پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
تصاویر/ بازدید اعضای هیئت رئیسه مجمع عمومی جامعه مدرسین از خبرگزاری حوزه

حوزه/ انقلاب اسلامی یک فرصت بی‌سابقه را برای اشراف حوزه‌های علمیه در بخش‌های مختلف علوم اسلامی قرار داده تا نسبت به تولید نظر، فکر و علم همتی مضاعف داشته باشند.

حجت الاسلام والمسلمین حسین بنیادی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، به تبیین انقلاب اسلامی،‌ حرکتی جریان‌ساز با اندیشه جهانی پرداخت و گفت: بیست و دوم بهمن ۱۳۵۷ مصادف با پیروزی انقلاب بزرگ اسلامی ایران و رویدادی مهم در تاریخ تحولات جهانی و پدیده‌ای مهم‌تر با ماهیتی متفاوت از انقلاب‌های دیگر در جهان است.

نائب رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین ادامه داد: انقلاب اسلامی رخدادی جدید در دنیایی تنیده شده به شعارها و مکاتب فریبنده، آغازی امیدوار کننده برای بشر دور افتاده از مذهب و معنویت و نهضتی عظیم در بزنگاه تحولات منطقه‌ای و جهانی، انقلابی بر اساس بینش توحیدی و دارای گفتمان معنادار و دارای مبنا،‌ حرکتی مستحکم و جریان‌ساز با اندیشه جهانی، قیام مردمی مؤمن، فهیم، غیور و متعهد به اصول و ارزش‌های دینی و ایمانی و دارای عقل تشخیص و قلب مطمئن به وعده‌های الهی، شروعی شکوهمند و امتدادی پایدار در خلق حماسه‌ها و دارای امیدی صادق در رسیدن به هدف و افق اعلای جهاد بزرگ، یعنی اعتلای «کلمة الله» در جهان عاری از ایمان و اعتقاد و مملو از تزویر و تفرعن و ساخت جهانی مزیّن به اخلاق و معنویت و مرفه به آسایش و آرامش و پیشرفت هدف‌دار در علم و تکنولوژی و ویژگی‌های دیگر که ماهیت انقلاب اسلامی ایران را متمایز از سایر انقلاب‌ها و حرکت‌های اجتماعی می‌کند، ایجاد کرده است.

امام خمینی، رهبری آگاه و قاطع
دبیر مجمع عمومی جامعه مدرسین با بیان این که انقلاب اسلامی انقلابی متصف به وصف اسلامی و لازمه‌ آن هم پیاده‌سازی احکام اسلام است، بیان داشت: نظام اسلامی، دولت اسلامی، جامعه اسلامی، بناهایی است که به واسطه توصیف به اسلامیت، نیازمند شناخت جامع به ابعاد مختلف نظام، حکومت و جامعه باشد.

این استاد حوزه با بیان این که فهم، پیش‌بینی و قدرت بر نظام‌سازی و پیاده‌ کردن احکام و معارف دین در جامعه،‌ شاخصه شکل‌گیری اهداف انقلاب و تمرکز بر تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی، می‌باشد، گفت: امام خمینی قدس سره علاوه‌ی بر آگاهی از معارف دین، فهم جامعی از ارتباط احکام اسلام با نظام و جامعه اسلامی داشتند، استعدادهای فردی و ظرفیت‌های اجتماعی را می شناختند و از طرفی تقابل کنندگان با انقلاب را به لحاظ هجمه‌های تحجری و روشنفکر مئابانه و سطح مخالفت آنان را دیده و درک کرده بودند.

وی با بیان این که پیش‌بینی فزونی مخالفت‌های داخلی برخی، به دشمنی گسترده قدرت‌های خارجی، شناخت دیگر حضرت امام ره در مسیر رهبری انقلاب و انقلابیون می‌باشد، ادامه داد: بارزترین ویژگی امام خمینی قدس سره «العالم بزمانه» به معنای واقعی کلمه می‌باشد که در آنچه عمل نمودند دارای دو ویژگیِ اقدام همراه با شناخت و یقین و همچنین اقدام به موقع و قاطع می‌باشد.

 نائب رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین با بیان این که آگاهی و اقدام دو بال حرکت مؤثر و تحول‌آفرین در رسالت‌ها و حرکت‌های عظیم در ارتباط با جامعه و مواجهه با مخالفین و معاندین است که تراز تأثیر عالمان و حوزه‌های علمیه را ارتقاء می‌بخشد، اظهار داشت: آگاه بودن بدون اقدام و یا اقدام نمودن بدون آگاهی، نه تنها اثری ندارد که خسارات ناشی از اینگونه رفتارها بیشتر و آسیب‌های جدی به باورها و اعتقادات وارد می‌کند. به هر حال «العالم بزمانه» یک اصل در توفیقات همگان بویژه عالمان و حوزه‌های می‌باشد.

حجت الاسلام والمسلمین بنیادی با بیان این که انقلاب اسلامی، فقط یک انقلاب در درون کشور نبود بلکه تحولی در سطح بین المللی ایجاد کرد که هر چه زمان می‌گذرد تأثیرات انقلاب اسلامی هم به لحاظ موضوعات و هم به لحاظ گستره جغرافیایی، بیشتر نمایان می‌شود، افزود: در واقع انقلاب اسلامی امروز جبهه گسترده‌ای در سراسر جهان در مقابل جبهه استکبار می‌باشد که نشان دهنده حرکت پر شتاب جریان فکری و عملی انقلاب اسلامی به سوی تحقق اهداف و آرمان‌های جهانی خود می‌باشد، به همین جهت است که کینه‌ورزی‌ها دشمنی‌ها در سطوح مختلف با انقلاب اسلامی ادامه‌دار و رو به ازدیاد بوده که این خود دلیلی بر صلابت و اقتدار روزافزون گفتمان و جریان انقلاب اسلامی می‌باشد.

خدمات حوزه علمیه و نقش آن در به ثمر نشستن انقلاب اسلامی:
این استاد حوزه با اشاره به خدمات حوزه علمیه و نقش آن در به ثمر نشستن انقلاب اسلامی اضافه کرد: یقیناً رسالت حوزه‌های علمیه و روحانیت محترم در به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی وتداوم آن، یک نقش اساسی در رویکردهای دینی و سیاسی بوده است.

وی بیان داشت: این رسالت‌ها قبل و بعد از پیروزی انقلاب در جهات مختلفی خود را نشان داده است، پیشگامی در نهضت اسلامی و تأثیرگذاری بی‌بدیل در پیروزی انقلاب، استقامت و تعهد به ارزش‌های انقلاب و مقابله با تحریف فکری و جریانی انقلاب اسلامی، باعث شده تا حوزه‌های علمیه همچنان در صف مقدم پیشبرد انقلاب در رسیدن به اهدافش باشد، این عزم امروز بیشتر از هر زمانی در عرصه‌های مورد نیاز وجود دارد و حوزه‌های علمیه بیشتر از هر زمان دیگری، انقلابی می‌باشند.

این استاد حوزه افزود: در حقیقت حوزه‌های علمیه، حرکت در مسیر انقلاب تا تحقق آرمان‌های اصیل و ارزش‌های ناب آن را برای خود یک مأموریت مقدس و تاریخی، تعریف کرده و از پیشگامان نهضت گرفته تا طلاب و فضلای جوان، در مسیر انقلاب در حال تلاش می‌باشند.

 نائب رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین گفت: بی‌شک، مهم‌ترین بخش رسالت‌های حوزویان، پاسداشت و پاسداری از اصول و ارزش‌های انقلاب اسلامی بوده و می‌باشد تا این حرکت الهی بدون آسیب‌هایی همچون تحریف گفتمان انقلاب و تعرض به اصول انقلاب، به مقصد نهایی واصل شود که این امر، نیازمند بصیرت، هوشیاری و عمل به هنگام بوده و حوزه‌های علمیه در این رسالت خود هم حساس بوده و هم اقدام نموده است.

نقش و جایگاه شاگردان امام خمینی(ره) قبل و بعد از انقلاب:
این استاد حوزه  با اشاره به نقش و جایگاه شاگردان امام خمینی(ره) قبل و بعد از انقلاب افزود: رهبر کبیر انقلاب اسلامی‌ امام خمینی قدس سره بنیان‌گذار یک حرکت عظیم در جهان بودند، که بخش مهم آن بنیانگذاری بنیان‌های فکری و اجتماعی برآمده از احکام و معارف اسلامی می‌باشند. انتشار این مفاهیم در فضای علمی حوزه‌های علمیه و انتقال آنها به فضای عمومی جامعه، سلسله‌ای از نظام فکری امام خمینی قدس سره می‌باشد که تفکر انقلاب اسلامی را در سطح وسیعی از جامعه بویژه علماء و نخبگان، ایجاد نمودند که البته امری مشکل در دوران استبداد و خفقان بوده است.

وی گفت: علاوه‌ بر این آمادگی شاگردان در پذیرش خطرات و استقامت در مسیر انقلاب، امر مهم دیگری بوده که راه پیروزی را هموارتر نموده است. در حقیقت جمع بین آمادگی و دفاع عالمانه از اصول و اهداف و تلاش و مقاومت در برابر شدائد و سختی‌ها،‌ شاگردان و یاران انقلاب را به عنوان افرادی ممتاز، در مقطع حساس آغاز نهضت تا پیروزی انقلاب و پس از پیروزی، کرده است، این دو ویژگی، امروز نیز لازمه انقلابی بودن حوزه و حوزویان می‌باشد.

حجت الاسلام والمسلمین بنیادی گفت: نقش دیگر شاگردان امام خمینی قدس سره، انتقال مفاهیم و تجربیات انقلاب به نسل جوان حوزه می‌باشد که تا امروز ثمرات فراوانی در حوزه فعالیت‌های علمی و اجتماعی داشته است؛ اگر بخواهیم بطور واضح بگوئیم، پیشگامان نهضت اسلامی باید حافظان اصلی انقلاب و انتقال دهندگان توفیقات انقلاب اسلامی به ادامه دهندگان مسیر نورانی انقلاب باشند. که ره‌آورد این حرکت مبارک، حضور در مکتب حضرت امام و رهبر فرزانه انقلاب حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای می‌باشد.

نمایان شدن ظرفیت فقه شیعه در انقلاب اسلامی؛
فقه، علمی تکلیف‌ساز در ساحت‌های، فردی، اجتماعی و تمدنی است که ظرفیت‌های اجتماعی آن بیشتر  از ظرفیت‌های فردی آن است، توجه به جریان و تأثیر فقه در جامعه، عینیت و اهمیت فقه اجتماعی را بیشتر می‌کند؛ انقلاب اسلامی ایران پویایی فقه و اندیشه سازی بر اساس فقه را تبلور بیشتری بخشید و سپس فقه در موضوعات و عناوین کلی و کلان‌نگر و توسعه‌ای به رشد قابل توجهی رسید؛ جریان فقه در قوانین، برنامه‌ها، موضوعات اجتماعی، مبادلات و مناسبات داخلی و خارجی از مکانت و  جایگاه ویژه خود برخوردار گردید.

 نائب رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین  بابیان این که توسعه عناوین و مسائل فقه در عصر ارتباطات و تحولات سریع تکنولوژی‌های جدید که موضوعات نو از یکطرف و تنوع و تکثر مکتب‌های مادی به حدّ بی‌شماری رسیده است، یک امر اجتناب‌ناپذیر می‌باشد تا اثرگذاری حوزه فقه و فقاهت همچنان در تمام ادوار، حفظ نماید، بیان داشت: شتاب علمی و افزایش موضوعات، شبهات و مسائل مورد ابتلاء و مورد سؤال، فقه معاصر را به درجات و افق‌های جدیدی که در ماهیت خود نهفته بود را رسانده است، ضرورتی که قابل انکار نیست و همتی مضاعف را در جهات تکاملی فقه پویا و دارای مبناء ایجاد نموده است.

شتاب جریان پویای علمی در حوزه بعد از انقلاب؛

وی با بیان این که انقلاب اسلامی یک فرصت بی‌سابقه را برای اشراف حوزه‌های علمیه در بخش‌های مختلف علوم اسلامی قرار داده تا علاوه بر شناخت مسئولانه نسبت به زوایای علوم رقیب و علوم مخرّب! نسبت به تولید نظر، فکر و علم همتی مضاعف داشته باشند و تعامل و تأثیرگذاری در علوم مختلف را به مراتبی قابل قبول برساند، گفت: انبوه تحقیقات و آثار فاخر علمی در سال‌های پس از انقلاب نشانگر حرکت پر تلاش نخبگان و فضلای حوزه‌های علمیه است که شاهدی بر رد کلام کسانی است که دانسته یا ندانسته اتهام سکولار بودن حوزه را تکرار می‌کنند.

این استاد حوزه افزود: به هر صورت، حوزه‌ علمیه قم امروز جایگاهی ویژه در جهان دارد و جهانیان آن را با بزرگترین تحول آفرینی در سده‌ی اخیر می‌شناسند که فرصتی تاریخی را در اختیار همه ملت ایران بویژه حوزه‌های علمیه قرار داده است که شناخت و بهره‌ گرفتن از این فرصت بی‌نظیر یک تکلیف می‌باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha