جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
خانم دکتر خدیجه جلالی

حوزه/ مدیر مجتمع آموزش علوم اسلامی کوثر با اشاره به نقش شهید سلیمانی در «سازماندهی جبهه متحد ضداستکباری» و بهره مندی از «روش فرهنگی توحیدی و کفر ستیزی» در راستای ایجاد وحدت و انسجام بین مسلمانان، گفت: شهید سلیمانی معتقد بود برای مبارزه با مستکبران، باید در جهت مخالف هدف دشمنان گام برداشت و با وحدت و انسجام ضربه های مهلکی بر آنان وارد کرد.

خانم دکتر خدیجه جلالی، مدیر مجتمع آموزش علوم اسلامی کوثر، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، به تبیین ویژگی های اخلاق الهی و قرآنی شهید قاسم سلیمانی پرداخت و اظهار داشت: هنگامی که تاریخ را ورق می زنیم برخی از برگه ها زرین تر ودرخشان تر از بقیه رقم خورده است. با اندکی تأمل ملاحظه می گردد افرادی که این صفحات درخشان را رقم زده اند حتما دارای ویژگی خاص هستند. در این مجال اندک سعی می کنیم به برخی فضایل قهرمان سپاه اسلام سردار سلیمانی که بارقه موهبت الهی شاملش شده و ویژگی های اخلاق الهی و قرآنی در ایشان به نحو عالی تبلور یافته است، اشاره ای داشته باشیم.

وی ادامه داد: آغاز مطلب را از کلام رهبر معظم بهره می گیریم که می فرمایند «در راه خدا وقتی مجاهدت می کنید، یعنی شما وقتی مجاهدت کردید، تلاش کردید خدای متعال هدایت می کند، راه درست را به شما نشان می دهد، نیّت های احساس وظیفه و انجام وظیفه را نیّت های خدایی کنید؛ ان‌شاءاللّه خدا هم کمک خواهد کرد». این بیان ایشان اشاره به آیه شریفه «وَالَّذِینَ جَاهَدُوا فِینَا لَنَهْدِیَنَّهُمْ سُبُلَنَا وَ إِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِینَ» (۶۹، عنکبوت)، دارد.

خانم جلالی با بیان اینکه برای رسیدن به هدایت ویژه‏ی الهی، تلاش لازم است و گام اوّل را باید خود انسان بردارد، ابراز داشت: یک گام و یک لحظه تلاش خالصانه، هدایت و نجات ابدی را به دنبال دارد. عنایات خداوند به صورت مستمر شامل حال کسی است که گام در راه الهی بردارد، و در وسط راه، هدایت‏های غیبی می‏آید. آنچه به تلاش‏ها ارزش می‏دهد، خلوص است، راه‏های وصول به قرب الهی، محدودیّتی ندارد.

وی افزود: براساس آیه شریفه می بایست به وعده‏های خداوند اطمینان داشته باشیم. نشانه‏ نیکوکار بودن، تلاش در راه حقّ و اخلاص است. همراه بودن خدای بزرگ با بنده‏ای ضعیف، یعنی رسیدن انسان به همه چیز چنانکه در دعای عرفه‏ امام حسین‏(علیه السلام) می‏خوانیم «ماذا فقد مَن وجدک و ماذا وجد مَن فقدک» هر که تو را یافت، چه کمبودی دارد و هر که تو را از دست داد، چه دارد؟ وقتی مجاهده خداوند، هم راه قرب را نشان می‏دهد و هم تا رسیدن به مقصد، دست بنده را می‏گیرد.

مدیر مجتمع آموزش علوم اسلامی کوثر تصریح کرد: سردار سلیمانی از جمله کسانی بود که با تلاش خالصانه و مجاهدت در راه حق مصداق بارز این آیه گردید و مورد عنایت و توجه خاص خداوند متعال بود. همچنین درک صحیح از حقیقت دنیا و آخرت از ویژگی مهم سردار سلیمانی است. او حقیقت زندگی دنیوی را عمیقا و به احسن وجه شناخته بود و دنیا را از ورای ظواهرش می­‌دید یعنی دنیا را به عنوان یک مجاز ناپایدار و آخرت را به عنوان حقیقتی ماندگار یافته بود.

وی افزود: این نگاه عالمانه و عارفانه و در عین حال عاقلانه موجب شکل گیری رفتار و فکر درست او شد «وللآخره خیر لک ­من الدنیا» وآخرت گرایی به او شجاعت و شهامت سالها مبارزه با افتخار در عرصه نبرد، داخلی وخارجی را داده است و گویی مصداق بارز ویژگی های جهادگران در قرآن وروایات بود. آخرت گرا کسی است که در دنیا اینگونه تلاش می کند تا جایی که «صِبْغَةَ اللَّهِ وزَمَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ صِبْغَةً». شهید سلیمانی صبغه اللهی را در قامت معنوی خود به ظهور رساند. خروج از دنیا زدگی و توجه به آخرت انسان را به گونه ای تربیت می کند که رفتار و گفتارش بر انسان ها تاثیر عمیق گذاشته و هدایت و رهبری شخصیت سازی انسانها را به گونه ای الهی در دست گیرد.

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: ورود در هنگامه­‌های پرخوف و خطر و در معرکه‌­های سنگین جهاد فی ­سبیل­ الله برای او حکم عبادت را داشت. نگاه او به دنیا و فانی بودن آن، رفتار او را به گونه‌­ای شکل داده بود که گویی اصلا اهل دنیا نبود او پیوسته احساس می­‌کرد که در این دنیا مسافری است که دیر یا زود بایستی به جهان آخرت شتافت. بلکه او دقیقاً به این حدیث شریف نبوی(ص) که فرمود «عَلَیْکَ بِالْجِهَادِ، فَإِنَّهُ رَهْبَانِیَّةُ الإسلام» عمل نمود پس این­چنین حضوری نتیجه‌­ای بس مؤثر داشت و باعث می­ گردید که انگیزه و توان و تحرک نیروی رزم مضاعف گردد.

وی گفت: از مؤلفه های دیگر رفتاری سردار توجه به اصل کمال طلبی است او همواره تلاش می­‌کرد تا باورهای الهی خویش را تعمیق بخشیده و در مسیر اعتلای رفتارهای سازنده طی­ طریق نماید. ایمان وعمل صالح او بگونه ای بود که شخصیتی استوار و راه یافته به کمال ظهور نماید. وهرگز دچار تزلزل و عقبگرد نگردید. و بر صراط مستقیم حق پایدار بود وسلوک الی الله داشته همچون رهروی که آهسته و پیوسته می­‌رفت.

خانم جلالی بیان داشت: آیات قرآن ویژگی و خصوصیات بهشتیان و مخلصین را توصیف نموده که این ویژگی ها در افراد قابل صلاحیت قابلیت ظهور دارد. در دوران انقلاب اسلامی بویژه دفاع مقدس و پس از آن استعداد های شگرفی از قوه به فعل در آمد و حماسه سازان بسیاری افتخارات بی نظیر وحماسه ها خلق کردند اما برخی انسانها به جهت خلوص و صافی درون و صبغه اللهی زیستن به گونه ای شگفت آور تمام یا اکثر این ویژگی ها دارا می باشند که از مصادیق بارز آن سربازسر افزار اسلام و ولایت «شهید قاسم سلیمانی» می باشد.

وی اظهار داشت: مگر چه فرآیندی در زندگی این سردار طی شده که او را در قامت یک دلاور سرافزار بی بدیل، فرازمند می­‌کند؟ چگونه سلوکی داشته که در اقصی نقاط عالم در حیات وممات نامش یاد آور شجاعت وظلم ستیزی واستکبار ستیزی است؟ پاسخ روشن است، بنده مخلص خدا بودن و خروج ازعالم نفس که علاوه بربی باکی و شجاعت و فرماندهی بی بدیل، با ویژگی های اخلاقی اجتماعی و فردی او را مانا و ماندگار نمود.

مدیر مجتمع آموزش علوم اسلامی کوثر تصریح کرد: علاوه بر ویژگی تعبد و معنویت، اندیشه فرامرزی او نشان می دهد که بنده خدا شدن حد و مرز نمی شناسد و ارتباط خالصانه با خالق موجب افزایش قدرت اندیشه والا و ارتقای زوایای فکری و روحی شهید شد. وقتی نگاه می کنیم به زمانی که رعب و وحشت از داعش بر منطقه حاکم شده بود و حمایت استکبار و قدرت های معاند و صهیونیسم تب و تاب سیطره و حکومت را در سر آنها پرورش می داد، شجاعت و دور اندیشی و درایت و تدبیر این سردار رشید اسلام و بنده مخلص خدا و مجاهد نستوه وخستگی ناپذیر امنیت و آرامش را حاکم کرد.

وی ابراز داشت: از طرفی وقتی ارتباط مردمی او ملاحظه می شود ابعاد و زوایای روحی او ازعلم مردم شناسی وکاریزماتیک حکایت دارد. از روح والای او واشتیاق مردم به او که خصال الهی داشته و مردم داری اش را به تصویر می کشید یادآور آیه «وَ قُولُوا لِلنَّاسِ حُسْنا» ( بقره ۸۳) و  «وقولا لینا» ( طه، ۴۳) است.

خانم جلالی ادامه داد: زمانی که استکبار و صهیونیسم با قدرت تسلیحاتی و رسانه‌­ای، و همکاران منطقه­‌ای آنان بی­‌محابا، از هیچ جنایتی فروگذار نمی­‌نمود و به جان و مال و ناموس مردمان بی دفاع سرزمین عراق و شام بی­رحمانه می‌­تاخت و به سرعت پیشروی می‌­­نمود و در فکر استقرار همیشگی و سیطره دائمی در این سرزمین­‌ها بود به خوبی می­‌بینیم که در آن زمان همه مدعیان، صحنه را خالی نمودند این سردار بود که با دور­اندیشی و درایت و هوشمندی تحت فرمان رهبر معظم انقلاب، تلاش می کردند تا امنیت و آرامش را به مردم بی دفاع منطقه بازگرداند.

وی با اشاره به نقش شهید سلیمانی در «سازماندهی جبهه متحد ضد استکباری»، افزود: یکی از اسلوبها و شیوه های کارآمد مبارزه همه جانبه و دقیق با دشمن در ابعاد سیاسی ـ نظامی و تحقیر مستکبران، شکستن شکوه دروغین آنان است که در سیره قرآنی سردار به وضوح قابل مشاهده بود زمانی که نوح نبی در مقابل مردم فرمود «اگر شما و خدایانتان متحد شوید نمی توانید بر حیات من پایان دهید» مصداق این آیه شریفه است که می فرماید «یَا قَوْمِ إِنْ کَانَ کَبُرَ عَلَیْکُمْ مَقَامِی وَتَذْکِیرِی بِآیَاتِ اللَّهِ فَعَلَی اللَّهِ تَوَکَّلْتُ فَأَجْمِعُوا أَمْرَکُمْ وَشُرَکَاءَکُمْ ثُمَّ لَا یَکُنْ أَمْرُکُمْ عَلَیْکُمْ غُمَّةً ثُمَّ اقْضُوا إِلَیَّ وَلَا تُنْظِرُونِ» (یونس،۷۱).

خانم جلالی ادامه داد: آیه می فرماید «ای قوم من اگر مقام و یادآوری من به آیات الهی بر شما سنگین و تحمل ناپذیر است (هر کار از دستتان ساخته است بکنید) من بر خدا توکل کرده ام، فکر و قوه و قدرت خود و خدایانتان را یک جا گرد آورید تا هیچ چیز بر شما پوشیده نماند، پس اگر می توانید به حیات من پایان دهید و هیچ مهلتم ندهید». این عدم ترس و هراس به نیروها ولشکریان نیز توان وقدرتی مضاعف می داد. به عبارت دیگر حمایت از فقیران و محرومان در واقع ایجاد یک جبهه قوی و سازماندهی نیروهای متفرق در برابر مستکبران است. مطالعه تاریخ پیامبران الهی و پیروان واقعی مکتب توحید نشان می دهد که پایگاه طبقاتی بیشتر آنان، فقیران و محرومان بوده اند و هیچ یک از پیامبران الهی با ثروتمندان و زورمداران همفکر و در برابر محرومان و مستضعفان نبوده اند.

وی با بیان اینکه ایجاد وحدت و انسجام بین مومنین و مسلمین با استفاده از «روش فرهنگی توحیدی و کفر ستیزی» از تاکتیک های مهم و کارآمدی است که شهید سلیمانی از این شیوه بهره برد، گفت: یکی از راه های سلطه مستکبران بر مردم به استضعاف کشیدن آنان، و ایجاد تفرقه و تشتت میان آنان است. از این رو شهید سلیمانی معتقد بود برای مبارزه با مستکبران، باید در جهت مخالف هدف دشمنان گام برداشت و با وحدت و انسجام ضربه های مهلکی بر آنان وارد کرد.

مدیر مجتمع آموزش علوم اسلامی کوثر با بیان اینکه اصول محوری جبهه حق شامل توجه به مبدأ، معاد، اعتقاد به توحید، توجه به کرامت انسانی، مسئولیت پذیری، تکلیف مداری و دشمن شناسی می باشد، خاطرنشان کرد: خداوند در قرآن می فرماید «و خِتَامُهُ مِسْکٌ وَ فِی ذَلِکَ فَلْیَتَنَافَسِ الْمُتَنَافِسُونَ» (مطففین،۲۶). برای بهره بردن از این تعبیر بهشتی باید عملی بجا آورد که سبب استحقاق آن شوند در نهایت اینکه خداوند انسانها را به تلاش برای برای ربودن پاداش جنت دعوت و ترغیب می کند و سردار سلیمانی چه زیبا درک کرد مفهوم آیه را و ربود این پاداش عظیم الهی را.

وی با اشاره به جایگاه شهید سلیمانی در بین ملت های مسلمان، افزود: انسانهایی که در سایه لطف الهی و خلوص به درجه مانایی و ماندگاری در تاریخ می رسند نشان داده اند که قابلیت افراد با این ویژگی، در حدی است که می توانند الگوی انسانها در هر مذهب و مسلکی و در هر جای این کره خاکی باشند.

خانم جلالی در پایان با بیان اینکه شهید سلیمانی مصداق «ختامه مسک» را به تبلور ظهوری دیگر کشاند، گفت: دشمنان تصور می کنند با شهادت سلیمانی ها این نور الهی و اسوه مقاومت و ایثار را خاموش کرده ا ند، غافل از اینکه اینان همان شیشه عطری هستند که چون شکسته شوند عطرشان بیشتر منتشر می شود؛ آری با شهادت سردار عطر و طنین مقاومت و ایثار و خلوص و مدیریت امید بخش نگرش انقلابی و صلابت در عین رحمت و رأفت و استکبار ستیزی در جهان منتشر شد. ۳۱۳/۴۲

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha