جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
معاون تهذیب حوزه های علمیه

حوزه/ معاون تهذیب حوزه های علمیه سراسر کشور با بیان اینکه اخلاق در فرهنگ قرآنی این است که به سراغ تحقق اراده پروردگار برویم، گفت: اگر تصمیم گرفتیم این کار را انجام دهیم بسیار اخلاقی هستیم، معنویت اسلامی نصرت بخشیدن به دین خداوند است، معنویتی که جبهه اسلامی را تضعیف می کند فریب کاری و دغل بازی است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از شیراز، حجت الاسلام والمسلمین محمد عالم زاده نوری، معاون تهذیب حوزه های علمیه کشور، صبح امروز در جلسه جهاد تربیتی مدیران و معاونین تهذیب حوزه های علمیه استان فارس، که در سالن ولایت حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) برگزار شد، ضمن تسلیت به مناسبت شهادت امام هادی(ع) اظهار کرد: عالمان اخلاق و اهل معرفت بیان می کنند که انتهای سلوک معنوی فنا فی الله است.

وی در ادامه اضافه کرد: فنا فی الله به این معنا که انسان در عالم، غیر خدا را نبیند و اراده او فانی در اداره خدای متعال باشد؛ اینکه غیر خدا را در عالم نبیند به این دلیل است که همه هرچه هستند کمتر هستند تا با هستی خود نام هستی ببرند، در هر حرکتی حول قوه الهی باید آشکار باشد.

معاون تهذیب حوزه های علمیه سراسر کشور تصریح کرد: اینکه اراده، فانی در اداره خدا باشد به این معنا که آنچه خداوند خواسته ما غیر از آن چیزی نخواهیم و خواست خداوند را بر خواست خود مقدم کنیم، این را آخر اخلاق می دانند، اراده خدای متعال چیست؟ که باید آن را فانی در اراده خود کنیم، ابتدا به ذهن ها خطور می کند که خداوند از ما خواسته تا نماز و روزه بخوانیم و واجبات را انجام دهیم، این ها درست است اما یک مرتبه دیگر وجود دارد که ما در مکتب امام راحل(ره) و برکت اسلامی بیشتر متوجه آن شده ایم، البته امام آنچه فرمود اسلام ناب بود آنگونه که پیامبر(ص) عرضه کرده بود.

وی با تاکید بر اینکه آخر اخلاق و تربیت توحید خالص و فنا فی الله است، افزود: اینکه بدانیم اراده خداوند به چه چیزی تعلق گرفته در قران کریم ذکر شده است، خداوند در قرآن کریم می فرماید مستضعفان را وارث زمین کند و زمین را در اختیار بندگان صالح خود قرار دهد، این اراده پروردگار است که خداوند در زبور حضرت داود و دیگر کتاب ها بیان کرده است.

حجت الاسلام والمسلمین عالم زاده نوری بیان کرد: باید اراده خدا را بر اراده خود مقدم کنیم، این اراده، اراده تشریعی خداوند بوده و در واقع تکوینی و حصولی نیست! بلکه تحصیلی است، این جملات انشا به لسان خبر است.

وی خاطرنشان کرد: من و شما باید اراده خداوند را محقق کنیم نه اینکه بنشینیم تا خداون آن را انجام دهد؛ چراکه توصیه و باید است، خداوند در قرآن کریم خطاب به مومنان می فرماید بیایید اراده خداوند را محقق کنید، البته این خواست تشریعی است، برخی خیال می کنند امام زمان(عج) بیاید تنهایی عالم را اصلاح کند، این فکر غلط است؛ چراکه اگر بنا بود اینچنین باشد حضرت عیسی و پیامبر(ص) این کار را می کردند.

معاون تهذیب حوزه های علمیه کشور گفت: بنا بوده است در عالم انسانی، انسان ها با اختیار خود حرکت کنند و جوامع را با اختیار خود اصلاح کنند نه این با نظرات و معجزات پیش برویم، مومنان باید در یک جبهه ایمانی کار را راه بیندازند، آخر سلوک معنوی و تربیت اسلامی این است که اراده خود را در ارائه خداوند فانی کنید.

وی عنوان کرد: اخلاق در فرهنگ قرآنی این است که به سراغ تحقق بخشیدن اراده پروردگار برویم، اگر تصمیم گرفتیم این کار را انجام دهیم بسیار اخلاقی هستیم، معنویت اسلامی نصرت دین خداوند است، معنویتی که جبه اسلامی را تضعیف می کند فریب کاری و دغل بازی است.

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha