پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
طرح «مطالعات نظام‌سازی قرآن‌بنیان»

حوزه/ رئیس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی از اجرای طرح «مطالعات نظام‌سازی قرآن‌بنیان» خبر داد و گفت: این طرح فرصت مناسبی را برای تضارب آرای اندیشمندان قرآنی و نخبگان فراهم می‌کند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدصادق یوسفی مقدم در گفت‌وگویی اظهار داشت: یکی از موارد بسیار مهمی که در گام دوم انقلاب اسلامی باید با جدیت دنبال شود، سامان دادن به نظام‌سازی و مطالعات مربوط به آن است.

وی گفت: پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پروژه‌هایی را شروع کرده که اکنون در اختیار وزارت علوم است و به عنوان دستور کار کمیته اجرایی مطالعات نظام‌سازی قرار گرفته که عبارت است: از مصاحبه با تعدادی از نخبگان و برگزاری هفت نشست علمی(که مطالب آن ویرایش و اصلاح شده و چهار کتاب در حوزه‌ نظام‌های فرهنگی، سیاسی، اخلاقی، اجتماعی و اقتصادی تهیه شده است).

رئیس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: به دلیل اهمیت نظام اخلاقی و موضوع اخلاق، نظامی مجزا از نظام فرهنگی را در تولید این مجموعه آثار مورد توجه قرار دادیم و چهار کتاب علمی به زودی منتشر خواهد شد و نیز طرح کلی «مطالعات نظام‌سازی» را فراهم کرده‌ایم و در آن نکته‌های پیشنهادی نخبگان در مصاحبه‌ها و نشست‌های علمی به عنوان «طرح‌های علمی مطالعات نظام‌سازی» استخراج شد و ما در ۵ عرصه یعنی کلیات و مفاهیم مطالعات نظام‌سازی، نظام فرهنگی، نظام سیاسی، نظام اقتصادی و نظام اجتماعی به ارائه محتوا پرداختیم.

وی افزود: این مجموعه می‌تواند محتوای علمی مناسبی برای محققان و دانشمندان علوم انسانی و اسلامی باشد و محتوای آن را نقد کنند و به عنوان یک سبد پروژه آماده شده و در اختیار مرکز ملی توسعه مفاهیم و فرهنگ قرآن کریم قرار گرفته است؛ این مرکز و کمیته ملی و اجرایی مطالعات نظام‌سازی موضوعات مذکور را در دستور کار قرار داده‌اند.

حجت الاسلام والمسلمین یوسفی مقدم در پاسخ به اینکه آیا در این طرح به دنبال ارائه نظام‌نامه‌های درسی برای محیط‌های علمی دانشگاهی و حوزوی هستید؟ تصریح کرد: به این عرصه ورود نکرده‌ایم و صرفاً مباحث نظری مطالعات نظام‌سازی را دنبال می‌کنیم و بنا داریم که داده‌های مطالعات نظری به خروجی‌هایی تبدیل شوند که بتوانند جزء موضوعات مورد نیاز درسی قرار بگیرند؛ باید این مباحث را به دانشگاه‌ها و مراکز علمی بکشانیم تا با فرهنگ قرآن در عرصه‌های جدید آشنا شوند و نخبگان جامعه به بحث‌های قرآنی جدید بپردازند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha