جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
تولید

حوزه/ تنی چند از خبرنگاران و اهالی رسانه استان قم ضمن تأکید بر لزوم اهتمام ویژه مسئولان برای تحقق شعار سال ۱۴۰۰، مانع زدایی از تولید را کلید تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی کشور عنوان کردند.

به گزارش خبرگزاری حوزه،  در نخستین روزهای سالی قرار داریم که از سوی رهبر حکیم و فرزانه مان به عنوان سال"تولید، پشتیبانی ها، مانع زدایی ها" نام گذاری شده و انتظار به حقی از مسئولان و مدیران می رود که در این سال به خصوص در زمینه پشتیبانی و حمایت از تولید و رفع موانع فراروی آن، همت مضاعفی از خود نشان داده و به صرف گفته ها و وعده ها در این باره بسنده نکنند.

درباره الزامات تحقق شعار سال ۱۴۰۰ با تنی چند از خبرنگاران و اهالی رسانه استان قم، گپ و گفتی انجام داده و نظرات آن ها را در این مقوله جویا شده ایم که مشروح آن در ادامه می آید؛

نقش مهم رسانه ها در تحقق شعار سال

معصومه سعادتی، خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما با تأکید بر این که رسانه ها می توانند همچون بازوانی پرتوان، نقش مهم و بسزایی در تحقق شعار سال داشته باشند، اظهار داشت: در واقع رسانه ها به عنوان پل ارتباطی میان مسئولان و مردم وظیفه دارند با پیگیری مطالبات تولیدکنندگان و نهادها و مراکز تولیدی در عرصه های خرد و کلان به دنبال رفع موانع موجود باشند.

وی افزود: تحقق این مساله البته به شرطی است که عوامل درون سازمانی یا برون سازمانی خودشان مانع این پیگیری ها نباشند، ضمن آن که یکی دیگر از راهکار های رسانه ای برای تحقق شعار سال معرفی و شناساندن کار آفرینان خلاق به بازار سرمایه است.

لزوم ترغیب مردم و خانواده ها به خرید کالای ایرانی

این فعال رسانه ای همچنین گفت: تشویق و ترغیب مردم و خانواده ها به خرید کالاهای ایرانی و همچنین تبیین صحیح فرهنگ صرفه جویی از دیگر کارکردهای مهم رسانه ها در این باره است، چه آن که به هر حال ما به عنوان رسانه وظیفه داریم فرهنگ صرفه جویی را در جامعه تبدیل به یک ارزش کنیم.

وی یادآور شد: در واقع این رسانه ها هستند که می توانند و باید با استفاده از کارکردهای اطلاع رسانی در به حرکت در آوردن چرخ اقتصاد نقش فعالی داشته باشند، در صورتی که در انتقال این تفکر به صورت هماهنگ و یکصدا عمل نمایند.

تأکید آموزه های اسلامی بر اهمیت کار و تلاش

ابوالفضل بمانی، سرپرست خبرگزاری دفاع مقدس(دفاع پرس) با اشاره به اهمیت مساله کار و تلاش از منظر آموزه های دینی اظهار داشت: خدای متعال در آیه ۳۹ سوره «نجم» می‌فرماید: "لیس للانسان الاّ ما سعی؛ برای انسان چیزی جز تلاش و کوشش او نیست" بی شک اگر تنها همین یک آیه را به درستی تحلیل و تبیین کنیم، اهمیت و ضرورت کار و تلاش در جهت تولید برای ما به خوبی مشخص و عیان می شود.

وی افزود: در رابطه با لزوم حمایت و پشتیبانی از تولید نیز ما یه آیه معروف " تعاونوا علی البر و التقوی" را داریم که بسیار روشنگر است و مؤمنین به لزوم همکاری و تعاون در نیکوکاری و تقوا توصیه شده اند.

لزوم رویکرد جهادی در امر تولید و پشتیبانی از آن

این خبرنگار و فعال رسانه ای همچنین با تأکید بر اهمیت و ضرورت توجه به کار جهادی در امر تولید گفت: این وعده تخلف ناپذیر الهی است که چنانچه ما با خلوص نیت، کار جهادی انجام دهیم، پروردگار عالم نیز با لطف و عنایت خود، راه هدایت را به ما نشان داده و یاری مان می دهد.

وی بیان داشت: واقعیت آن است که رونق و جهش تولید نیاز به نیروهای جهادی دارد نه دچار شدن به عافیت طلبی و یا روزمرگی و در این راستا نیاز به اخلاص و مجاهدت کاملاً احساس می شود. البته باید توجه کنیم که ما قبل از این که مدیریت جهادی را ترویج کنیم باید به فکر تربیت تفکر جهادی و نیروی جهادی باشیم، به این خاطر که یک مدیر جهادی، هنگامی در تولید موفق است که نیروی جهادی داشته باشد.

دوری از تنبلی به عنوان یکی از موانع تولید

وی همچنین گفت: امام باقر(ع) در حدیثی نورانی می فرمایند: "از تنبلی و بی حوصلگی بپرهیز، زیرا که این دو کلید هر بدی می‌باشند و کسی که تنبل باشد حقی را نگذارد و کسی که بی حوصله باشد بر حق شکیبایی نورزد. " واقعیت آن است که از جمله هشدارهایی که در فرهنگ دینی بسیار به چشم می‌خورد، موضوع تنبلی و تن پروری و بی حوصلگی و کوتاهی در کار است که این صفات مورد نکوهش آموزه های اسلامی ماست.

بمانی خاطرنشان کرد: دوران حماسه آمیز دفاع مقدس، دربرگیرنده مصادیقی ارزشمند از تولید بود؛ تولید سلاح، تولید خلاقیت، تولید تاکتیک و استراتژی و نگاه ارزشی و آرمانی به جامعه و به راستی که همه این ها هنگامی میسر است که جامعه یک ساز واحد بزند؛ یعنی همه نگاهشان به عمود خیمه انقلاب یعنی ولایت فقیه باشد و در این مسیر گام بردارند که همان مسیر قرآن و اهل بیت(ع) است.

وی در خاتمه افزود: مانع دیگر بر سر راه تولید، دیدگاه ها و سخنان صد من یک غاز و متناقض برخی مسئولان رده بالای اجرایی کشور است که به معنای واقعی کلمه، نمک بر زخم اقتصاد کشور می پاشند و از سویی مدیران و فعالان کارگاه های کوچک و بزرگ تولیدی را دلزده و دلسرد می کنند. برخی از مسئولان کشور متأسفانه، آمار را غیر واقعی اعلام می کنند، سرمایه گذاران را مأیوس نموده و ریسک های بزرگی همچون بورس را به مثابه شوکی به جامعه وارد می کنند.

ضرورت تسهیل در زمینه صادرات کالای ایرانی

سمانه سادات فقیه سبزواری، سرپرست روزنامه تجارت در قم و خبرنگار خبرگزاری فارس نیز ابراز داشت: فارغ از مشکلاتی که اکنون بر سر راه صادرات کالاهای ایرانی وجود دارد، به عقیده بنده، بزرگ‌ترین مانع تولید در کشور، مجوزهای دست ‌و پاگیر است، چه آن که گویا صدور این مجوزها به منبع درآمد بسیاری از سازمان‌ها تبدیل شده و لذا ضرورت دارد با توجه به سامانه‌هایی که ایجاد شده، جلوی صدور این گونه مجوزها و الزام تولیدکنندگان به دریافت آن‌ها گرفته شود.

وی همچنین افزود: واقعیت آن است که اکنون وضعیت به‌گونه‌ای شده که افرادی که تمایل به کار تولیدی دارند، به قدری باید در پی دریافت مجوزهای مختلف بروند که در نهایت خسته می‌شوند و بسیاری به همین دلیل قید تولید را می‌زنند. این مساله یکی از مهم‌ترین موانع تولید است و باید سازمان‌های مربوطه جلوی این روند را بگیرند. به عقیده من، حتی اگر نیاز است، دستگاه‌های مختلف مانند قوه قضائیه و مجلس شورای اسلامی نیز باید به این مساله توجه کرده و دریافت برخی مجوزها را حذف کنند.

وی تأکید کرد: از سوی دیگر، متأسفانه به اندازه کافی به نیروی انسانی و دانشی که برای تولید محصولات مختلف دارند، توجه نمی‌شود. بر همین اساس همچنان اولویت بسیاری از مردم استفاده از کالای خارجی است، ضمن آن که بحث ضعف در برندسازی نیز واقعیتی است که باید به آن توجه شود. این در حالی است که توان تولیدی کشور قابل توجه بوده و مردم می‌توانند از تولیدات باکیفیت داخلی استفاده کنند.

تولید؛ شاه بیت اقتصاد مقاومتی

حسین حیدری، خبرنگار پایگاه خبری - تحلیلی قم فردا نیز با بیان این که بر اساس فرمایشات و رهنمودهای مقام معظم رهبری، همچنان مساله تولید اصلی ترین و محوری ترین مساله اقتصادی ماست، اظهار داشت: این که در شعار سال ۱۴۰۰، رهبر معظم انقلاب بر مساله پشتیبانی از تولید و موانع از سر راه آن به طور خاص تأکید کردند، نشان دهنده اهمیت فوق العاده قضیه است.

وی با بیان این که اهتمام در زمینه تولید و رفع موانع، شاه بیت اقتصاد مقاومتی و تحقق اهداف کشور در این زمینه است، افزود: به اذعان بسیاری از تحلیلگران و کارشناسان اقتصادی، تورم و بی ثباتی اقتصاد، از جمله موانع مهم تولید در کشور ما به شمار می رود و از این نکته هم نباید غافل شویم که حضرت آقا، در سخنرانی ابتدای سال بر این نکته کلیدی تأکید فرمودند که ایران اسلامی به شرط مدیریت قوی می تواند یکی از شکوفاترین اقتصادها در کل دنیا باشد.

گفتمان سازی فراموش نشود

فاطمه جمالزاده، خبرنگار خبرگزاری فارس با تأکید بر این نکته که گفتمان سازی در خصوص شعار سال با تمرکز بر پشتیبانی همه جانبه از تولید، مهم ترین و اثر بخش ترین اقدامی است که رسانه ها می توانند در راستای تحقق شعار "تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها" انجام دهند،

گفت: اهمیت این موضوع به این خاطر است که اساساً گفتمان سازی، زمینه ساز ایجاد تحرک در بین اقشار مختلف جامعه است و اندیشه ورزی ها و تلاش ها را به سمت مقصد مورد نظر هدایت می کند.

وی افزود: شناسایی مشکلات ریز و درشت موجود در عرصه تولید طی ارتباط با شبکه تولیدکنندگان و تعامل با جامعه مصرف کنندگان به منظور ایجاد فضای مطالبه گری و رفع مشکلات بخش تولید از دیگر اقدامات مهمی است که نیازمند ورود اهالی رسانه است.

سبک الگوی مصرف خانواده های ایرانی اصلاح شود

وی همچنین بیان داشت: تحول در سبک الگوی مصرف خانواده ها یا به عبارتی دیگر جایگزین ساختن تولیدگرایی به جای مصرف گرایی در راستای تحقق شعار سال نیازمند تمرکز رسانه ها بر این مسئله است، ضمن آن که ترغیب کار آفرینان به سمت تولید و شناسایی نیازهای جدید جامعه با هدف تولید کالاهایی که پاسخگوی این نیازها هستند با همکاری رسانه ها امکان پذیر می باشد.

گزارش از: سید محمد مهدی موسوی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha