جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
کد خبر: 952577
۲۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۶
دفاعیه

حوزه/ دانش آموخته سطح سه از پایان نامه خود با عنوان «بررسی افتراقات تفسیر تسنیم و المیزان در جزء هشتم قرآن کریم و راز آن» دفاع کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، ناهید واثقیان فرد، دانش آموخته سطح سه مرکز تخصصی حضرت نرجس شاهین شهر از پایان نامه خود با عنوان «بررسی افتراقات تفسیر تسنیم و المیزان در جزء هشتم قرآن کریم و راز آن»  با راهنمایی حجت الاسلام مسترحمی و داوری حجت الاسلام حمید الهی دوست دفاع کرد.

واثقیان فرد در دفاع از پایان نامه خود گفت: تفاسیر از جمله ابزار ارزشمندی هستند که جهت نیل به دستیابی به مفاهیم والای قرآن کریم به کوشش علماء و بزرگان دینی در دسترس ما قرار گرفته اند و از این میان تفسیر المیزان نوشته علامه طباطبایی با رویکرد قرآن به قرآن و تفسیر تسنیم به تألیف آیت‌الله جوادی آملی با رویکردی جامع، از تفاسیر ارزشمندمعاصر هستند.

وی ادامه داد: با توجه به مبانی تفسیری این دو مفسر که در آن منابع روایی، کلامی، اخلاقی و سایر علوم با اعتقاد راسخ به استقلال قرآن و حجیت ذاتی آن به کار گرفته‌شده است. این دو تفسیر را از سایر تفاسیر متمایز کرده است و علی‌رغم اشتراکات فراوان بین این دو تفسیر، به جهت بهره جستن از مبانی خاص هر مفسردر این دو تفسیر افتراقاتی در زمینه "استناد به آیات"، "برداشت مسائل اجتماعی و علمی از آیات"، "برداشت فقهی از آیات"، "ارتباط آیات با روایات"، و... وجود دارد  که علت عمده این افتراقات را می توان به دگرگونی نظام اجتماعی و توسعه ابزار پژوهش در زمان تألیف تسنیم ارتباط داد.

واثقیان فرد اظهار کرد: کمک پژوهشگران و موسسات مختلف علمی پژوهشی که در کسوت تلمذ و شاگردی در جوار علامه جوادی به این تخصص ها و تکنیک ها دسترسی دارند نیز برای سازماندهی و ارجاعات منظم و مدون تسنیم بسیار موثر بوده است و همین امر تنوع و تعدد منابع را در تفسیر حاصل کرده است اما بستر افتراقات در این دو تفسیر بیشتر در قسمت"مفردات " نمایان است که در بررسی آیه به آیه جزء هشتم علت غالب این افتراقات به تغییر معنای در گذر ایام بر واژگان، و استعمال جدید در زبان عربی و استنباط معنای جدید این قبیل واژگان با توجه به کاربردهای آن از طریق قراین و شواهد پیوسته و ناپیوسته برمی گردد و البته در این میان تفسیر تسنیم به جهت ارجاعات زیاد به کتب لغت متعدد و همچنین دسته بندی منحصر به فرد در هر آیه با تیتر جداگانه بررسی مفصل تری در این زمینه داشته است.

وی گفت: در مواردی چون اشارات و لطایف، بیان استثنائات، مسائل متفرع به موضوع آیه، مباحث کلامی، سیاق و مراد کلمات در آیات، تعمیم خطابات، بیان احتمالات افتراقاتی حاصل از برداشت دو مفسر دیده می شود که علت این امر می تواند ارتباط معنا دار به بازه اجتماعی و تحولات آن در عصر هر دو مولف داشته باشد چرا که پیروزی انقلاب اسلامی و داشتن آزادی بیان در عصر تألیف تسنیم باعث شده که برداشت های اجتماعی، احکام فقهی با مصادیق بارزتر و گسترده‌تر از تفسیر المیزان باشد. 

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha