم‌ترین خواست جامعه در وهله اول از روحانیون معنویت و اخلاق اسلامی است.

دکتر دشتی، نیز در ابتدای این دیدار بابیان این‌که حوزه پشتوانه تئوریک نظام اسلامی است، اظهار داشت: حوزه‌های علمیه نه‌تنها باید از تحولات نظام عقب نماند، بلکه باید از آن‌ها پیشی گیرد.

وی به نقش حوزه‌های علمیه در سیاست‌گذاری‌ها اشاره نمود و تصریح کرد: نیاز است تا ضمن بررسی منزلت اجتماعی روحانیت، دغدغه‌ها و سیاست‌های حوزه علمیه در قالب طرح‌های هدفمند، مصوباتی تصویب و عملیاتی شود.

رئیس مرکز پژوهشی مبنا تبلیغات و مناظرات انتخاباتی را از مهم‌ترین موضوعات عرصه انتخابات دانست و بابیان این‌که باید دغدغه‌های دینی و فرهنگی از طرف حوزه مطرح شود، خاطرنشان کرد: توجه دادن نهادهای حاکمیتی به مسائل دینی و فرهنگی ازجمله موضوعاتی است که باید برنامه‌های راهبردی هدفمندی برای انسجام‌بخشی در آن‌ها ارائه نمود.

وی بحث حاشیه‌نشینی در حوزه‌های مختلف زیستی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی را از بحث‌های پیش روی مرکز پژوهشی مبنا توصیف نمود و یادآور شد: بحث پزشکی معنوی و درمان معنوی مردم موضوع مهمی است که متولی آن حوزه‌های علمیه به شمار می‌رود؛ لذا مرکز پژوهشی مبنا با ورود به عرصه تحقیقات دینی و تدوین سالنمای دین‌داری جامعه ایران، تحقیقی جامع از وضعیت دین‌داری کشور ارائه نموده است.

دکتر دشتی بر اهمیت ترسیم نظام واره مسائل حوزه و روحانیت و نقش‌آفرینی مرکز مدیریت حوزه در آن اشاره نمود و افزود: اجماع سازی نخبگانی در راستای حل مسائل کشور از اهمیت ویژه‌ای برای مرکز پژوهشی مبنا برخوردار است و در این مسیر حوزه علمیه می‌تواند نقش مؤثری را ایفا نماید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha