جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
ساعات مفید کاری

حوزه/ تنی چند از اساتید و کارشناسان حوزه و دانشگاه با ابراز نگرانی از این که بر اساس آمار میانگین ساعات مفید کاری در بخش دولتی کمتر از نیم ساعت است، افزایش ساعات مفید کاری را مستلزم تغییرات فرهنگی در سبک زندگی مردم جامعه دانستند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، یکی از دغدغه های جدی مقام معظم رهبری در کلان مقوله " سبک زندگی" ناظر به بحث ارتقای راندمان کاری در جامعه است و این که چرا بر اساس آمار، میزان کار مفید مردم ما متأسفانه در نسبت با برخی جوامع، پایین تر است؟

رهبر فرزانه انقلاب به طور خاص در مهر ماه سال ۹۱ و در جمع پرشور جوانان استان خراسان‌شمالی در قالب طرح سؤالات مهمی در یکی از سوال ها این نکته را بیان کردند که:"چرا به ما می‌گویند که ساعات مفید کار در دستگاه های اداری ما کم است؟ هشت ساعت کار باید به قدر هشت ساعت فایده داشته باشد؛ چرا به قدر یک ساعت یا نیم ساعت یا دو ساعت؟ مشکل کجاست!؟ "

در همین زمینه خبرگزاری حوزه با تنی چند از کارشناسان و اساتید حوزه و دانشگاه به گفتگو پرداخته و نظرات آن ها را درباره چرایی این مساله و به خصوص ارایه راهکارها برای افزایش میزان کار مفید جویا شده است :

نیازمند تحول در ساختار اداری کشور هستیم

حجت الاسلام سید سعید سجادی از  پژوهشگران حوزه علمیه قم با بیان این که بر اساس برخی آمارها، میزان کار مفید در ادارات به شکل متوسط، حدود نیم ساعت و بلکه کمتر از آن است، اظهار داشت: علاج این مساله در درجه اول ناظر به لزوم ایجاد تحول در ساختار اداری و دولتی است و این که بر این مبنا، شرح وظایف مناسب و دقیقی بر اساس انتظارات و مطالبات جامعه برای هر بخش و دستگاه و ارگانی نوشته شده و به درستی بر صحت انجام آن ها نظارت صورت گیرد.

وی افزود: آن چه مهم است این که ما باید به سمت افزایش بهره وری در انجام کارها به خصوص در بخش دولتی حرکت کنیم و البته مهم این است که برنامه ای عملیاتی برای ارتقای راندمان کاری در این زمینه ها داشته باشیم و گرنه به صرف حرف و شعار زدن و برگزاری فلان همایش و فراخوان مقالات، معجزه ای رخ نمی دهد.

لزوم ایجاد حس مسئولیت و تلاش در جامعه

این محقق حوزوی همچنین خاطرنشان کرد: یکی از مسایل بسیار مهمی که در همین راستا باید مورد توجه قرار گیرد، تلاش برای ایجاد و تقویت احساس مسئولیت در بین کارمندان و کارگران است و این که به طور کلی فرهنگ کار و تلاش به یک فرهنگ فراگیر در جامعه تبدیل شده و در این باره کار فرهنگی و رسانه ای قوی صورت گیرد، نه این که از زیرکار در رفتن به عنوان زرنگی افراد محاسبه شده و به غلط این فرهنگ نادرست ترویج داده شود.

برخی از عوامل مؤثر در کاهش بهره وری محیط کار

رضا افشاری، پژوهشگر دانشگاه به برخی از عوامل مؤثر در کاهش بهره وری و پایین بودن سرانه کار مفید در کشورمان به خصوص در بخش دولتی اشاره کرد و گفت: یکی از این عوامل، وجود تبعیض در محیط کار و فقدان سیستم تشویق و پاداش است، چرا که این مسایل باعث می شود که انگیزه لازم برای ارتقای کارآمدی در بین افراد وجود نداشته باشد و از سویی ضعف برخی مدیران در عدم نظارت صحیح بر نحوه فعالیت کارکنان، باعث تشدید این وضعیت می شود.

وی افزود: متاسفانه وجود برخی قوانین ناکارآمد و نیز فرسوده بودن سیستم اداری موجب شده که عملاً جلوی بروز خلاقیت ها گرفته شده و به این وسیله نتوان به سمت ارتقای کارآمدی مورد نظر حرکت کرد.

وی همچنین بیان داشت: البته باید توجه داشت که فرهنگ کار در کشورهای مختلف، تفاوت هایی با یکدیگر دارد، مثلاً در برخی کشورها، مهمانی و تفریح وسط هفته کاری معنا ندارد اما از آن سو آنان در تعطیلات آخر هفته کاملاً وقت خود را به اوقات فراغت، تفریح می گذرانند و در این ایام اساساً پاسخگوی رئیس خود نیستند و این در حالی است که در جامعه ما در خیلی از مواقع وضعیت برعکس است، یعنی به هنگام کار و تلاش به دنبال تفریح و به هنگام تفریح به دنبال کار هستیم.

لزوم تغییر در سبک زندگی و بهره گیری از توان رسانه ها

افشاری افزود: از این رو برای ایجاد تحول مطلوب در این زمینه باید به طور جدی روی مساله سبک زندگی، کار فرهنگی عمیق انجام دهیم و البته این کار فرهنگی به جهت جنس این جور قضایا، زمان بر است و در کوتاه مدت عموماً به نتیجه نمی رسد.

وی یادآور شد: به نظر بنده، ما باید از ظرفیت رسانه ها و به خصوص فضای مجازی در این باره به نحوی استفاده کنیم که فرهنگ کار و تلاش و احساس مسئولیت در این باره برای ساختن جامعه ای آباد و قوی از منظر اقتصادی، به درستی ترویج داده شود، چه آن که یکی از الزامات مهم قوی شدن کشور ناظر به همین مساله است.

وی گفت: از آن سو در هنگام اوقات فراغت باید تفریحات مناسب و خوش گذراندن به خانواده مورد توجه باشد چرا که به هر حال انسان موجودی است که نیاز به این قبیل برنامه ها دارد تا با روحیه ای بهتر و جسمی شاداب تر بتواند در خدمت اهداف خانواده و جامعه باشد و به معنای واقعی کلمه، به یک فرد مفید تبدیل شود.

همچنان گرفتار تب مدرک گرایی در کشور هستیم

نرجس شکرزاده، پژوهشگر و فعال فرهنگی و اجتماعی نیز با اشاره به این که تب مدرک گرایی در جامعه باعث شده که ما از مهارت آموزی تا حدود زیادی غافل شویم، اظهار داشت: در بسیاری از کشورهای پیشرفته از جمله آلمان، به آن صورت، مدرک مهم نیست بلکه آن چه اهمیت بیشتری دارد، داشتن مهارت است و از این رو بسیاری از افراد در آلمان تا آن جا که بنده تحقیق کرده ام، تا مقطع کارشناسی ارشد درس خوانده و پس از کسب مهارت های لازم، فوراً جذب بازار کار می شوند و حال آن که در جامعه ما تب مدرک گرایی در بین بسیاری از دانشجویان تا مقطع دکتری وجود دارد و این در حالی است که متأسفانه بخشی قابل توجهی از همین افراد تحصیل کرده به آن معنا، فاقد مهارت های تخصصی لازم هستند و صرفاً به شکل تئوری مطالبی را در دانشگاه خوانده اند.

از جوانان مستعد و کارآفرین حمایت کنیم

وی افزود: از سویی با توجه به سطح پایین راندمان کاری در بخش دولتی، ما باید جوانان نخبه و مستعد را به سمت فعالیت اثربخش و خلاقانه در بخش خصوصی و غیر دولتی سوق دهیم و از آن ها به نحوی حمایت کنیم که فکر نکنند با کارمند دولت شدن می توانند به آمال و آرزوهای خود دست یابند.

وی در خاتمه گفت: تقویت بخش خصوصی، رونق در کسب و کارهای کوچک و زودبازده، ارایه تسهیلات مناسب و البته طولانی مدت به فعالان بخش غیردولتی، حمایت از طرح های اشتغالزایی جوانان نخبه و کارآفرین و ... می تواند به عنوان راهکارهایی مؤثر در این زمینه مطرح باشد که مسئولان و دولتمردان باید در عمل به آن ها توجه جدی نمایند تا ان‌شاءالله شاهد افزایش میزان کار مفید در کشور باشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha