جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
هفته پژوهش

حوزه/ برای نگارش طرحنامه تفصیلی پایان نامه دو ماه زمان قرار دهیم تا به شناخت کامل در مورد موضوع، اجزای تحقیق و بخش های مختلف تحقیق دست یابیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از گرگان، دکتر حسینعلی سرگزی در کارگاه "مهارت افزایی طرحنامه نویسی" مدرسه علمیه الزهرا(س) گرگان، درمورد شرایط نگارش طرحنامه تفصیلی، بیان کرد: برای نوشتن طرحنامه ابتدا باید آمادگی و دانش کافی داشته باشیم که لازمه آن مطالعه است  .

وی بااشاره به زمان برای نگارش طرحنامه تفصیلی در مقالات، عنوان کرد: برای نگارش طرحنامه تفصیلی پایان نامه دو ماه زمان قرار دهیم تا به شناخت کامل در مورد موضوع، اجزای تحقیق و بخش های مختلف تحقیق دست یابیم. همچنین باید نسبت به نظریه ها و دیدگاه های اشخاصی که درباره موضوع مورد تحقیق صحبت کرده اند اطلاعاتی را کسب کنیم .

این محقق و پژوهشگر ادامه داد: برای شروع تحقیق، مطالعه مقالات لازم است، زیرا هم به نظرات مختلف و هم به منابع مرتبط اشاره شده است.

سرگزی، علاقمندی به موضوع تحقیق را باعث ایجاد انگیزه دانست و اشاره کرد : موضوعی انتخاب شود که امکان جمع آوری اطلاعات در آن زمینه وجود داشته باشد زیرا در صورت عدم  منابع کافی محقق هنگام انجام کار با مشکل مواجه خواهد شد.

وی افزود: کار باید پیرامون موضوعی  انجام شود که کاربردی باشد و مخاطبان بتوانند از آن استفاده کنند.

 این محقق و پژوهشگر عنوان کرد: بعد از انتخاب موضوع اولین گام برای نگارش طرحنامه تفصیلی ، نوشتن تعریف و تبیین مسأله است، ابتدا یک مقدمه برای ورود به بحث که این مقدمه دو صورت دارد: اگر پیشینه تاریخی موضوع موجود باشد به عنوان مقدمه نوشته و کلیتی نسبت به موضوع طرح می شود.  زیرا در این صورت خواننده متوجه  موضوع می شود و اگر پیشینه تاریخی  نباشدچهارالی پنج سطر متناسب با موضوع در مقدمه نوشته می شود.

سرگزی ادامه داد: در عنوان موضوع اگر متغیر دارای انواع باشد انواع نوشته می شود و در صورت عدم انواع  از آن رد شده و سپس به  تعریف متغیر مورد نظر خود پرداخت. در ادامه سوال از پیشینه تحقیق باید کردکه  پاسخ باید مثبت باشد. یعنی حتما کار انجام شده باشدو اگر پاسخ مثبت نباشد باید متغیر عوض شود.

وی با اشاره به نقد اقدامات انجام شده، عنوان کرد: باید مطالعات انجام شده را نقد کرده و جنبه‌های مثبت و منفی کار تحقیقی که انجام گرفته را بیان کرد که  نقد  منصفانه وهیچ تعصبی جایز نیست. به دلیل اینکه  در نوشته علمی یک محقق ملزم هست از مخالف خود هم با احترام یاد کند.

این محقق و پژوهشگر تاکید کرد: در مرحله بعدی به خلاء مطالعاتی باید اشاره شود که دیگران به چه مواردی اشاره کرده و به چه مواردی اشاره نکردند که این موارد خلاء مطالعاتی می‌شود و نهایتاً سوال اصلی و مسئله اصلی تحقیق نوشته می شود.

سرگزی اظهار کرد: اهمیت و ضرورت تحقیق دو کلمه کاملا متفاوت هستند. ضرورت تحقیق همان چرایی انجام تحقیق است که باید مستندات مربوطه را ارائه کرد و پاسخ به این سؤال است که چه عاملی باعث گردید این موضوع انتخاب شود. دغدغه ذهنی فرد به عنوان محقق چه بود که این موضوع را انتخاب کردو اهمیت همان نتایج مثبتی است که از  نگارش این تحقیق متوجه جامعه هدف می شود.

وی در پایان ابراز کرد:طرح تحقیق نقشه کار و برنامه کاری است. هرچه اطلاعات در مورد موضوع مورد مطالعه بیشتر باشد نقشه دقیق تر و به اجزایش بهتر اشاره می‌شود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha