پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
تصاویر/ همایش گام دوم انقلاب و جهان اسلام

حوزه/ آیین اختتامیه همایش بیانیه گام دوم انقلاب و جهان اسلام برگزار شد.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری حوزه، حجت الاسلام  هاشمیان در آیین اختتامیه همایش بیانیه گام دوم انقلاب و جهان اسلام، در بیان خلاصه ای پنل اول با موضوع انقلاب اسلامی وآورده های تمدنی برگزار شده بود، عنوان کرد: در این محور بیش از۳۰ مقاله دریافت شد که با بررسی و داوران علمی و پژوهشی ۲۲ مقاله پذیرفته و هشت مقاله برای ارائه انتخاب شد.

مسئول کمیسیون این همایش ادامه داد: مقاله اول توسط نماینده جامعه المصطفی کشور ترکیه ارائه شد که یافته اصلی این مقاله در رابطه با رویکرد پایان نامه های نوشته شده در سطح آکادمیک کشور ترکیه به انقلاب اسلامی بود.

وی افزود: درحاشیه این مقاله درباره دوگانگی ها متعارض در کشور ترکیه بحث شد که چگونه می شود در گام دوم انقلاب تعاملاتی با کشور ترکیه هم به عنوان رقیب و هم به عنوان هم پیمان است، داشته باشیم همچنین درباره نداشتن رویکرد فعال نسبت به نخبگان ترکیه نیز بحث شد که میتوان با بورسیه های تحصیلی و فرصت های مطالعاتی این تعاملات علمی را بیشتر کرد.

حجت الاسلام  هاشمیان بیان کرد: مقاله دوم نیز درحوزه آموزش عالی بود که مقایسه ای تطبیقی بین ظرفیت های ایران، عربستان و ترکیه انجام شد که درترکیه برمطالعات آینده پژوهی و درعربستان بر آموزش عالی خانواده محور تاکید می شود و مقاله سوم نیز با موضوع الگوهای تطبیقی معنویت گرایی در جهان اسلام بود که هم در فراز نخستین بیانیه و هم در فراز پایانی بر معنویت و اخلاق تاکید شده بود.

وی با بیان اینکه مقاله چهارم نیز در رابطه با الگوی نظام انقلاب تمدن ساز بودکه در رابطه با استقلال، سیاسی، فرهنگی و ... صحبت کردند، اظهار کرد: مقاله پنجم با موضوع آسیب شناسی دیپلماسی عمومی بود که استفاده از ظرفیت های دیپلماسی های رسانه، هنر، گردشگری و ورزشی مورد بررسی قرار گرفته بود.

وی با اشاره به اینکه مقاله ششم با موضوع الگوی مقاومت در اندیشه رهبر معظم انقلاب ارائه شد که مبتنی بر نظریه حرکت در حکمت صدرایی بود، بیان کرد: در مقاله هفتم عیار سنجی فقهی دلالت های بین المللی بیانیه گام دوم مورد بررسی قرار گرفت که رهبر معظم انقلاب نیز در دو محور مرز بندی با دشمن و حفظ استقلال به آن تاکید کرده بودند و نویسنده نیز مبتنی بر چهار معیار اصلی مدنظر رهبر معظم انقلاب تلاش کرده بود که مبانی فقهی آن را استخراج کنند.

حجت الاسلام  بابایی در بیان خلاصه ای از پنل دوم که با موضوع  گام دوم انقلاب و جهان اسلام برگزار شده بود، با اشاره به اینکه این همایش فراتر از جهان اسلام بود، عنوان کرد: مقاله اول از محمود حیدری از بیروت با موضوع متافیزیک غرب شناسی بود و مقاله دوم نیز در رابطه با بایسته های تحول درگفتمان تقریب مذاهب درگام دوم انقلاب بود که د ریان مقاله بیان شد که اگر مقیاس تقریب در گفتمان های تمدنی فعال نشود خلا هایی را به وجود می آورد.

وی ادامه داد: مقاله سوم در رابطه ظرفیت های جمهوری اسلامی برای جنبش های اسلامی بود که تاکید داشتند جنبش های اسلامی دچار خلا های هویتی هستند و آورده جمهوری اسلامی برای این جنبش ها یک تجربه علمی، عملیاتی و هویت بخشی بوده است.

مسئول پنل دوم این همایش با اشاره به اینکه مقاله چهارم با موضوع مرجعیت علمی در جمهوری اسلامی ارائه شد که آمار های مختلف و تحلیل های خوبی در محور های مختلف مرجعیت علمی ارائه کرد، بیان کرد: در این مقاله تاکید بر این بود که در دو دهه قبل یک شتاب پیدا کردیم اما فاصله زیادی داریم که باید با شناسی آسیب هایی که سبب این فاصله شدند این فاصله را جبران کنیم همچنین بر اینکه خلا های معنوی و اخلاقی نیز سبب فاصله می شود نیز تاکید کردند.

وی افزود: مقاله پنجم درباره ظرفیت های جمهوری اسلامی در تقویت جریان تولید دانش اسلامی بود که بیان کردند که دراین حوزه باید دیپلماسی های علمی فعال تر شود و مقاله ششم نیز با موضوع الگوی منطقه گرایی دانش بنیان در سیاست جمهوری اسلامی با تاکید بر بیانیه گام دوم انقلاب بود.

حجت الاسلام  بابایی با بیان اینکه مقاله هفتم نیز درباره ظرفیت های ادبیات های پایداری بود، اظهار کرد: مقاله هشتم نیز در رابطه با تکفیر و چالش های آن برای جمهوری اسلامی بود که می توانند چالش های فکری، فرهنگی سیاسی درست کنند و مقاله آخر نیز باموضوع آینده نظم تمدنی درجهان اسلام بود که برالگوی دولت های تمدنی تاکید داشت.

۶۲\۳۱۳

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha