دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
علی آرمین

حوزه/ نویسنده، پژوهشگر و رمان نویس حوزوی تصریح کرد: ما باید بتوانیم سبک زندگی حضرت زهرا(س) را هنرمندانه و متعهدانه برای مردم و نسل جوان تبیین و تشریح کنیم.

حجت الاسلام علی آرمین در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه،ضمن تسلیت فرارسیدن ایام فاطمیه اظهار داشت: بحث سبک زندگی از آن دسته مقولاتی است که گرچه در سال های اخیر، توجه بیش از پیشی به آن صورت گرفته اما بر اساس مبانی اسلامی و به خصوص با عنایت به قرآن کریم و سیره و کلام اهل بیت(ع) باید کارهای دقیق پژوهشی در این زمینه صورت بگیرد تا در نهایت واقعیت زندگی اهل بیت علیهم السلام بیشتر روشن شود.

وی افزود: از سویی ما باید بتوانیم بر اساس اقتضائات و نیازهای روز جامعه از شاخصه ها و مؤلفه های سبک زندگی اسلامی استفاده کنیم؛ به عنوان مثال این که گاه گفته می شود حضرت زهرا(س) و امیرالمؤمنین(ع) با فقر شدید مالی مواجه بودند، این طور نبوده بلکه ایشان جزو اغنیا بوده و اموال بسیاری را در راه خدا می بخشیدند. فاطمه زهرا (س) هفت زمین و باغ به غیر از فدک داشتند که هر کدام وکلا و باغبان‌ها و خدمتکارانی داشت که در وصیتنامه‌ی ایشان این زمین‌ها آمده است.

وی گفت: در واقع برای سبک زندگی علوی و فاطمی که ریشه در آموزه های نبوی دارد، باید به این نکته توجه داشت که غنا و ثروتمندی از اسمهای حسنای الهی است و اهل بیت (ع) هم به این نامها مزیّن بوده‌اند. فقر هیچگاه ممدوح نبوده و نیست و جزو صفات شیطانی است. آن فقری هم که به عنوان فخر در برخی روایات آمده، فقر به درگاه خداوند است که تا همیشه همراه انسان بوده و هست و فقر نسبت به خداوند عزّت است و باعث رشد انسان است. البته اهل بیت (ع) در مواردی نادر، بخاطر آزمایش یا بخاطر حکمتهای دیگری، ممکن است در تنگنای مالی قرار گرفته باشند ولی این را نباید به عنوان روش زندگی ایشان تلقّی کرد.

این نویسنده و پژوهشگر حوزوی همچنین با تأکید بر این که شاخصه ها و مفاهیم سبک زندگی اهل بیت(ع) باید به درستی تبیین و تشریح گردد، گفت: ما اگر می خواهیم سبک زندگی حضرت زهرا (س) را بررسی کنیم نباید اکتفا کنیم به این که مثلاً فلان دانشمند چه گفت بلکه می بایست حقایق و واقعیت ها را از دل روایات و آیات ببینیم و جمع بندی کنیم.

وی با بیان این که در این راستا لازم است که متعهدانه و هنرمندانه عمل کنیم، افزود: یکی از ضرورت ها در این باره این است که از ظرفیت هنر و رسانه و ادبیات و داستان برای تبیین و ترویج سبک زندگی فاطمی مدد بگیریم.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha