جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ دیدار اعضای ستاد بزرگداشت مرحوم آیت الله العظمی حسینی شاهرودی با آیت الله حسینی بوشهری

حوزه/ امروز مردم و حوزه میراث دار دینی هستند که شخصیت هایی چون صاحب الغدیرها و... برای آن زحمت کشیده اند و تلاش کردند. طلبه ها برای پاسخ گویی به نیازهای جامعه تلاش علمی کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله حسینی بوشهری پیش از ظهر امروز در مراسم رونمایی از مجله علمی تخصصی پویش فقهی که در مدرسه فقهی عالی انوار طاها در قم برگزار شد، با اشاره به اهمیت علم و پژوهش گفت: پیامبر اسلام فرمودند« قلم از ناحیه خدا نعمت بزرگی است. اگر قلم و کار علمی نبود، از ملک و دین خبری نبود». بنابراین اگر امروز دین در جامعه است، مردم باور دینی دارند، به دلیل همین آثار بزرگان دین می باشد و توانسته اند دین را به نسلهای بعدی منتقل کنند.

رئیس جامعه مدرسین با بیان این که امروز مردم و حوزه میراث دار دینی هستند که شخصیت هایی چون صاحب الغدیرها و.... برای آن زحمت کشیده اند و تلاش کردند، اضافه کرد: سوالی که در اینجا مطرح می شود، این است که وظیفه امروز حوزه و روحانیت در قبال جامعه و نظام چیست؟ آیا باید آثار گذشتگان را پاس بداریم و به همین اندازه بسنده کنیم، یا باید فعالیت های دیگری برای پاسخ گویی به نیازهای جدید انجام دهیم.

عضو خبرگان رهبری با اشاره به تفاوت زمان گذشته و حال از نظر شبهات و پاسخ گویی به نیازها و رسالت عالمان دین در دو زمان از نظر عدم امکانات لازم برای بررسی روایات و سختی‌های موجود، افزود: در ارتباط با امکانات باید گفته شود، امروز شاهد انواع نرم افزارها و... در حوزه پژوهش هستیم که در گذشته وجود نداشت. مقدورات امروز هم با گذشته قابل قیاس نیست و از سویی هرجا مقدورات بیشتر شد، تکلیف هم سنگین تر شده است.

رئیس جامعه مدرسین حوزه با اشاره به رسالت های پیش رو حوزه افزود: از جمله این رسالت ها، توجه به امر آموزش و اهمیت به درس و بحث، استفاده از فرصت ها و ورود به همه مباحث پژوهشی است.

عضو خبرگان رهبری گفت: رسالت سوم طلاب، در کنار توجه به آموزش و پژوهش، توجه به امر تهذیب و اخلاق است. برای اثرگذاری باید این سه عنصر و عامل در کنار هم باشد.

آیت الله حسینی بوشهری اظهار داشت: از دیگر رسالت های طلاب و روحانیون آگاهی از مسائل روز است. طلبه نباید خود را از حوادث جامعه جدا بداند. طلبه نباید تک بعدُی باشد و تک بُعدی بیاندیشند .

امام جمعه قم افزود: پیامبر اسلام در همین رابطه فرمودند برای ماندگار باید علم را مکتوب کرد و نوشت.

دبیر شورای عالی حوزه با اشاره به راه اندازی مدرسه عالی انوار طاها افزود: هدف از راه اندازی این مدرسه، تربیت طلبه فاخر و تراز انقلاب برای رفع نیاز جامعه است و الان این کاری که انجام شد یعنی پویش فقهی کار خوبی است. باید طلبه توجه به پژوهش داشته باشند و قلم بزند و بنویسد.

رئیس جامعه مدرسین حوزه افزود: باید طلبه ها طوری تربیت شوند که بتوانند دردی از دردها را دوا و مشکلی از جامعه را رفع نمایند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha