پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
فقه استدلالی دیات

حوزه/ خبرگزاری حوزه نگاهی به دو عنوان کتاب انتشارات حوزه علمیه خراسان، که در هفدهمین دوره کتاب سال خراسان رضوی برگزیده شدند، می پردازد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در مشهد، دو کتاب انتشارات حوزه علمیه خراسان با عناوین «فقه استدلالی دیات» اثر حجت الاسلام سید عبدالهادی مرتضوی و همچنین «تمدن نوین اسلامی» نوشته حجت الاسلام روح الله سعیدی فاضل، در هفدهمین دوره کتاب سال خراسان رضوی به عنوان کتب برتر برگزیده شدند.

کتاب «فقه استدلالی دیات» در دو جلد و کتاب «تمدن نوین اسلامی» در چهار جلد توسط انتشارات حوزه علمیه خراسان به چاپ رسیده است و می توان گفت که جمعا در این دوره از انتخاب کتاب سال خراسان رضوی هزار و ۹۵۷ عنوان کتاب چاپ اول مربوط به ۶ ماهه دوم سال ۱۳۹۸ و سال ۱۳۹۹ به دبیرخانه رسید.

افشین تحفه‌گر، معاون فرهنگی و رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی گفت: پس از داوری طی چند مرحله ۵۶ عنوان کتاب در موضوعات ادبیات، روانشناسی، علوم تربیتی، ادبیات پایداری، علوم اجتماعی و سیاسی، دین، هنر، فرهنگ و هویت ایرانی توسط هیات داوران انتخاب شد که از این میان، ۵ عنوان کتاب و ۲ ناشر برگزیده شدند.

معرفی کتاب «فقه استدلالی دیات»

کتاب فقه استدلالی دیات با توجه به نیازهای موجود اندیشه ای و رسالت پاسخگویی حوزه و اینکه یکی از مسئولیت های مهم مراکز حوزوی در کنار تعلیم و تربیت طلاب علوم دینی، نشر آثار فاخر علمی می باشد و همچنین در راستای تحقق منوّیات مقام معظم رهبری در خصوص توجه ویژه به «علم و پژوهش» در بیانیه گام دوم، تدوین شده است.

انتشارات حوزه علمیه خراسان نیز تاکید بسزایی به این امر در خصوص پیشبرد مأموریت اصلی خود که ارتقاء کیفی و کمی پژوهش های دینی در حوزه است، داشته و از سوی دیگر، به منظور پاسخگویی به نیازهای جامعه و نظام اسلامی، در تلاش است با تولید، چاپ و انتشار آثار مهم فرهیختگان حوزوی، بتواند گام بزرگی را در این راستا بردارد.

از همین رو با توجه به اهمیت جایگاه مباحث حقوقی و قضائی، کتاب «فقه استدلالی دیات» نوشته حضرت حجت الاسلام سید عبدالهادی مرتضوی در راستای تبیین دیدگاه فقهی و استدلالی شیعه در زمینه مسائل مربوط به (دیات) منتشر شده و حاوی مطالب ارزنده و درخشان می باشد.

همچنین یکی از ابوابی که بی‌تردید با نیازهای اجتماعی و به‌خصوص نظامات حکومتی گره خورده و ورود فقیهانه بدان ضروری است، مباحث مربوط به «قضاوت» می باشد که در حوزه فقه شیعی با توجه به مهیا نبودن شرایط قضاوت برای فقیهان شیعی، کمتر بدان توجه شده و آثار نادری از آن باقی مانده است. البته باید مسرور بود که عنایت فقیهان معاصر به مقتضیات زمان و مکان موجب شده است که در چند دهه اخیر کرسی‌های درس پرشوری برپا شده  و در نتیجه، آثار فقهی ارزشمندی در این باب به نگارش در آید و هر یک، بخشی از این خلأ فقهی را پر کند.

یکی از مهم‌ترین حوزه‌های تدریس این مقوله، بحث‌های فقهی آیت‌الله سید حسن مرتضوی در حوزه علمیه مشهد مقدس است که با درایت دوراندیشانه ایشان، از حدود چهل سال پیش، بحث خارج فقه «کتاب القضاء» شروع شد و سرآغاز تحوّلی نمایان در دروس خارج فقه و پیوند آن با مسائل مبتلابهِ جامعه گردید و مورد استقبال شورانگیز فرهیختگان و فضلای حوزه علمیه آن روز قرار گرفت.

در اشاره به هوشمندی آیت الله مرتضوی برای انتخاب این بحث این نکته را نیز باید افزود که ایشان با توجه به شرایط حاکمیتی و عنایت به مبانی قانون‌گذاری، مبنای درس فقه خود را «تحریر الوسیله» استاد خویش امام خمینی(قدس سره الشریف) قرار داد و بدین وسیله کار پژوهندگان حوزه قانون و قضاوت را آسوده‌تر کرد.

بی‌تردید، برپایی این درس از سوی آیت الله مرتضوی سبب گردید که به دنبال آن، شماری از کسانی که سال‌ها در آن درس زانوی آموختن زده بودند، دست به کار شوند و با بسط و گسترش آموخته‌های خویش، حرکت این کاروان را شتابی دوچندان بخشند. در این میان، مولف این کتاب نیز با پرداختن تفصیلی به «مبانی فقه جزایی» و پیروی از روش والد خود در مبنا قرار دادن کتاب «تحریر الوسیله»، طی حدود ۳۳۰ جلسه درس، «فقه استدلالی دیات» را به بوته نقد و بررسی گذاشته و این کتاب که در ۸ فصل و ۴۷ مبحث فراهم آمده، حاصل تقریر همین درس‌هایی است که حدود سه سال در حوزه علمیه خراسان به درازا کشیده و به همت دو تن از فضلای گرامی این حوزه کهن، حجج اسلام محمدعلی صائمی و قدرت‌الله رمضانی تهیه و تنظیم شده است.

همچنین دکتر محمدعلی قاسمی بازنویسی و ویرایش علمی این کتاب را بر عهده گرفت و این کتاب ارزشمند اثر حجت الاسلام سید عبدالهادی مرتضوی در انتشارات حوزه علمیه خراسان به چاپ رسیده است.

انتهای پیام ۳۱۳/۴۹

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha