چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
دکتر قدیر

حوزه/ رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم، یکی از مهمترین مولفه های توفیق کادر درمان در مقابل کووید ۱۹ را روحیه جهادی دانست که در هیچ جا غیراز مکتب تشیع و اسلام قابل رویت نیست.

به گزارش خبرگزاری حوزه، دکتر محمدرضا قدیر در نشست شورای پیام گزاران سلامت استان قم که در دانشگاه علوم پزشکی استان برگزار شد، گفت: کنترل اپیدمی و بحران کووید ۱۹ با همکاری همه مردم میسر است و دانشگاه علوم پزشکی به تنهایی نمی تواند این بحران و بحران بعدی را کنترل کند.

وی افزود: در این بحران جهانی، ایران در این شرایط ناعادلانه تحریم بسیار خوب درخشید. زمانی که آمریکا چهار هزار کشته می داد و آلمان و انگلیس و ... هزاران کشته می دادند، سازمان های جهانی برای ایران در بهمن ماه و پس ازآن روزانه مرگ ۱۲۰۰ نفر را تخمین زده بودند. 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قم بیان کرد: خوشبختانه به دلیل همدلی و هم افزایی مجموعه کادردرمان، بسیجیان، مردم و جهادی ها این آمار به زیر ۱۰۰ نفر رسید. وظیفه ما صیانت از این جایگاه است که باید از این دستاورد دفاع کنیم. این ویروس به شکل طبیعی پس از یک سال به دلیل چرخش های محیطی با بافت های موقعیتی و جمعیتی خاص، ژنم های آنها دچار تغییر می شود و جهش های جدیدی را شکل می دهند. ولی ماهیت ویروس همان است.

وی با ذکر این مطلب که ویروس انگلیسی در ۲۰ استان کشور در حال چرخش است، یادآورشد:وقتی که چنین مساله ای رخ می دهد باید بدانیم هر پی سی آر مثبت، یک ویروس جهش یافته است. در ویروس های ووهان ممکن است افراد بین ۷ تا ۱۰ روز دچار عوارض بیماری شوند ولی در این ویروس جدید علائم بین ۳ تا ۴ روز ممکن است بروز کند و به شکل کامل ریه را درگیر کند.

دکتر قدیر بیان کرد: سیاست ما ترساندن مردم نیست زیرا مردم امروزه با مشکلات مختلفی از جمله مالی و روحی و استرس مواجه هستند. زیرا ویروس جدید کودکان را درگیر می کند و از این روی سیاست ما به هیچ وجه ترساندن مردم نیست بلکه آگاهی بخشی به مردم است تادرگیر مشکلات بیشتر نشوند.

وی گفت: در کنار بحث درمانی و مراقبت های بهداشتی مهمترین عامل، مساله نظارت است. یکی از قوانینی که بسیار خوب به این بیماری جواب داد، مساله ترددهای شبانه بود که در ابتدا برخی منتقدان می گفتند که اثر خاصی ندارد ولی واقعا اثر داشت. ولی امروز می بینیم که تردد مردم در ساعت ۱۲ شب در قم بسیار زیاد است. گویی مردم باور دارند که این دوربین ها این ترددها را ثبت نمی کند. اگر چنین باوری القا شود قطعا در روزهای عید با مشکلات زیادی روبرو خواهیم بود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قم بیان کرد: پلیس راهور آماده همکاری های بیشتر در این زمینه است. شلوغ بودن شب ها در قم در این شرایط تعجب آور است. کنترل چرخش ویروس نیازمند یک اجماع جمعی است. اگر این کار را انجام ندهیم مشکل خواهیم داشت.

وی با اشاره به ورود دو هزار دوز واکسن به قم گفت: تا زمانی که ۶۰ تا ۷۰ درصد مردم واکسینه نشوند، چرخش انتقال ویروس قطع نخواهد شد. ۷۰۰ هزار نفر از مردم قم باید واکسینه شوند تا ایمن شویم ولی تا آن زمان باید با فاصله گذاری و جلوگیری از ترددهای بی جا و مهمانی ها و دورهمی ها و زدن ماسک جلوی انتشار را بگیریم. هدف ما آزار مردم نیست ولی واقعا در این شرایط برنامه دیگری وجود ندارد. به همین دلیل مردم باید با ما همکاری کنند.

وی اظهارکرد: از روز اول با مردم صادق بودیم و آمارهای ما همگی دقیق هستند. زمانی که در ۳۰ بهمن اولین آزمایش مثبت ما اعلام شد پس از چند دقیقه به شکل همزمان با وزارت بهداشت و بدون هماهنگی با هیچ دستگاهی این خبر را اعلام کردیم.

وی گفت: رابطان سلامت باید بلندگوی سلامت در نهادها و دستگاه های خود باشند. برنامه های آموزشی در دستگاه های استان باید توسعه یابد و دانشگاه علوم پزشکی نیز آمادگی کاملی برای پوشش این برنامه ها دارد.

قدیر اظهارکرد: چند هفته ای بود که در قم، هیچ مرگ و میری نداشتیم. از نظر میزان بروز، قم در رتبه ۲۹ تا ۳۰ کشور است. سه عامل مهم شامل تراکم جمعیت، تمرکز و تردد جمعیت مهمترین نقاط آسیب پذیر قم هستند. این مساله قم را آسیب پذیرکرده ولی این جایگاه در طرح شهید سلیمانی تثبیت شده است. وقتی که یک مورد مثبت یافت می شود، ۷ تا ۱۰ مورد از اطرافیان کاری و خانوادگی و دوستانه فرد تست می شوند. در کنار آنها تیم های حمایتی از افراد حمایت می کنند.

وی یادآورشد: فعالان بهداشت استان شبانه روزی نظارت و حمایت می کنند. زمانی که یک شعله در استان قم در زمینه ویروس شکل گرفت تلاش کرده ایم که این شعله خاموش شود. در حال حاضر تست های مثبت ما افزایش یافته است. برخی روزها بیش از ۷۰۰ تست انجام می شود تا بتوانیم به بیماران واقعی بیشتر برسیم.

وی گفت: بیماران غیر واگیر ما در منازل خود آسیب فراوانی دراین مدت دیدند. افرادی چون بیماران مغزی و قلبی و دیابتی ها در منزل آسیب های فراوان دیدند. مرکز کووید استان، بیمارستان امیرالمومنین(ع) است و افراد مسن با بیماری های زمینه ای به مراکز درمانی مراجعه نمی کردند که این امر در حال افزایش است.

وی اظهارکرد: تجربه موفق و متعالی روحیه بسیجی و جهادی که تنها در مکتب نورانی تشیع و اسلام با این شکل متجلی شده است کشور را نجات داد. این روحیه را تنها در انقلاب اسلامی شاهد بودیم و همه دنیا از این ظرفیت بی بهره هستند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha