پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
یعقوبی

حوزه/ استاد حوزه علمیه گفت: طلاب باید در کنار اعتقادات و مسائل دینی، نسبت به مسائل سیاسی هم آگاهی لازم را داشته باشند؛ زیرا جریان‌های غلطی علیه این تفکر راه افتاده که مسیر طلاب و روحانیون را جدای از سیاست می‌دانند درحالی‌که شهید مدرس سیاست را عین دیانت بیان می‌کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، استاد حوزه، امروز در نشست مدیران مدارس علمیه خواهر خراسان شمالی که در محل مدیریت حوزه علمیه استان برگزار شد، به تبیین رسالت حوزه‌های علمیه پرداخت.

وی با اشاره به اهمیت گزینش کیفی طلاب در حوزه علمیه، اظهار کرد: در انتخاب و گزینش باید دقت شود تا انسان‌های مستعد و علاقه‌مند جذب شوند.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی ادامه داد: باید در آموزش‌ها طلاب را ذات الابعاد تربیت کنیم؛ به‌گونه‌ای که هم مسئله‌دان شوند، هم عقاید محکمی را بیاموزند و هم در مسائل سیاسی و اجتماعی آگاهی‌های لازم را کسب کنند؛ زیرا کسی که می‌خواهد عالم باشد باید سیاست هم بلد باشد.

وی ضمن اشاره به سخنان مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) که می‌فرمایند تقویت اعتقادات جوان‌ها در این عصر و زمان بسیار مهم است، گفت: باید اعتقادات را تقویت کنیم؛ زیرا اعتقادات همچون ریشه درخت بوده و مصداق «اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُک صَبْرَ الشَّاکرِینَ لَک وَ عَمَلَ الْخَائِفِینَ مِنْک وَ یقِینَ الْعَابِدِینَ لَک» می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی اضافه کرد: در کنار اعتقادات و مسائل دینی طلاب باید نسبت به مسائل سیاسی هم آگاهی لازم را داشته باشند؛ زیرا جریان‌های غلطی علیه این تفکر راه افتاده که مسیر طلاب و روحانیون را جدای از سیاست می‌دانند درحالی‌که شهید مدرس سیاست را عین دیانت بیان می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه البته باید مراقب باشیم در این مسیر دچار افراط و تفریط نشویم، تصریح کرد: پیوند بین مسائل علمی و اخلاقی و سیاسی می‌تواند نتیجه مطلوبی در جهت رشد و بالندگی تربیت طلاب داشته باشد.

این استاد حوزه ادامه با بیان اینکه در حوزه‌های علمیه دو رسالت وجود دارد که باید مورد توجه قرار بگیرد، افزود: رسالت نخست تطابق دادن دین با شخصیت فردی و اجتماعی کسانی که وارد فضای سراسر نور حوزه علمیه می‌شوند و خود را آراسته به فضل علمی و فضیلت عملی می‌کنند و رسالت دیگر آن است که بعد از آراسته شدن به لباس دیانت و تقوا، مردم را نیز با دین آشنا کرده و رسالت اصلی خود را به‌جا آورند.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با اشاره به روزهای پایانی ماه رجب و فرارسیدن ماه شعبان، اظهار کرد: از موارد مؤثر در مسیر رشد و تعالی طلاب دعاهای زیبای ماه رجب است؛ چراکه محور اصلی آن استعانت به ذات باری‌تعالی است.

وی افزود: در فرازی از دعاهای ماه رجب این‌طور از خدا می‌خواهیم که «اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُک صَبْرَ الشَّاکرِینَ لَک»؛ یعنی اولین چیزی که از خدا می‌خواهیم این است که خدا صبر شاکرین را به ما بدهد و اینکه پیامبر اکرم (ص) فرمودند: دین دو بخش بیشتر نیست، نصف شکر و نصف صبر، مؤید همین مطلب است؛ چون شکر یعنی نعمت و منعم را بشناسی و راهکارهای به کار گرفتن نعمت‌ها در مسیر منعم را بشناسی.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی گفت: در کنار شکر صبر است، یعنی خدا نعمتش را گاهی می‌دهد ولی وقتی می‌خواهی نعمت را به ثمر برسانی مقاومت و صبر می‌خواهد، همچون حضرت زینب (س) که هم اسوه صبر و هم اسوه شکر بودند و این مطلب را می‌شود ازجمله «ما رَاَیْتُ اِلاّ جَمیلا» فهمید.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha