پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
نشست

حوزه/ اولین جلسه از سلسله نشست‌های علمی ،تخصصی اقتصاد مقاومتی با موضوع " اقتصاد قوی؛ ابعاد و مؤلفه‌ها" به همت دانشگاه طلوع مهر قم و کانون هم اندیشی تعالی و توسعه استان قم به‌صورت مجازی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، سخنگوی اتاق فکر توسعه و تعالی استان قم در این نشست گفت: در سنوات اخیر مباحث و مسائل اقتصادی در صدر اولویت های کشور قرار دارد و رسالت اجتماعی دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی و تشکل های مردم نهاد ایجاب می کند که در این زمینه نقش آفرینی کنند.

حسین محمودی گفت: مراکز علمی و پژوهشی باید با استفاده از ظرفیت تشکلهای مردم‌نهاد که ارتباط عمیق و گسترده و عینی با جامعه دارند، و با رویکرد علمی و کاربردی در یافتن راه حل نوآورانه برای مسائل اقتصادی جامعه ایفای نقش کنند.

مدیر پژوهش مؤسسه آموزش عالی طلوع مهر اظهار داشت: « سلسله نشست های اقتصاد مقاومتی» در تعامل با اتاق فکر توسعه و تعالی استان قم پیش بینی شده و در قالب نشست های علمی – تخصصی و کرسی های نظریه پردازی و نقد و مناظره به اجرا در خواهد آمد.

محمودی گفت:  در نشست اول ، طرح کلی « اقتصاد قوی؛ ابعاد و مؤلفه ها» از سوی دکتر جعفری عضو هیأت علمی مؤسسه آموزش عالی طلوع مهر مطرح شد، و مورد بحث و بررسی از سوی اساتید دانشگاه، مدیران اقتصادی و صاحب نظران حاضر در این نشست قرار گرفت، که اصلی ترین محورهای آن عبارتند از : مدیریت منابع طبیعی و اقتصاد قوی؛ اقتصاد دانش بنیان و اقتصاد قوی؛ اقتصاد مقاومتی و اقتصاد قوی ؛ فرهنگ و اقتصاد قوی؛ نظام مالی و اقتصاد قوی؛ فضای کسب و کار و اقتصاد قوی ؛ دیپلماسی و اقتصاد قوی ؛ حکمرانی خوب و اقتصاد قوی ؛ تکانه های داخلی و خارجی و اقتصاد قوی ؛ عدالت و اقتصاد قوی ؛ مدیریت جهادی و اقتصاد قوی ؛ مردم و اقتصاد قوی ؛ نظام مالیاتی و اقتصاد قوی ؛ پول ملی و اقتصاد قوی.

دکتر مهدی جعفری استاد اقتصاد دانشگاه طلوع مهر قم دراین نشست گفت: باید کارآفرینان جامعه تبدیل به سلبریتی شوند چرا که تلاش گسترده کرده و می‌کوشند تا اقتصاد پویا و فعال در کشور ایجاد شود.

دکتر جعفری در ادامه به معرفی برخی از «ابعاد و مؤلفه های اقتصاد قوی» پرداخت و تصریح کرد : مقام معظم رهبری در کنار موضوع اقتصاد مقاومتی، موضوع اقتصاد قوی را نیز اشاره کردند که نخستین بار نیز در دیدار با مردم قم به این موضوع تأکید داشتند.

عضو هیأت علمی دانشگاه طلوع مهر گفت: وقتی مردم دچار مشکلات اقتصادی باشند، باید کاری کنیم که اقتصاد، قوی، مقاوم و پایدار باشد. در نظریه‌های تاب‌آوری اقتصادی، هر اقتصادی که آسیب‌پذیری آن کمتر باشد، مقاوم است. مثلا در بحران شیوع ویروس کرونا، تنها اقتصادی که زمین نخورد و با یک رشد منفی جزئی توانست بازگردد، اقتصاد چین بود که به‌خوبی توانست در مواجهه با مشکلات اقتصادی ناشی از کرونا تحمل داشته باشد.

دکتر جعفری با اشاره به موضوع تحریم‌ها گفت: خود دشمنان نظام که دست به تحریم می‌زنند می‌گویند وقتی‌که ما تحریم می‌کنیم، با سو مدیریت داخلی است که این تحریم‌ها نتیجه می‌دهد و اگر این‌سو مدیریت‌ها نباشد، تأثیر تحریم‌ها بسیار کم می‌شود.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه طلوع مهر قم در تبیین رابطه مدیریت منابع طبیعی و اقتصاد قوی گفت: منابع طبیعی موضوع مهمی است که اگر ساختار مناسبی برای آن نداشته باشیم، دچار مشکل شده و باید منابع ما که زیرزمین است به منابع روی زمین تبدیل کنیم، البته منابعی که برای خرج جاری کشور نباشد و به عمران و آبادانی و توسعه بپردازد.

وی با اشاره به اقتصاد دانش‌بنیان و نسبت آن با اقتصاد قوی گفت: اقتصاد دانش‌بنیان مسیر میانبر تحقق اقتصاد مقاومتی است و می‌تواند ما را سریع‌تر به اقتصاد مقاومتی نزدیک کند و باید مورد توجه قرار گیرد.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه طلوع مهر قم گفت: باید فرهنگ کارآفرینی در کشور ایجاد شود نه فرهنگ دلالی، اینکه گفته شود فردی که پول دارد، برود و زمین بخرد که چند سال دیگر رشد کرده و سود بیشتری کند این اشتباه است و فرهنگ دلالی است.

وی با اشاره به‌نظام مالی بعنوان یکی دیگر از مؤلفه های اقتصادی قوی در کشور گفت: فلسفه نظام مالی باید واسطه پس‌انداز کننده و سرمایه‌گذار باشد، اینکه چقدر نظام مالی ما کارا است نیز مهم است

عضو هیئت‌علمی دانشگاه طلوع مهر قم گفت:  از سوی دیگر دیپلماسی اقتصادی و اقتصاد مقاومتی راداریم که متأسفانه در گذشته جایگاه واقعی دیپلماسی اقتصادی نداشتیم. و وقتی‌که موضوع تحریم‌ها مطرح می‌شود، این نوع دیپلماسی در وزارت امور خارجه مجدد احیا شده و در راستای کمک به اقتصاد تلاش می کند.

دکتر جعفری در مورد توزیع یارانه‌های نقدی گفت: از همان اول که این سیاست ترسیم شد ما مخالف بودیم و اینکه پول مستقیم دست مردم بیایید مشکل‌آفرین می‌شود.و اگر سال ۹۲ همین ۴۵ هزار میلیارد تومانی که به مردم یارانه دادیم را اگر صرف ساخت مسکن برای طبقات محروم به‌عنوان مسکن دولتی می‌کردیم، حدود ۸۰۰ هزار مسکن احداث می‌شد و اگر این موضوع روال داشت، تا به امروز مسکن‌های بسیاری داشتیم که در اختیار جوانان قرار می‌گرفت و زمینه ازدواج نیز ایجاد می‌شد.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه طلوع مهر قم گفت: موضوع یارانه، نهادهای حمایتی هستند و باید از آن طریق داده شود و این پولی که داریم باید صرف زیرساخت‌ها و عمران کشور کنیم که مشکل و کمبود در مسائلی ازجمله برق و ... نداشته باشیم.

مدیرعامل اتاق فکر توسعه و تعالی استان قم گفت: باید از ظرفیت‌هایی که داریم با برنامه‌ریزی‌های استانی استفاده کامل ببریم.

مهندس محسن صابری مقدم در سلسله  نشست‌های علمی، تخصصی اقتصاد مقاومتی با موضوع اقتصاد قوی؛ ابعاد و مؤلفه‌ها که به همت دانشگاه طلوع مهر قم  و کانون هم اندیشی تعالی و توسعه استان قم  بصورت مجازی برگزار شد گفت: اقتصاد کشور در سه بخش دولتی، خصوص و تعاون تقسیم‌شده است و تعاون با سهم ۲۵ درصد می‌تواند در این بخش اقتصادی راهگشا باشد.

وی گفت : مثلا استان قم ازنظر سرمایه‌گذاری مردم نزد بانک‌ها رتبه ششم رادارد و این سهم از پول در اختیار بانک‌ها قرار دارد که باید به‌درستی در استان استفاده شود.

صابری با اشاره به نمونه دیگری از ظرفیت های قم گفت:  راه‌آهن‌های استان شاید ۳ درصد از کل خطوط ریلی کشور  باشد اما اثرگذاری آن در کشور بیش از ۵۰ درصد است.

مدیر عامل اتاق فکر توسعه و تعالی استان قم، کشاورزی و تولید مرغ و تخم‌مرغ و...را  یکی دیگر از ویژگی‌های ممتاز استان قم دانست و گفت: این زمینه با توجه به منابع مالی که دارد می‌تواند آثار بسیار خوبی را برای اقتصاد و توسعه قم داشته باشد و مدیریت عالی استانی میتواند با استفاده از نظرت اتاق فکر و دانشگاه طلوع مهر، برنامه و الگوی خوبی را برای کشور ایجاد کند.

مهندس صابری با اشاره به موضوع اقتصاد حلال گفت: ما به‌عنوان یک جهانشهر ویژگی‌هایی داریم که می‌توانند به تولید ثروت تبدیل‌شده و الگوی راهگشا برای استان و کشور باشند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha