جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
سید عبدالفتاح نواب

حوزه/ نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با انتقاد از برخی افراد فرصت طلب تصریح کرد: منتظران امام عصر (عج) و ولایت در صحنه هستند و فعّال به دنبال غرب و شرق نمی‌روند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب در سیزدهمین نشست علمی ـ تخصصی در رواق میقات که  به همت بعثه مقام معظم رهبری به صورت مجازی  در قم برگزار شد، با تبریک فرارسیدن نیمه شعبان و ولادت امام زمان (س) اظهار کرد: در خصوص امام عصر (س) و فلسفه انتظار روایات و نکات زیادی بیان شده است و در همین زمینه امام صادق (ع) می‌فرمایند: «المُنتَظِرُ لِلثّانی عَشَرَ کَالشّاهِرِ سَیفَهُ بَینَ یَدَی رَسولِ اللّه ِ یَذُبُّ عَنهُ؛ کسی که منتظر امام زمان (ع) باشد همانند رزمنده‌ای در دفاع از پیامبر گرامی اسلام در صحنه کارزار فعال است و از آن حضرت دفاع می‌کند». شاید برخی بگویند کسی که نزد پیامبرص باشد کمترین کارش دفاع است و این دفاع امر مهمی نیست؛ ولی در حقیقت این گونه نیست، این دفاع بسیار ارزشمند است.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با بیان اینکه در تاریخ اسلام غزوات زیادی رخ داده است به غزوه احد، دومین غزوه مهم پیامبر گرامی اسلام (ص)، اشاره کرد و گفت: وقتی مشرکین به نزدیک مدینه رسیدند و به سمت منطقه احد رفتند؛ پیامبر ص اعلام کردند که افراد پس از نمازجمعه آماده و مسلح شوند تا برای دفاع از اسلام و مبارزه با مشرکین به منطقه احد بروند. در این هنگام هزار نفر با آذوقه همراه خود به سمت منطقه اُحد حرکت کردند که تعداد زیادی از آن‌ها پیاده و شمار اندکی سواره نظام بودند؛ در میانه راه اولین گروه که حدود ثلث لشکر بودند از قطار همراهی پیامبر ص پیاده شدند.

وی یادآور شد: پیامبر  در ادامه سفر، شب را در منطقه مسجد درع فعلی(مسجد شیخین) استراحت کردند و از همان منطقه به بعد مسلح شده و زره به تن کردند و صبح روز بعد، در منطقه احد حضور یافتند. آرایش نظامی گرفتند و وقتی درگیری آغاز شد، در میانه درگیری، مشرکین با تلفات اندکی عقب‌نشینی کردند و غنائمی به جا گذاشتند، در این مرحله گروه دوم که فرصت‌طلب و غنائم جو بودند، سنگر را رها کردند و به سمت غنائم آمدند و از پیامبر ص جدا شدند.

سرپرست حجاج ایرانی، از گروه سوم بعنوان کسانی نام برد که در دفاع از پیامبر ص ایستادند و شهید شدند و آنقدر جایگاه پیدا کردند که پیامبر گرامی اسلام ص پیوسته برای زیارت قبور آنان به احد می‌رفتند، در قرآن هم خدای بزرگ می‌فرماید: این‌ها از آنچه که پیامبر ص  به ایشان عنایت کرده است، شاد بودند.

وی تاکید کرد: گروه چهارم کسانی بودند که وقتی جنگ سخت شد، صحنه را ترک کرده و گریختند و وقتی از کوه بالا می‌رفتند «والرَّسُولُ یَدْعُوکُمْ فِی أُخْراکُمْ» رسول الله ص یکی یکی آن‌ها را صدا می‌زد، فلانی بمان نرو، فلانی بمان نرو؛ اما آن‌ها گریختند و رفتند.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، افزود: گروه پنجم نیز کسانی بودند که همراه پیامبر ص حضور داشتند و مدافع ایشان شدند که از جمله آن‌ها امیرمومنان حضرت علی (ع) بود و برخی نیز به شهادت رسیدند.

حجت‌الاسلام و المسلمین نواب گفت: درباره گروه ششم در قرآن آمده است: «الَّذِینَ اسْتَجَابُوا لِلَّهِ وَالرَّسُولِ مِن بَعْدِ مَا أَصَابَهُمُ الْقَرْحُ» آن‌ها کسانی هستند که بعد از آسیب دیدگی و جانبازی در حمراء الاسد حضور پیدا کردند و سخن پیامبر ص را اجابت نمودند، خداوند از این‌افراد به نیکی یاد می‌کند.

(ٱلَّذِینَ ٱسۡتَجَابُوا۟ لِلَّهِ وَٱلرَّسُولِ مِنۢ بَعۡدِ مَاۤ أَصَابَهُمُ ٱلۡقَرۡحُۚ لِلَّذِینَ أَحۡسَنُوا۟ مِنۡهُمۡ وَٱتَّقَوۡا۟ أَجۡرٌ عَظِیمٌ)

[سوره آل عمران 172]

بنابراین کسی که منتظر امام زمان (عج) باشد، همانند رزمنده مدافع در صحنه، همراه پیامبر ص بوده است.

وی با طرح این سئوال که آیا ما منتظر واقعی امام زمان (عج) هستیم یا نه؟ تصریح کرد: به یقین امام عصر (عج) نسبت به راه امام رضوان الله تعالی علیه نظر مثبت دارند، هر کسی که در راه اسلام فداکاری و فعالیت کند به یقین امام عصر (عج) این را می‌پسندند و می‌پذیرند. اگر امام عصر (عج) نظر مثبت به این انقلاب و نظام دارند، کسی می‌تواند منتظر واقعی امام زمان (عج) باشد که در صحنه‌های نظام اسلامی همراه و مدافع و«کَالشّاهِرِ سَیفَهُ» باشد، یعنی کسی که مسلح به لوازم دفاع از اسلام است.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت خاطرنشان کرد: اگر می‌خواهیم منتظر امام زمان (عج) باشیم نباید در میانه راه رهبر و امام را تنها بگذاریم و الا مانند عبدالله بن اُبی می‌شویم و در مورد ما می‌تواند همان آیه شریفه‌ای که می‌فرماید کسانی که در مسیر رفتن احد راهشان را از پیامبر(ص) جدا کردند؛ (إِنَّمَا اسْتَزَلَّهُمُ الشَّیْطا،نُ)صادق باشد.  اگر می‌خواهیم منتظر امام زمان (ع) باشیم امروز نباید به دنبال جمع آوری غنائم باشیم هنوز حرامی در میدان هل من مبارز می طلبد خون سرداران دلها و سربازان امامان انقلاب در معرکه جاریست؛ اگر به دنبال پر کردن کیسه خود باشیم، ما یاور امام زمان (عج) نیستیم، امام زمان (عج) نمی‌پسندد که فردی از انقلاب اسلامی که با خون شهید و ایثار امت و امام به دست آمده دنبال جمع آوری غنیمت باشد و یاران دیگر امام زمان (عج) در این مسیر حقشان ضایع شود.

وی یادآور شد: امام زمان (عج)‌ کسی را که از صحنه دفاع بگریزد و یا به دنبال گرفتن امان نامه از غرب و شرق باشد؛ نمی‌پسندد. امام زمان (ع) تفکر و فکررزمنده ای را می‌پسندد که «المُنتَظِرُ لِلثّانی عَشَرَ کَالشّاهِرِ سَیفَهُ بَینَ یَدَی رَسولِ اللّه ِ یَذُبُّ عَنهُ» باشد.

اللهم اجعلنا من اعوانه و انصاره

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha