پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام والمسلمین حمید نگارش

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین نگارش با تأکید بر این که آسیب های متعددی در حوزه پژوهش های علوم انسانی اسلامی وجود دارد، گفت: برای حل این مشکلات لازم است تا وزارت علوم از مجمع پژوهشگاه های علوم انسانی اسلامی حمایت جدی داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری حوزه،حجت الاسلام والمسلمین حمید نگارش در مراسم اختتامیه همایش مجازی «علوم انسانی- اسلامی، پژوهش و فناوری» که عصر امروز (پنجشنبه ۲۷ آذر) از سوی مجمع پژوهشگاه های علوم انسانی-اسلامی، برگزار شد، اظهار داشت: من به نوبه خودم تقدیر و تشکر دارم از معاونت پژوهشی وزارت علوم که در تأسیس این مجمع پیشتاز و پیش قدم شدند و همینطور دوستانی که در مجمع زحمت کشیدند و هفته پرکاری را پشت سر گذاشتند.

رئیس پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(ع) با اشاره به جایگاه پژوهش در علوم انسانی اسلامی عنوان کرد: در خصوص جایگاه پژوهش یک سری مطالب در نگاه آسیب شناسانه وجود دارد که خوب است برخی از آنها را بشماریم و در نهایت نتیجه خود را بیان کنیم و راهبرد و راهکار ارائه بدهیم.

وی بیان داشت: قطعا در وزارت علوم و مراکز آموزشی و پژوهشی کارهای بزرگی انجام شده است ولی همچنان ضعف هایی از جمله در حوزه ساختار وجود دارد که در این بخش باید به ضعف در سیستم بازخورد و شکاف بین نظام آموزشی و پژوهشی اشاره کنیم و به همین دلیل کتاب های آموزشی و متون و کارهای علمی اثربخشی چندانی ندارد.

حجت الاسلام والمسلمین نگارش در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: علوم انسانی نسبت به علوم تجربی اولویت کافی را ندارد که در حوزه ساختار باید روی آن تأمل شود و مدیران باید به این سؤال پاسخ بدهند که چرا به این جا رسیده ایم و همین طور نبود عزم و اراده جدی مسؤولان در پیشبرد اهداف علوم انسانی اسلامی دیده می‌شود و در حوزه اجرایی می‌توان به فقدان وضعیت سنجی مستمر در پژوهش های علوم انسانی مستمر و بی توجهی به خروجی نشست های علمی و سمینارها و کنفرانس ها اشاره کرد.

وی با بیان این که رساله ها و پایان نامه های دانشگاه ها دچار ضعف های جدی است، گفت: باید تأملی صورت بگیرد که چرا پایان نامه های مسأله محور نبوده و نتوانسته مسائل نظام را پاسخ بدهد؟ در راهکارها و طرح اقدام می توانیم به دو راهکار مهم اشاره کنیم که یکی معاونت بنیاد نخبگان برای علوم انسانی اسلامی در حوزه ریاست جمهوری است تا پیگیری کند و بازخوردگیری کرده و دنبال خروجی ها باشد و ما معتقدیم دوستان مجمع می‌توانند نسبت به این مسأله ورود داشته باشند.

رئیس پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(ع) در ادامه سخنان خود خاطرنشان ساخت: یکی دیگر از راهکارها بحث تقویت مجمع است، هم افزایی و همکاری برای احصای مشکلات و آسیب ها از سوی این مجمع باید صورت بگیرد لذا باید مجمع را تقویت کرد از جمله این که وزارت علوم نسبت به مصوبات ومسائلی که در این مجمع اتفاق می افتد حمایت جدی داشته باشد و دوم بحث اساسنامه مجمع است که زودتر تصویب شود و وزارت علوم از کارگروه های تخصصی مجمع حمایت کند.

وی با اشاره به خدمتی که پژوهشگاه امام صادق(ع) می‌تواند داشته باشد، یادآور شد: ما ظرفیت بسیج را در خدمت حل این آسیب ها و مشکلات در حوزه آموزشی و پژوهشی به کار بگیریم و ارتباط بین مراکز آموزشی و پژوهشی فراهم شود و در خدمت مجمع پژوهشگاه های علوم انسانی اسلامی باشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha