سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
محسنی

حجت الاسلام محسنی گفت: آن قرآنی که حضرت زهرا(س) به ما هدیه می دهند، قرآنی است که در زندگی ما جریان پیدا کند و کاربردی باشد، لذا قرآن نیامده است که عتیقه زندگی باشد و اگر نگاه عتیقه ای به قرآن داشته باشیم باعث می شود که تربیت نشویم.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، حجت الاسلام سید علی اکبر محسنی قمی، شامگاه جمعه در مراسمی که به مناسبت ایام فاطمیه در هیئت فدائیان حسین(ع) اصفهان برگزار شد با اشاره به روایتی از حضرت زهرا (س) پیرامون محبوب ترین امور نزد حضرت اظهار کرد: هدیه حضرت زهرا(س) به همه شیعیان این بود که فرمودند از دنیا محبوب ترین امور برای من ارتباط با خدا و با امام خدا است.

وی افزود: درباره تلاوت کتاب الله، منظور این نیست که در خانه تنها قرآن وجود داشته باشد، بلکه تلاوت کتاب خدا بسیار اهمیت دارد و حضرت نیز در روایت زیبایی دعایی می فرمایند که "اللهم لاتجعل القرآن بنا ماحلا"، یعنی خدایا قرآن را در زندگی ما بی حاصل قرار نده.

حجت الاسلام محسنی با بیان این که قرآن شجره ای است که می تواند انسان را از دنیا به آخرت به سلامت برساند گفت: این مسئله نیز مشروط بر این است که به حاصل آن توجه داشته باشیم، لذا بسیار خوب است چند لحظه ای با خود تامل کنیم که رابطه ما با کتاب خدا به چه شکل است و آیا حقیقتا قرآن کریم در زندگی ما وجود دارد.

وی اضافه کرد: حضرت صدیقه(س) دو راهکار برای این که قرآن در زندگی ما حاصل داشته باشد بیان کرده اند و آن این است که در وهله اول نگاه تربیتی به قرآن داشته باشید و صرف نگاه ثوابی نباشد.

کارشناس مذهبی با تاکید بر این که یکی از مشکلات جامعه ما داشتن نگاه ثوابی به قرآن کریم است، تصریح کرد: این بسیار اشتباه است که قرآن را تنها برای ثواب بخوانند و برای ادب و تربیت شدن تلاوت نشود، لذا زمانی که به قرآن این گونه نگاه کردیم و سطح آن در زندگی پایین آمد، در نهایت قرآن کریم را برای مرده ها می خوانیم.

وی خاطر نشان کرد: آن قرآنی که حضرت به ما هدیه می دهند، قرآنی است که در زندگی ما جریان پیدا کند و کاربردی باشد، لذا قرآن نیامده است که عتیقه زندگی باشد و اگر نگاه عتیقه ای به قرآن داشته باشیم باعث می شود که تربیت نشویم.

حجت الاسلام محسنی، فهم و تدبر در آیات را مهم عنوان کرد و با اشاره به آیات سوره مبارکه صافات، ادامه داد: در این سوره خداوند در مورد برخی افراد به ملائکه پیام می دهد که آنها را نگه دارند، زیرا باید جواب دهند و مسئول هستند، در چند آیه بعد می فرماید ویژگی آنها این بود که کتاب خدا در زندگی آنها نبود و زمانی که به آنها گفته می شد قرآن این گونه گفته است، در جواب اظهار می کردند، قرآن برای قدیم است و اکنون نمی شود با قرآن زندگی کرد.

وی افزود: قرآن به انسان مصداق یاد نمی دهد، بلکه مفهوم یاد می دهد، یعنی می گوید در هر زمانی امانت دار باشید و یا در هر زمانی و جایگاهی به پدر خود احترام بگذارید، لذا قرآن می فرماید آنها را نگه می دارند و به سمت جهنم می برند، زیرا زمانی که به آنها گفته شد بگویید لااله الاالله، استکبار ورزیدند.

کارشناس مذهبی با اشاره به اهمیت و جایگاه ارتباط با امام در زندگی، یکی از نشانه های ثمره آیات قرآن در زندگی را همین مسئله دانست و گفت: نکته دوم برای این که آیات در زندگی ما حاصل داشته باشد این است که توجه به نظر امام معصوم داشته باشیم، یعنی ببینیم نظر معصوم چیست ، چرا که برخی اوقات با حرم و قبر معصوم ارتباط برقرار می کنیم، اما به کلام امام معصوم کاری نداریم.

حجت الاسلام محسنی تاکید کرد: همه زندگی باید با نظر معصوم باشد تا دین و قرآن در زندگی جایگاه خود را پیدا کند، اما اگر گفتید نماز می خوانم و یا حرم می روم، اما کاری به قال الصادق و قال الباقر و یا احکام دین ندارم، از دین و اهل بیت(ع) دور می شوید.

وی به سهولت و سادگی پرسش و سوال از مراجع تقلید در شرایطی کنونی اشاره کرد و ادامه داد: باید همه دین را از مجرای دین بگیریم و نگوییم بخشی را می خواهیم و بخش دیگری را نمی خواهیم، بلکه مجموعه آن را باید بگیریم، چرا که کتاب خدا و امام خدا این دو وقتی با هم جمع شوند دین می شوند.

وی خاطر نشان کرد: حضرت زهرا(س) می فرماید "اللهم لاتجعل مصیبتی فی دینی"، یعنی این گونه نشود که دین خود را سپر دنیا کنم و دنیا را برای دین خود قربانی نمایم و دین من سالم بماند.
انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha