جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حجت الاسلام و المسلمین فرزانه

حوزه/ دبیر شورای عالی حوزه علمیه خراسان گفت: اگر حوزه علمیه اطاعت نکند، گوش ندهد و فرمایشات مقام معظم رهبری را به برنامه تبدیل نکند، در آینده حسرت خواهد خورد.

 به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت الاسلام و المسلمین محمدباقر فرزانه در نشست هم اندیشی مدیران مدارس علمیه شهرستان های استان های خراسان در محل ساختمان شماره 2 مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان با اشاره به اهمیت توجه به بیان نصیحت کننده آشنا و مطلع، خاطر نشان کرد: ناصح کسی است که آگاهانه، دلسوزانه و به موقع سخن می گوید و این خصوصیت امروز در شخصیت مقام معظم رهبری مشاهده می شود.

وی از تجربه بی بدیل و بی نظیر رهبر معظم انقلاب اسلامی در حوزه های مختلف و از جمله در عرصه روحانیت گفت و یادآور شد: بدون تردید اگر حوزه علمیه اطاعت نکند، گوش ندهد و فرمایشات ایشان را به برنامه تبدیل نکند، در آینده حسرت خواهد خورد و ضرر خواهد کرد؛ ولایتمداری به همین معنی است که نسبت به فرمایشات ایشان برنامه ریزی و اجرا شود.

حجت الاسلام و المسلمین فرزانه با اشاره به فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره نقش حوزه های علمیه در این نظام اسلامی، اظهار کرد: حوزه علمیه باید رهبر ساز باشد و طبق بیان ایشان، اگر روحانیت بخواهد به روز باشد، باید باید معرفت دینی داشته و به تعبیری اسلام ناب و اسلام سیاسی را که سیاستش عین دیانتش است، بشناسد.

وی سیاست را با تعریف دینی آن، ظریف، سخت و حتی در معرض خطر آبرو و شخصیت (ترور شخصیتی) برشمرد و در چیستی اسلام سیاسی، توضیح داد: نخستین کار این اسلام، این است که توحید نظری و عملی را می خواهد در ذهن و رفتار مسلمانان که جز بندگی خدا نیست، تقویت کند.

دبیر شورای عالی حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه توحید هیچ وقت در طول تاریخ بدون مخالف نبوده است، اظهار کرد: از این رو، تا زمانی که اسلامی حکومت نداشت، جنگی هم نبود؛ یعنی ذاتا توحید با شرک تعارض دارد و با یکدیگر کنار نمی آیند.

وی با اشاره به فرمایش امیرمومنان(ع) با این تعبیر که رشد و بقای فکرِ حق با داشتن قدرت است، ابراز کرد: نمی توان با منطق در برابر موشک سخن گفت و باقی ماند؛ البته برترین قدرت، علم است همانطور که می فرمایند: العِلمُ سُلطانٌ مَن وَجدَهُ صالَ بِهِ وَ مَن لَم یَجِدهُ صیلَ عَلَیه.

وی به صورت فهرست وار ویژگی و تعریف های دیگر اسلام سیاسی را اینگونه بیان کرد: «زندگی مردم متکی به عقل، وحی و علم بودن»، «عدالت و ضدتبعیض بودن»، «حاکمیت معنویت و اخلاق در همه ابعاد زندگی انسان مسلمان»، «مسئولیت انسان در برابر کشف، استخراج و ناگفته های خود و آنچه روی زمین است» و نیز این مطلب که «خودِ انسان باید سرنوشت خویش را تعیین کند و رقم بزند»، از جمله نکته های این نگاه است.

دبیر شورای عالی حوزه علمیه خراسان، همچنین به اصول، ارزش ها و آرمان های انقلاب که همتراز با اسلام است، اشاره و خاطر نشان کرد: سردار سلیمانی این سه شاخصه را می دید و از این رو رفتار این شهید را مکتب خواندند.

انتهای پیام/313/25

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha