جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
دفاع پایان نامه

حوزه/ دفاع پایان نامه سطح سه با عنوان نقد و تحلیل فقهی غربالگری جنین در طب نوین برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، دفاع پایان نامه سطح سه با عنوان نقد و تحلیل فقهی غربالگری جنین در طب نوین با داوری حجت الاسلام و المسلمین سید حسن ضیائی و دکتر سید رضا طباطبائی برگزار شد.

حجت الاسلام رمضان جان نثار در این نشست گفت: امروزه با پیشرفت فن آوری مثل سونوگرافی و آزمایش خون ونمونه برداری از پرز های جفتی (cvs) و آمنیوسنتز ادعا می شود که قبل از دمیدن روح در جنین ناهنجاری های آن مانند: عقب ماندگی ذهنی(منگلیسم) و نقایص لوله عصبی وسایر ناهنجاری ها، قابل تشخیص می باشند.

وی ادامه داد: بر این اساس اقدام به سقط و جلوگیری از تولد این نوزادان می گردد و از آن جایی که یکی از مسائل مهم توسعه در هر جامعه ای دستیابی به سلامت افراد آن جامعه می باشد و غربالگری کمک قابل توجهی به سلامت افراد جامعه می نماید زیرا امکان مداخله پیش هنگام برای جلوگیری از تولد جنین معلول فراهم می شود لذا اهمیت موضوع قابل توجه می باشد.

تدوین گر این پایان نامه با بیان اینکه غربالگری جنین بر اساس قواعد فقهی "نفی عسر و حرج"، "لاضرر" و "الضرورات تبیح بالمحظورات" مورد بررسی قرار می گیرد، ابراز کرد: با توجه به این که غربالگری از مسائل جدید و مستحدثه ای است که سابقه ای از آن در کلام بزرگان و فقها وجود ندارد لذا بر اساس مسئله سقط جنین به آن پرداخته می شود.

وی با اشاره به اینکه با بررسی وضعیت عقب مانده گان ذهنی و ناقص الخلقه بخصوص (منگلیسم) مشخص می شود که این افراد دارای طبقه بندی مختلفی می باشند مثل طبقه خفیف، متوسط، شدید و عمیق که مشکلات آنها را بعد از تولد دارای شدت و ضعف می نماید، گفت: طبقه خفیف و متوسط که حدود ۸۵ درصد از کل بیماران عقب مانده را تشکیل می دهد بعد از تولد حرج غیر قابل تحملی برای خود و والدین ندارند و مشمول قاعده لاحرج نمی گردند و شرعاً سقط آنها جایز نیست.

حجت الاسلام جان نثار افزود: فقط طبقه شدید و عمیق هستند که مشمول قاعده لاحرج می گردند که ۱۵ درصد از بیماران را تشکیل می دهند و طب نوین هم این قابلیت را ندارد که میزان بیماری را مشخص کند؛ بنابراین حکم به جواز سقط همه آنها جایز نیست.

گفتنی است، استاد راهنمای این پایان نامه حجت الاسلام و المسلمین سیدعلی سجادی زاده بوده و مولف از مشاوره حجت الاسلام دکتر مهدی نخاولی بهره برده است.

انتهای پیام/۳۱۳/۲۵

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • عبدالرضا فرهادیان عضو هیات علمی دانشگاه IR ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۸
    0 0
    سلام وقت بخیر اگر امکان دارد شماره تماس یا ایمیل نگارنده این پایان نامه را برای بنده بفرستید تا بتونم درباره این موضوع سوالاتی را بپرسم ،چون روی این موضوع دارم کار کارشناسی میکنم
  • اسدی IR ۲۱:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    0 0
    شماره تماس یا ایمیل این پایانامه رو میخوام برای پایانامه ارشدم
  • رقیه حق گویان IR ۱۲:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۵
    0 0
    سلام و ادب چطور می شود به این پایان نامه دسترسی داشت؟