شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
خانم علاسوند

حوزه/ کارشناس حوزه زن و خانواده، شاخصه انسان امروز را تقدس تغییر دانست و گفت: این وضعیت به خاطر تضاد با ذات انسان که به دنبال آرامش و قرار است پایدار نیست و انسان باید شاخص های زندگی انسان های بزرگ را الگوی زندگی خود قرار دهد تا به آرامش و ثبات برسد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، فریبا علاسوند ظهر امروز در برنامه قرار فاطمی که در جوار ضریح مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها ضبط و از شبکه دو سیما منعکس شد، توجه به شاخصه‌های اصلی زندگی حضرت زهرا سلام الله علیها را به عنوان ارزش‌های زندگی یک انسان قابل ارزیابی و الگوسازی برای زنان امروزی دانست و گفت: الگوبرداری از ایشان باید مورد توجه همگان قرار گیرد.

عضو شورای سیاستگذاری حوزه های علمیه خواهران با بیان اینکه انسان‌ها در جوانب ذاتی زندگی خود تغییر نمی‌کنند و به همین خاطر ارزش‌های انسانی قدمت چند هزار ساله دارد، افزود: در زندگی حضرت زهرا سلام الله علیها عبادت خداوند و توجه به بعد معنوی یک ارزش است و حضرت برای عبادت و راز و نیاز با خدا سهمی گذاشته بودند و امروز هم این می‌تواند در زندگی ما اجرا شود.

استاد حوزه علمیه خواهران نیاز انسان به مؤثر بودن در ارتباطات اجتماعی و معاشرت نیکو با دیگران را از شاخصه‌های زندگی حضرت زهرا سلام الله علیها و قابل الگو شدن برای زندگی جهانیان امروز دانست و گفت: در زندگی حضرت زهرا سلام الله علیها قناعت ورزی و مدیریت فضای داخلی منزل به عنوان یک زن و مادر ارزش است و با استفاده از این ارزش‌ها سبک زندگی فاطمی هرگز قدیمی نمی‌شود.

وی با بیان اینکه حضرت زهرا سلام الله علیها متناسب با زمان خود فعالیت‌های متعددی داشته‌اند، ابراز کرد: یکی از مهمترین فعالیت‌های ایشان این است که ضمن این که حوزه‌های فردی و خصوصی خود را پاس می‌داشتند و روابط خود را با خدا اصلاح می‌کردند فهم و ذکاوت و فعلیت عقل و توانمندی‌های دانشی ایشان هم کامل بوده است.

علاسوند یکی از مهمترین کوشش‌های حضرت فاطمه سلام الله علیها را ارتقاء سطح فرهنگ و دانش دانست و گفت: هرچه جامعه آگاه‌تر باشد اسلام فهمیدنی‌تر می‌شود و قدرت تحمل مدیریت معصوم را بیشتر می‌کند.

وی ادامه داد: حضرت زهرا سلام الله علیها در خطبه‌ای که در مسجد قرائت کردند فرمودند اگر زمام این مردم به دست امیرالمؤمنین علیه السلام می‌افتاد آنها را بر دوش خود سوار می‌کرد و به سرچشمه‌های معرفت می‌برد و سیراب می‌کرد و بر می‌گرداند.

کارشناس حوزه زن و خانواده جاهلیت و عقب ماندگی در جامعه دینی را تهمت دانست و ابراز کرد: یکی از مهمترین کنش‌های اجتماعی حضرت زهرا سلام الله علیها رسیدگی به نیازمندان و فقرا در جامعه است و در روایات است که اگر فردی به مسجد می‌آمد و فردی برای کمک به او متقاضی نمی‌شد پیامبر صلوات الله علیه او را به خانه حضرت فاطمه سلام الله علیها می‌فرستادند و می‌فرمودند آنجا حتما به تو کمک خواهد شد.

وی اولویت بندی در نقش های زندگی را خصیصه دیگر حضرت زهرا سلام الله علیها عنوان کرد و گفت: ایشان در مرحله اول تکلیفشان با خودشان از نظر انتخاب‌هایشان معلوم است و وقتی که به عنوان دختر، همسر و مادر کانون خانواده قرار می‌گیرند این نقش محور فعالیت‌های ایشان است و بقیه مسئولیت‌های اجتماعی خود را با توجه به نقش اصلی خود تنظیم می‌کنند.

علاسوند با بیان اینکه ما وقتی غرق در نیازمندی‌های مادی شویم نمی‌توانیم نقش کانون خانواده بودن را ایفا کنیم، افزود: یکی از مختصات انسان امروز، تقدس تغییر است و یک فضای پرهیجان که نقطه ثباتی در آن نیست، رسم و سبک زندگی مردم شده و این نمی‌تواند پایدار باشد.

وی با بیان اینکه انسان به صورت ذاتی به دنبال آرامش و ثبات است به همین خاطر جذب نوستالژی‌ها و چیزهای قدیمی می‌شود گفت: نقش الگوها مانند حضرت زهرا سلام الله علیها در اینجا پر رنگ می شود زیرا به زندگی انسان اصالت و ثبات و آرامش می دهد.

استاد حوزه علمیه خواهران با اشاره به دغدغه‌مندی حضرت زهرا سلام الله علیها برای افراد جامعه خاطرنشان کرد: ایشان در نماز برای تک تک افراد و رفع گرفتاری آنها دعا می‌فرمودند و وقتی امام مجتبی علیه السلام خطاب به مادر فرمودند که برای خودمان دعا نمی‌کنید؟ ایشان در پاسخ آن جمله طلایی را می‌فرمایند که «الجار ثم الدار» که نشان از اهمیت و دغدغه آن حضرت برای جامعه و مقدم دانستن دیگران بر خود است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • ناصر IR ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۹
    1 0
    انسان فطرتا کمال جو است و کمال جویی با تغییر و تحول همسو است و نه ثبات. اینکه انسان ذاتا به دنبال ثبات است و لذا ذات انسان با تغییر و تحول در تضاد است نیازمند بازنگری یا ارایه ادله است.