سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۶ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 14, 2024
نشست مدیران و معاونین پژوهش مدارس علمیه استان یزد

حوزه/ نشست حجت‌الاسلام والمسلمین محمد شمس مدیر حوزه علمیه استان یزد با مدیران و معاونین پژوهش مدارس علمیه استان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از یزد، امروز یکشنبه ۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ جلسه حجت الاسلام والمسلمین محمد شمس مدیر حوزه علمیه استان یزد با مدیران و معاونین پژوهش مدارس علمیه استان در سالن جلسات مدیریت حوزه علمیه یزد برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین محمد شمس ضمن خیر مقدم و تبریک فرا رسیدن سالروز شکست آمریکا در صحرای طبس با بیان خطبه ۲۲۰ امیر مومنان علی علیه السلام در نهج البلاغه به تشریح اوصاف پوینده راه خدا پرداخت.

حجت الاسلام والمسلمین شمس گفت: امیر مومنان در این خطبه پیرامون سیر و سلوک و عرفان، راه‌ها و منازلی را بیان نمودند که هر کس توجه داشته و عامل به این اوصاف باشد خداوند وجود او را سرشار از نور الهی خود می‌گرداند.

حجت الاسلام والمسلمین شمس با بیان آیه ٢٨ سوره مبارکه حدید ( یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَآمِنُوا بِرَسُولِهِ یُؤْتِکُمْ کِفْلَیْنِ مِنْ رَحْمَتِهِ وَیَجْعَلْ لَکُمْ نُورًا تَمْشُونَ بِهِ وَیَغْفِرْ لَکُمْ ۚ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَحِیمٌ - ای کسانی که ایمان آورده‌اید! تقوای الهی پیشه کنید و به رسولش ایمان بیاورید تا دو سهم از رحمتش به شما ببخشد و برای شما نوری قرار دهد که با آن راه بروید و گناهان شما را ببخشد؛ و خداوند غفور و رحیم است)، عنوان کرد: خداوند به واسطه رحمتش نوری به انسان می‌دهد که باعث می‌شود تا راه را گم نکند.

مدیر حوزه علمیه استان یزد در تشریح واژه "نور" عنوان کرد: کتابی است به نام "الانهار"نوشته شیخ محمدعلی نجفی که شرح حال علما و صلحا است که بخشی از این کتاب در رابطه با میرزا احمد بیدآبادی می باشد و بیان میکند: یک روزی در بین نماز مغرب و عشا ۳۰ هزار مرتبه لا اله الا الله گفتم و در هر مرتبه نوری به من می دادند و من با آن نور سیر می‌کردم.

وی ادامه داد: منظور از این نور، نور مادی نیست بلکه منظور همان نوری است که در آیه ۴٠ سوره مبارکه نور آمده که می‌فرماید: (وَمَنْ لَمْ یَجْعَلِ اللَّهُ لَهُ نُورًا فَمَا لَهُ مِنْ نُورٍ - و هر که را خدا نور (علم و معرفت و ایمان) نبخشید هرگز (جان) روشنی نخواهد یافت).

استاد حوزه علمیه استان یزد گفت: امیر مؤمنان در خطبه ۲۲۰ نهج البلاغه فرمودند: (قَدْ أَحْیَا عَقْلَهُ وَ أَمَاتَ نَفْسَهُ، حَتَّی دَقَّ جَلِیلُهُ - او (سالک الی الله) عقلش را زنده کرده و شهواتش را میرانده است، تا آنجا که جسمش لاغر شده)، (لَطُفَ غَلِیظُهُ - و خشونت اخلاقش به لطافت مبدّل گشته است).

وی ادامه داد: پس شخص سالک عقلش زنده، هوای نفسش مرده، بدنش بر اثر ریاضت‌ها لاغر و اخلاق سختش به نرمی تبدیل می‌شود و این‌بار است که حضرت می‌فرماید: ( بَرَقَ لَهُ لَامِعٌ کَثِیرُ الْبَرْقِ، فَأَبَانَ لَهُ الطَّرِیقَ - برقی پر نور برای او می درخشد، راه را برای او روشن می سازد و او را به مسیر حق (سلوک الی الله) می برد).

حجت الاسلام والمسلمین شمس در ادامه افزود: وقتی تندخویی، حسادت، کبر، غرور و دیگر رذایل اخلاقی به کنار برود (دیو چو بیرون رود فرشته در آید) وقتی این‌ رذیله ها کنار رفت نور هست که می‌آید و جای آن را می‌گیرد و وقتی نور بیاید گمراهی نیز از بین می‌رود.

در این جلسه معاونین پژوهش مدارس علمیه استان یزد به بیان گزارشی از عملکردهای خود پرداختند و در ادامه مساله اردوهای تابستانه طلاب نیز مورد بحث و گفت و گو قرار گرفت.

از دیگر برنامه های برگزار شده در این نشست، تکریم و تودیع حجت الاسلام والمسلمین محمد فیاضی معاون پژوهش حوزه علمیه استان یزد بوده است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha