چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
حجت الاسلام و المسلمین مهدی برهان

عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) در نشست پژوهشی با موضوع سیره علمی و اخلاقی آیت الله مصباح یزدی (ره)، گفت: ایشان در اوج فضائل اخلاق و سیاست انقلابی بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از یزد، نشست پژوهشی با موضوع سیره علمی و اخلاقی آیت الله مصباح یزدی (ره) با حضور حجت الاسلام و المسلمین مهدی برهان و اساتید و طلاب، به صورت مجازی در سامانه سیما، با همکاری مدیریت حوزه علمیه خواهران استان یزد برگزار شد.

در ابتدای این نشست، حجت‌الاسلام و المسلمین برهان با طرح این سؤال که آیا یک عالم اخلاقی که در اوج اخلاق وعرفان هست تاچه حد می تواند در عرصه های سیاسی ورود پیدا کند و آیا عالم اخلاقی می تواند سیاسی هم باشد؟ بیان کرد : مرحوم آیت الله مصباح در طی جلسه ای با طلاب فرمودند: «اگر یک امام جماعتی باشد که اهل تهجد باشد. متخلق به اخلاق اسلامی باشد آیا به این عالم بیشتراعتماد می کنید یا به عالمی که در عرصه سیاسی ورود پیدا می کند و به هر صورت فعال سیاسی هست؟ همه جواب دادند به آن عالمی که اهل تهجد و نماز شب هست بیشتر اعتماد می کنیم و سپس گفت: اینها همه رنگ وبوی سکولار می دهد یعنی جدایی عرصه اخلاق از سیاست.»

عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: اینکه ما تصور کنیم عالِمی که اهل سیاست است، کمتر اخلاقی است یا بالعکس، این اشتباه است. ما در شخصیت های سیاسی نمونه هایی مانند امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی) داریم که علاوه بر سیاسی ممتاز، در اوج اخلاق وعرفان می باشند.          

حجت الاسلام و المسلمین برهان در ادامه افزود: اگر بخواهیم مسائل اخلاق را از سیاست جدا کنیم اشتباه و یک نوع نگرش سکولاری است، درحالی که شخصیت هایی که بیان کردیم هم در اخلاق و هم در سیاست در اوج هستند و مرحوم آیت الله مصباح هم به همین صورت بودند.

وی در ادامه با اظهار تأسف از اینکه معمولا طلاب به سراغ مطالعات تاریخی نمی روند، خاطر نشان کرد: شخصیتی چون شهید مدرس هم در اوج اخلاق  و هم در اوج سیاست است و مرحوم نخودکی خاطره ای دراین مورد ذکر می کنند که «من باچشم خودم  دیدم که یک عرب اطراف نجف پیش آیت الله مدرس آمد و گفت: ۴۰ روز است که بچه ام در تب می سوزد چه کار کنم؟ مرحوم مدرس یک دستی برسر این بچه کشیدند و یک حمدی خوانده بچه شفا پیدا کرد».

عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) در رابطه با نگرش سیاسی آیت الله مصباح (ره) بیان کرد: رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی) در سال ۸۸ در کردستان فرمودند:  اجرای نوع شکل حکومت، به سه طریق قوه قضائیه، مقننه، مجریه وحی منزل نیست؛ قابل تغییر هست و حکومت اسلامی را می توان به شکل دیگری مطرح کرد و در تایید سخنان رهبری آیت الله مصباح، طرحی را مطرح کردند که این طرح دارای چند گام می باشد.

وی اضافه کرد: اولین گام از دیدگاه آیت الله مصباح مشخص کردن عدول متخصصین  علوم و فنون  و نخبگان توسط  اهل تقوا و افراد شایسته هر منطقه و روستا و گام بعدی انتقال عدول  از روستا به شهر و  شناسایی میزان تبحر افراد براساس تخصص آنان و گام دیگر معرفی اشخاص عادل ونخبه در سه پارامتر مدیریت علم وتقوا و متبحر به پایتخت ممکن است؛ یک مجموعه صدنفری بوجود آید متشکل از  وزرا و معاونین کشور و مشاورین رهبر جامعه که وظیفه نظارت را برعهده دارند.

حجت الاسلام و المسلمین برهان خاطر نشان کرد: طبق این طرح شایسته سالاری حاکم می شود و هرکس شایسته تر است به روی کار می آید و در واقع فرد منتخب از متن مردم بوده و درعین اینکه مردم سالاری است، شایسته سالاری در دین تقوا و مدیریت هم وجود دارد.

عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) در پایان افزود: آیت الله مصباح(ره) در زمینه مباحث اخلاقی معتقد بودند زمانی که فرد بینش و شناخت درستی نسبت به اعمال و رفتار داشته باشد، گرایش و انگیزش او در رابطه با فعل مثبت بوده و در نهایت به مرحله کنش رسیده و عمل خوب  از شخص صادر می شود، بنابراین اگر ما می بینیم شخصی اعمال و رفتار خوب و اسلامی دارد چون بینش و شناخت او نسبت به نوع عمل خوب بوده است که منجر به صدور فعل از شده است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha