چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
نشست اساتید و پژوهشگران استان کهگیلویه و بویراحمد

حوزه/ راهکارهای تعامل حوزه علمیه با مردم در نظام اسلامی در نشست اساتید و پژوهشگران استان کهگیلویه و بویراحمد بررسی شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، نشست اساتید و پژوهشگران استان کهگیلویه و بویراحمد با موضوع «راهکارهای تعامل حوزه علمیه با مردم در نظام اسلامی» در دبیرخانه مجمع نمایندگان طلاب برگزار شد.

در ابتدای این جلسه، حجت الاسلام امینی اطهر، نماینده طلاب و فضلای بویراحمد ضمن تشکر از حضور اساتید و پژوهشگران در این جلسه، اظهار داشت: از مسئولان مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم و همچنین از مدیر مرکز خدمات حوزه های علمیه که پشتیبانی های مناسبی از طلاب و فضلای استان کهگیلویه و بویراحمد داشته اند، کمال تقدیر و تشکر را داریم.

وی ابراز داشت: تلاش کردیم خدماتی که به طلاب و فضلای این استان ارائه می شود، به صورت عادلانه بوده و بتوانیم گرهی از مشکلات موجود برداریم.

نماینده طلاب و فضلای بویراحمد خاطرنشان ساخت: همچنین مرکز خدمات حوزه برای ساخت ساختمان مجمع نمایندگان طلاب و فضلای استان کهگیلویه و بویراحمد در قم نیز حمایت های بسیاری داشت که قابل تقدیر است.

در ادامه، حضار به موضوع این نشست پرداختند و حجت الاسلام جعفری در این جلسه گفت: امام راحل فرمودند مردم ولی نعمتان ما هستند و با فرهنگ سازی می توانیم با همین مردم به جامعه توحیدی و مهدوی برسیم؛ نظام ما نیز نظامی اسلامی است و افرادی که مسلط بر مباحث اسلامی هستند، باید برای این نظام الگوسازی کنند.

وی تصریح کرد: با هوشیاری امام راحل در انقلاب اسلامی، الگوی تعالی در کشور حاکم شده و غرب گرایی کنار گذاشته شد و امروز وظیفه ماست که الگوی تعالی را تقویت کرده و به پیش ببریم.

این پژوهشگر حوزوی بیان داشت: حوزه های علمیه؛ مخصوصا حوزه علمیه قم باید به صورت کلان و در سطوح عالی و اجتهادی وارد عرصه مطالعات سیاسی اسلام شود؛ البته این ورود انجام شده؛ اما باید پررنگ تر و قوی تر بوده و گسترش بیشتری پیدا نماید.

حجت الاسلام جعفری اظهار داشت: کادرسازی برای نظام اسلامی از ضروریاتی است که باید برای آن برنامه ریزی کرد تا در مقاطع گوناگون برای پست های مختلف، نیروی مناسب داشته باشیم و در این زمینه، حوزه های علمیه، دانشگاه و آموزش و پرورش نقش بسزایی دارند.

وی ابراز داشت: تقویت ارتباط دانشگاهیان با نظام اسلامی از دیگر ضروریاتی است که باید به آن پرداخت تا شاهد ثمرات مناسب آن باشیم.

این پژوهشگر حوزوی خاطرنشان ساخت: تربیت نیروهای جهادی، متعهد و متخصص در نظام اسلامی از مباحث مهمی است که باید برای آن برنامه ریزی داشته باشیم.

حجت الاسلام جهانفکر دیگر سخنران این جلسه بود و اظهار داشت: انقلاب ما، انقلاب اسلامی است و روحیه تحول و دگرگونی به سمت تعالی در آن وجود دارد و هنگامی که قید «اسلامی» را به خود می گیرد، باید تحولات به سمت اسلامی شدن به پیش برود.

وی ابراز داشت: یکی از دغدغه های امروز ما این است که پیوند حوزه با مردم قوی تر شود؛ اما متأسفانه این پیوند با بخشی از جامعه برقرار نشده و با برخی نیز کمرنگ شده است که باید به آسیب شناسی آن پرداخت.

این استاد حوزه خاطرنشان ساخت: تربیتی که امروز در جامعه وجود دارد، با تربیت قبل از انقلاب تفاوت بسیاری پیدا کرده است؛ در گذشته گستره اطلاعات جامعه محدودتر بوده و همین مسئله سبب می شد درک متقابلی بین مردم با روحانیت باشد و از آن طرف، دغدغه ها و نیازهایی در خود می دیدند که برای دریافت پاسخ به روحانیت مراجعه می کردند؛ اما با پیروزی انقلاب اسلامی؛ مخصوصا در چند سال اخیر با تنوع معلومات در جامعه و دسترسی های بیشتر، این فضاها متفاوت تر شده است.

حجت الاسلام جهانفکر ادامه داد: در این فضای جدید، جایگاه روحانیت همچون گذشته پررنگ نبوده و سبب شده است که کم کم احساس نیاز مردم به روحانیت کمرنگ تر شود؛ برای تغییر این فضا باید در بحث آموزش و نوع نگاهی که در جامعه است، ورود نماییم.

وی اظهار داشت: یکی از دلائل مهم این تغییر نیازها، رسانه ملی است که نوع عملکرد صداوسیما، عملکردی ضعیف و برخی مواقع منفی بوده است و از افرادی دعوت کرده اند فقط شهرت داشته و خروجی مناسبی نداشته اند.

این استاد حوزه ابراز داشت: همچنین فضای مجازی هم در چند سال اخیر بسیار اثرگذار بوده و با تبلیغات سوء به این فضا رسیده ایم.

حجت الاسلام جهانفکر خاطرنشان ساخت: دوری روحانیت از مردم نیز دلیل دیگر وجود این فضاست؛ باید ارتباطات روحانیون با مردم بیشتر شده تا درک متقابل بیشتری صورت بپذیرد.

وی تصریح کرد: باید نقش روحانیت بازتعریف شود؛ چراکه نگاه های سنتی دیگر جواب نداده و باید بروز شود.

     

در ادامه حجت الاسلام آذریان به ایراد سخن پرداخت و گفت: تبلیغ چهره به چهره از مسائل بسیار مهم برای ارتباط بیشتر حوزویان با مردم بوده و بسیار اثرگذار است.

وی اظهار داشت: گزینش مبلغان از دیگر مباحثی است که باید به درستی صورت بپذیرد؛ چراکه گزینش نادرست، خروجی نامناسب خواهد داشت.

این پژوهشگر حوزوی بیان داشت: مناعت طبع، دادن هدیه به نوجوانان و جوانان، تکریم و احترام مردم، حسن ظاهر، گوش دادن به سخنان مردم، عدم ورود به مباحث کارشناسی که تخصصی در آن نداریم، عدم ورود به اختلافات قومی و قبیله ای و ... از مواردی است که می تواند سبب تقویت ارتباط میان روحانیت و مردم شود.

حجت الاسلام آذریان اظهار داشت: یکی از مباحث مهم در این زمینه این است که روحانیت باید به سراغ مردم برود؛ اینکه بنشینیم و منتظر مردم بمانیم که آنان بیایند، به اهداف خود دست پیدا نخواهیم کرد.

      

سخنران بعدی این جلسه، حجت الاسلام انصاری بود و گفت: از نکات مهم در تقویت ارتباط میان روحانیت با مردم، تجهیز خود طلاب است؛ اول طلبه باید مجهز به علم، اخلاق و ... شود تا بتواند در میان مردم اثرگذار باشد.

وی ابراز داشت: امروز در مسائل اقتصادی کمر مردم در حال شکستن است؛ اما متأسفانه صدایی از برخی از روحانیون شنیده نمی شود که در این موضوع اثرگذار است؛ مردم انتظار دارند روحانیون به میدان آمده و صدایی از آنان شنیده شود.

این پژوهشگر حوزوی خاطرنشان ساخت: ما نیازمند به مؤسسات تخصصی فقهی، تبلیغی، تربیتی و ... هستیم تا هم مبلغ متخصص تربیت شده و هم مردم به متخصصان دسترسی داشته باشند تا این ارتباطات پررنگ تر شود.

حجت الاسلام انصاری تصریح کرد: ایجاد زمینه برای ورود طلاب به محیط های دانشگاهی و غیردانشگاهی از ضروریاتی است که باید به آن پرداخته شود؛ اینکه طلبه پس از تحصیل رها شده و نتواند دستاوردهای علمی و اخلاقی خود را به دیگران برساند، مناسب نیست و باید فضای تبلیغی برای طلاب و فضلا فراهم گردد.

وی بیان داشت: نقش صداوسیما در این ارتباط بسیار مهم است و می تواند بسیار کمک حال باشد تا مردم ارتباط بهتری با روحانیت و بالعکس داشته باشند.

حجت الاسلام هادی بیژن نیز در این جلسه اظهار داشت: امروز برخی موارد برای طلاب و فضلا حل شده نیست؛ همچون حوزه انقلابی که هنوز شاخصه های آن مشخص نشده و برخی نمی دانند که تعریف این واژه چیست و نمی دانند که چه کارهایی باید انجام دهند.

وی ابراز داشت: در موضوع تعامل با مردم هم صحبت فراوان است؛ بنده از سال ۱۳۹۲ در تخت جمشید به عنوان مبلغ حضور پیدا کرده و با اینکه فضای سنگینی در آنجا حاکم است؛ اما یک بی احترامی و برخورد منفی هم ندیده ام؛ اگر در بین مردم حضور پیدا کنیم، مردم استقبال کرده و ارتباطات بهتری شکل می گیرد؛ روزانه ۱۰۰ تا ۱۸۰ هزار نفر از مردم در تخت جمشیدحضور پیدا می کنند و سؤال اینجاست که ما برای آنان چه کرده ایم و چگونه از این فضای تبلیغی استفاده نموده ایم.

این پژوهشگر حوزوی خاطرنشان ساخت: امروز برخی روحانیون شأن کاذبی برای خود ایجاد کرده اند که سبب شده در میان مردم حضور پیدا نکنند و همین مسائل سبب شده که مردم از روحانیون دور شوند.

     

حجت الاسلام سجاد شهبازپوه هم در این جلسه تصریح کرد: وقتی روحانیت به دنبال ارتباط حداکثری با مردم است، باید سیاست های کلی ایجابی و سلبی خود را مشخص کرده و سپس به دنبال اصول و ترفندهای خود برود.

وی بیان داشت: مردم در دنیای امروز در ابعاد سه گانه فکری، اجتماعی و رفتاری متنوع بوده و روحانیت نیز ناچار است که متنوع باشد؛ لذا اگر بخواهیم در علم واحد، پژوهش واحد، مخاطب واحد، سلیقه واحد و روش تبلیغی واحد محدود شویم، محدود شده و تأثیر حداقلی خواهیم داشت.

این پژوهشگر حوزوی اظهار داشت: روحانیت باید مشترکات اخلاقی مخاطبان گوناگون را با خود پیدا کرده و بر اساس آن ارتباط برقرار نماید؛ وقتی این محورها را پیدا کرده و بر اساس آن با مردم برخورد کنیم، می توانیم دستاورد داشته باشیم.

حجت الاسلام شهبازپوه ابراز داشت: پرهیز از مردم گریزی و ارتباط حداقلی و همچنین پرهیز از عوام زدگی از دیگر ضروریاتی است که روحانیت باید به آن توجه کند.

     

حجت الاسلام اسماعیلی مهر نیز در این جلسه خاطرنشان ساخت: زمانی که می گوییم العلماء ورثه الانبیاء و قائل هستیم که حوزه های علمیه به عنوان پرورشگاه وارثان انبیاء هستند، همان مسئولیت هایی را داریم که انبیاء داشتند؛ ما میراث دار احترام های بین مردم نیستیم؛ بلکه مسئولیت های آنان را داریم و باید برای تحقق این مسئولیت ها تلاش کنیم.

وی خاطرنشان ساخت: حوزه انقلابی، حوزه ای است که در میان مردم رفته و ایجاد ظرفیت کند و همانند انبیاء عمل نماید.

این پژوهشگر حوزوی تصریح کرد: فهم درست از اسلام و رساندن مناسب آن به مردم وظیفه روحانیت است که اگر مطابق با آن عمل کردیم، به اهداف خود دست پیدا کرده ایم.

حجت الاسلام اسماعیلی مهر بیان داشت: تحقق و اجرای دین، مرحله بعدی است؛ حوزه فقط مسئول ابلاغ دین نیست؛ بلکه دین باید اجرا شود و مردم به آن عمل نمایند.

     

حجت الاسلام علی جاوید سخنران بعدی این جلسه بود و اظهار داشت: حوزه علمیه انصافا در موضوع بیماری کرونا و همچنین کمک به سیل زدگان بسیار ورود مناسبی داشته است؛ یکی از فلسفه های وجود حوزه، در کنار مباحث علمی، کمک به مردم و مساعدت در جهت مطالبات مردم است.

وی ابراز داشت: حوزه پشتوانه انقلاب و مردم است و اگر این پشتوانگی را نداشته باشد، عدم وجود آن بهتر است.

این پژوهشگر حوزوی خاطرنشان ساخت: حوزویان باید مطالبات مردم را به گوش مسئولان برسانند و یکی از راه های ارتباطی میان حوزه و مردم همین مسئله است.

حجت الاسلام جاوید تصریح کرد: امروز برخی به دنبال تخریب حوزه های علمیه و روحانیت بوده و در این راستا تبلیغات بسیاری در فضای مجازی انجام می شود که سبب شده بین حوزه و مردم فاصله بیفتد.

وی بیان داشت: نفوذ لیبرالیسم در حوزه علمیه و ایجاد برخی انجمن های علمی و برخی نشریات و مؤسسات اقماری در حوزه و همچنین عدم شناخت تفکرات دینی از سوی برخی طلاب و فضلا از آسیب هایی است که وجود دارد.

      

حجت الاسلام شاه قاسمی هم در این جلسه اظهار داشت: آیات قرآن کمک حال روحیه انقلابی در حوزه های علمیه و استمرار آن است و با عمل به آن می توانیم این مسیر را ادامه دهیم.

وی اظهار داشت: روحانیت در طول تاریخ انقلاب های بسیاری را انجام داده است و یکی از مشکلات آن این بود که فرصت طلبان و نفوذی ها این انقلاب ها را به دست گرفتند و موجب شکست شده است.

این پژوهشگر حوزوی ابراز داشت: دشمن دست به جنگ روانی می زند تا انقلاب ها را به شکست کشانده و حتی انقلابی ها را هم سست نماید.

حجت الاسلام شاه قاسمی خاطرنشان ساخت: روحانیت باید در مقابل جنگ روانی دشمن و تبلیغات سوء آنان ایستاده و امید را به مردم برگردانده و یأس را از آنان دور نماید.

وی تصریح کرد: فقه شیعه جوابگوی بسیاری از مشکلات است و با ارائه آن می توانیم دستاوردهای مناسبی داشته باشیم.

سخنران بعدی، حجت الاسلام صیادیان بود و در این جلسه بیان داشت: ما باید تلاش کنیم در مرحله اول هیچ کاری نکرده و فقط خود را بسازیم؛ اگر خود را بسازیم، می توانیم دیگران را هم بسازیم.

وی اظهار داشت: اگر بتوانیم انسان مفیدی باشیم و خود را بسازیم، کارآیی خواهیم داشت که اگر اینطور نباشد، تخریب ما بیشتر خواهد بود.

این استاد حوزه ابراز داشت: امروز طلاب ما نیازمند تحصیل مهارت های ارتباطی هستند؛ اگر بتوانیم مهارت های ارتباطی را یاد بگیریم، می توانیم با دیگران ارتباط برقرار کرده و اثرگذار باشیم.

حجت الاسلام صیادیان خاطرنشان ساخت: ارتباط با کانون های فرهنگی، ارتباط با مدارس آموزش و پرورش و ... از ضروریاتی است که باید برای آن برنامه داشت.

وی تصریح کرد: یکی از مباحث ضروری برای ارتباط با مردم، پیاده روی در شهر است؛ اینکه فقط با ماشین رفت و آمد داشته باشیم، دیگر نمی توانیم ارتباطی برقرار نماییم.  

     

حجت الاسلام سید ولی الله حجازی نیز در این جلسه اظهار داشت: یکی از عیوب حوزه این است که تأثیرگذاری و ارتقاء طلاب را فقط منحصر در نوشتن مقاله می کنند؛ نه فقط در حوزه؛ بلکه در سیستم آموزشی کشور باید این مسئله جا بیفتد که این مقالات و پایان نامه ها باید به مرحله اجرا برسد.

وی اظهار داشت: اینکه این مقالات و پایان نامه ها فقط نوشته شود، به درد نخواهد خورد و باید برنامه ای ریخته شود تا اجرایی شود.

این پژوهشگر حوزوی ابراز داشت: دوگانه «قطع ارتباط» یا «عوامانه شدن» از دیگر مشکلاتی است که با آن مواجه شده ایم و باید راه های عدم افتادن در این معضل را به طلاب یاد دهیم.

حجت الاسلام حجازی خاطرنشان ساخت: مطالبه تغییر کتب حوزه باید مطالبه جدی در حوزه های علمیه شود تا کتبی در حوزه تدریس شود تا طلاب و فضلا بتوانند از آن در تبلیغ خود استفاده نمایند.

وی تصریح کرد: برخی از طلاب می توانند ایجاد ظرفیت کنند؛ اما گاهی برخی از فضلا این توانایی را ندارند و می توانند از ظرفیت های ایجاد شده استفاده کرده و آن را به پیش ببرند که باید برای آن برنامه ریزی شود.

     

حجت الاسلام امینی اطهر نیز در این جلسه اظهار داشت: حوزه انقلابی، حوزه مردمی است و با خدمت به مردم می توانیم حوزه انقلابی داشته باشیم.

وی ابراز داشت: «حضور با لباس طلبگی و مطالبه گری برای حل مشکلات مردم»، «مطالبه گری برای حل مشکلات اقتصادی مردم»، «روشنگری در مسائل فرهنگی و سیاسی»، «تلاش برای ولایت پذیری جامعه»، «جلب محبت عمومی مردم» و ... از مباحثی است که می تواند به ارتباط میان مردم و روحانیت کمک نماید.

      

حجت الاسلام بهادری نیز در این جلسه به عنوان نفر پایانی به ایراد سخن پرداخت و اظهار داشت: برای شروع کار، جلسه بسیار مبارکی داشته و نظرات بسیار مناسبی را در این جلسه از شرکت کنندگان دریافت کرده ایم که برکات بسیاری خواهد داشت.

وی ابراز داشت: بنده دست نیاز به سوی شما عزیزان برای پیشرفت و ترقی مجمع نمایندگان طلاب استان کهگیلویه و بویراحمد دراز می کنم و می توانیم با کمک شما عزیزان به دستاوردهای مناسبی برسیم.  

نماینده طلاب کهگیلویه خاطرنشان ساخت: ما نیازمند حضور پررنگ طلاب و فضلا در استان هستیم؛ ایجاد گروه های تبلیغی می تواند اثرات پررنگی داشته باشد تا بتوانیم از مشکلات موجود بکاهیم.   

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha