دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
کتاب الفقیه القرآنی سعید بن جبیر

حوزه/ کتاب «الفقیه القرآنی سعید بن جبیر» به قلم حجت الاسلام احمد سعدی، عضو هیات علمی گروه معارف اسلامی پردیس فارابی دانشگاه تهران در چهار بخش نگاشته شده است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، سعید بن جبیر از مفسران بزرگ دوره تابعین است که در سال ۳۸ق در کوفه متولد شد و در ماه رمضان ۹۵ق به دست جلاد اموی؛ حجاج بن یوسف ثقفی به جرم عشق به اهل بیت و امام علی(ع) به شهادت رسید. مزار او در شهر «حی» در استان واسط عراق زیارتگاه مومنان است. امام سجاد(ع) و  ابن عباس از جمله استادان برجسته ایشان است.

بر اساس این گزارش، کتاب «الفقیه القرآنی سعید بن جبیر» به قلم حجت الاسلام احمد سعدی، عضو هیات علمی گروه معارف اسلامی پردیس فارابی دانشگاه تهران در چهار بخش نگاشته شده است.

گفتنی است، اطلاعات این کتاب بدین شرح می باشد:

بخش یکم: در دو فصل تنظیم گردیده است؛ فصل یکم به بیان زندگینامه سعید بن جبیر از تولد و زندگی ایشان در کوفه و نیز به معرفی خانواده و بستگان و فرزندان وی پرداخته است. در فصل دوم معرفی بعد علمی سعید بن جبیر و نیز استادان و شاگردان و صدور فتوا و قضاوت‌های ایشان به قلم کشیده شده است.

بخش دوم: در دو فصل به بررسی ابعاد اعتقادی، روحی، عبادی و تربیتی سعید بن جبیر پرداخته شده است.

بخش سوم: در قالب دو فصل رخدادهای سیاسی اجتماعی از سال ۵۰ تا ۹۴ق و معرفی حاکمان و والیان معاصر ایشان از هنگام تولد تا شهادت و نیز بعد جهادی سعید بن جبیر مورد واکاوی قرار گرفته است.

نویسنده محترم در بخش چهارم گزارشی از هجرت سعید بن جبیر از کوفه به شهرهای: ری، قم، اصفهان، آذربایجان، بازگشت به کوفه و هجرت به مکه و دستگیری و زندانی شدن و نیز شهادت ایشان در کاخ حجاج بن یوسف ثقفی و روایت راویان از نحوه شهادت و گفتگوی او با حجاج را ارائه نموده است.

این اثر در ۳۲۰ صفحه وزیری به زبان عربی نگارش یافته است و با قیمت یکصد هزار تومان از سوی انتشارات دانشگاه معارف اسلامی روانه بازار نشر شده است.

جهت مشاهده فهرست کتاب، اینجا را کلیک نمایید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha