شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
کد خبر: 942784
۱۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۶
خانم رمضانيان

حوزه/ نشست علمی با موضوع «نقش زنان در بیانیه گام دوم انقلاب» در دانشگاه علوم قرآنی دولت آباد برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، دکتر عفت رمضانیان، مدیر مجتمع آموزش عالی فاطمه الزهراء(س) اصفهان، در نشست علمی با موضوع «نقش زنان در بیانیه گام دوم انقلاب» در جمع دانشجویان دانشگاه علوم قرآنی دولت آباد، به جایگاه زنان قبل از پیروزی انقلاب اسلامی پرداخت و گفت: قبل از انقلاب اسلامی، زنان مسلمان ایرانی از جایگاه اجتماعی شایسته خود فاصله داشتند.

مدیر مجتمع آموزش عالی فاطمه الزهرا(س) ادامه داد: ساختار کشور در آن زمان یک ساختار لیبرالی بود. ساختاری که از نگاه متعالی به زن فرسنگ ها فاصله داشت، در آن زمان از فعال بودن و حضور اجتماعی و سیاسی زنان در عرصه های مختلف اجتناب می شد و جامعه با تفکر فمینیستی، پیش می رفت و براساس پارادایم سرمایه داری به زنان به عنوان یک کالا و یا ابزار و نیروی کار توجه می شد.

وی بیان کرد: امروز مقام معظم رهبری با گذشت 42 سال از پیروزی انقلاب آن هم در شرایطی که نیروهای ارزشی در مورد آینده این نظام احساس نگرانی می کنند، با نگاه خوشبینانه و امیدوارانه بیانیه گام دوم را که نقشه راه چهل سال دوم  انقلاب است صادر می کنند و ضمن آن نقاط قوت و ضعف مسیری را که در چهل سال اول گذرانده ایم برما متذکر می شوند.

مدیر مجتمع آموزش عالی فاطمه الزهرا(س) در ادامه به اهمیت نقش زن در نظام اسلامی ایران پرداخت و گفت: انقلاب اسلامی هویت جدیدی از شخصیت زن را به دنیا معرفی می کند که برخواسته از نگاه امام خمینی(ره) است. امامی که حضرت فاطمه زهرا(س) را الگوی زنان ما معرفی کرده و روز ولادت ایشان را روز زن نامیدند.

 وی با ذکر دو مقدمه سخنانش را در بحث الگوپذیری از حضرت زهرا(س) ادامه داد: نکته اول اینکه هر موجود زنده ای دو نوع رفتار از خود نشان می دهد: اولی مبتنی بر فکر و علم و شناخت است که بینش نام دارد و دومی مبتنی بر میل و اراده است که گرایش نام دارد و ترکیب این دو یعنی گرایش و بینش  رفتار انسان ها را رقم می زند، نکته دوم بحث انتخاب الگوست که انسان با الگوگیری از دیگران رفتار خود را تغییر میدهد و به الگوی مورد علاقه اش تمسک می کند. 

 رمضانیان با توجه به آیه ۲۱سوره احزاب (لَقَد کانَ لَکُم فی رَسولِ اللَّهِ أُسوَةٌ حَسَنَةٌ ) گفت: خداوند متعال در این آیه رسول اکرم(ص) را الگوی مؤمنین معرفی می کند و در دیگر نمونه های قرآنی نیز با بیان داستان حضرت مریم(س) و آسیه همسر فرعون، آنان را به عنوان اسوه زنان هم عصر خود بیان می کند.

وی با اشاره به اینکه الگو پذیری می تواند نقش بسیار زیادی در رفتار انسان داشته باشد افزود: انسان ها باید بتوانند در پیمودن مسیر استکمالی زندگی خود، مصادیق کمال را تشخیص داده و با انتخاب الگوی صحیح خود را به آن الگو نزدیک کنند. با توجه به این نکته حائز اهمیت که باید مصادیق الگو به درستی شناخته و در ابعاد لازم خودش از آن به عنوان‌ سرمشق استفاده شود.

مدیر مجتمع آموزش عالی فاطمه الزهرا(س) بعد از ذکر این دو نکته مهم در بحث الگوپذیری، به معرفی بهترین الگوی زنان مسلمان پرداخت و گفت: چه ویژگی شخصیتی حضرت فاطمه زهرا(س) را به عنوان بهترین الگوی زنان جهان مطرح می سازد؟ اولین نکته بُعد وراثتی ایشان است که از پدر به اول شخص جهان اسلام و از مادر به پاکترین مادر دنیا می رسد.

رمضانیان با اشاره به تاثیر محیط در شکل گیری شخصیت یک الگو افزود: فاطمه زهرا(س) الگوهای انسانی چون رسول خدا(ص) را در خانه پدر و حضرت علی(ع) را در خانه همسر تجربه می کند و در کنار این موارد، خود شخصیت عبادی و اخلاقی حضرت فاطمه زهراء(س) است که او را به عنوان بهترین الگو برای ما مطرح می کند.

وی در ادامه با اشاره به ویژگی اختیار آزاد به عنوان علّت تامه در الگو شدن افراد اشاره کرد: اراده حضرت زهرا(س) در تمام ابعاد زندگی به خصوص در بُعد سیاسی و دفاع از ولیّ زمانش آن هم در عرصه عمل، وی را به بهترین الگو مبدّل می سازد. 

خانم رمضانیان گفت: این انتخاب درست و عمل به هنگام  است که حضرت زهرا(س) را زهرا می کند و همین امتیاز باعث شد که امام خمینی(ره) این شخصیت عظیم را به عنوان الگوی زنان جامعه معرفی نماید. 

استاد حوزه، عمل به هنگام حضرت صدیقه طاهره(س) را مایه الگو گیری مردم ایران اسلامی دانست و گفت: سردار سلیمانی یکی از افرادی است که به خاطر دفاع از ولیّ خود چون حضرت زهرا(س) وارد عرصه سیاسی شد و در این راه از جانش گذشت.

وی با اشاره به بندهای مهم بیانیه گام دوم انقلاب خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه خطاب امام خامنه ای(مدظله العالی) در این بیانیه بیشتر به جوانان است و نیمی از جوانان ما را زنان تشکیل داده اند پس به جرأت میگوییم نقش زنان در بیانیه گام دوم انقلاب، در متن، بسیار مهم و غیر قابل انکار است. 

رمضانیان در ادامه به بیان اختلاف نگاه غرب و شرق با نگاه متعالی اسلام به زنان پرداخت و گفت: در دنیایی که با شعار برابری زن و مرد در حوزه تکلیف و وظایف،  آن هم با وجود تفاوت های بسیار جسمی و روحی روبرو هستیم، حضرت امام خامنه ای، الگوی سوم زن مسلمان را مطرح نموده که در آن زن در عین حالیکه محجبه است عفیفه است و با حیاست اما در متن و مرکز حضور دارد و نقش آفرین است.

وی با اشاره به این موضوع که مدعی هستیم باید منشور زن مسلمان ایرانی را به تمام دنیا صادر کنیم گفت: در ابتدای تحقق این انقلاب نقش زنان به فرموده حضرت امام خمینی(ره) نقش هدایت‌گری و رهبری انقلاب بود و در جریان دفاع مقدس اوج حضور اجتماعی زنان را در قالب شکوه ایثارگری مثال زدنیشان شاهد بودیم که ناشی از هویت زنانه مبتنی بر تفکر الگوپذیری از حضرت فاطمه زهرا(س) بود.

رمضانیان در پایان با اشاره به تلاش در جهت ایجاد تمدن نوین اسلامی که رهبر انقلاب در بیانیه گام دوم بر آن تاکید دارند، افزود: برای تشکیل تمدن اسلامی باید بستری مهیا شود که آن بستر ایجاد سبک زندگی اسلامی در جامعه است که بی شک زنان می توانند به عنوان نقش آفرینان این عرصه با یک حرکت هوشمندانه و همه جانبه و کاملاً علمی، باز هم در صحنه حضور اجتماعی امروز خود، افتخارآفرین باشند.

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha