شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
سید عباس مظفری

حوزه/رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) افغانستان گفت: مردم افغانستان از عنایات فرهنگی رهبر جمهوری اسلامی ایران مبنی بر تحصیل دانش‌آموزان در این کشور خرسند هستند.

حجت الاسلام سیدعباس مظفری در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، در خصوص حمایت رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی برای ادامه تحصیل دانش‌آموزان افغانستانی در ایران اظهار داشت: رهبری ایران اجازه ادامه تحصیل دانش آموزان افغانستان در مدارس جمهوری اسلامی را دادند و مردم افغانستان از سخاوت و عنایات فرهنگی رهبر جمهوری اسلامی ایران مبنی بر تحصیل دانش‌آموزان در این کشور خرسند هستند.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) افغانستان افزود: این فرمان راجع به مباحث آموزشی و فرهنگی مهاجرین مقیم ایران تاثیر زیادی در میان مهاجرین و مردم کشور افغانستان داشت و یک فضای خوب برادری و اخوت ایجاد شد و بازتاب خوبی بر جای گذاشت و مردم احساس کردند به طور مستقیم از عنایات و توجه فرهنگی جمهوری اسلامی و رهبری برخوردار هستند.

وی بیان کرد: این امکاناتی که شامل حال دانش آموز ایرانی و افغانی در کنار هم می شود بسیار ارزشمند است و اینکه در یک شرایط و محیط یکسان مشغول به تحصیل هستند نیز احساس خوبی به مردم افغانستان داده است و ممنون آن هستند و البته کسانی که از این شرایط نیز استفاده می کنند قدردان رهبری جمهوری اسلامی ایران می باشند.

حجت الاسلام مظفری عنوان کرد: مردم افغانستان ۴۰ سال مورد تهاجم بوده و از بعد فرهنگی مورد غفلت واقع شده اند، در حالی که مردم این کشور بسیار دانش دوست و فرهنگ دوست هستند و وقتی می‌بینند جمهوری اسلامی میزبان خوبی برای مهاجرین و نخبگان علمی افغانستان است، این توجه فرهنگی از سوی رهبر را غنیمت می‌شمارند.

وی تصریح کرد: ما افراد تحصیل کرده حوزوی و دانشگاهی مدیون نگاه جمهوری اسلامی هستیم و مهاجرین شیعه و سنی در حوزه و دانشگاه ایران، تجربیات خوبی را در کشور افغانستان پیاده می کنند و این تجربیات نقش مهمی در بالا بردن علم و آگاهی مردم دارد.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) افغانستان گفت: بسیاری از دانشگاههای خصوصی افغانستان دارای موسسین و هیئت علمی تحصیل کرده در جمهوری اسلامی ایران هستند و اندوخته هایی که داشته‌اند را به کار گرفته‌اند و این اندوخته‌ها نقش مستقیم در علم افزایی در سطح کشور دارد و حتی در تاسیس دانشگاههای غیر دولتی و حضور کارشناسان در تلویزیون اثرگذار بوده است.

وی افزود: از آن جایی که دانشجویان در رشته های مختلف در ایران تحصیل کردند و تعداد زیادی از آنها مسئول فرهنگی شده اند، تاثیرات زیادی به همراه داشته است، چرا که کار فرهنگی، بسیار مهم است و نتایج خوبی دارد.

حجت الاسلام مظفری یادآور شد:خلیل زاد و اشرف غنی تحصیل کرده دانشگاه امریکایی هستند و خلیل زاد رسما در امریکا فعال است و نفر اول ترامپ در مذاکره با طالبان بود و ۴۰ سال قبل از نظر علمی سرمایه گذاری شده و امروز نتیجه می گیرند.

وی بیان کرد: جمهوری اسلامی در مهاجرین به لحاظ فرهنگی تاثیر زیادی می گذارد و اکثرا وقتی مسئول می شوند چه بخواهیم و یا نخواهیم فرهنگ اسلامی و تجربیات جمهوری اسلامی را به سطح جهان می‌برند و ما می خواهیم فرهنگ مردم تقویت شود.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) افغانستان عنوان کرد: آقای دانش معاون دوم رئیس جمهور است که  تحصیل کرده در قم و در مسجد اعظم می باشد، ایشان از شخصیت های علمی مهم کشور افغانستان و معاون دوم رئیس جمهوری و نماینده شیعیان در دولت است و نفوذ ایشان به معنای نفوذ شیعه محسوب می شود که منشا برکات زیادی است.

وی تصریح کرد: آقای دانش از شخصیت بزرگ بوده که ثبات قدم دارد، ایشان هنوز زی طلبگی را حفظ کرده است و نقطه ای مثبت در کشور افغانستان در مسائل فرهنگی به شمار می رود.

حجت الاسلام مظفری در ادامه در خصوص اهمیت تعامل حوزه و آموزش و پرورش نیز خاطرنشان کرد: به نظرم باید حوزه به آموزش و پرورش ورود پیدا کند هر چند این کار خیلی دیر شده است و ما جلوتر از وحدت حوزه و دانشگاه باید به وحدت حوزه و مدرسه فکر می کردیم.

وی اظهار داشت: ساختار دانشجو در مدرسه شکل می‌گیرد و اگر زودتر از این شروع می کردیم نتایج خوبی داشت و دانشجوی مذهبی خوبی داشتیم، اگر دانشجویان نسبت به شعائر اسلامی گاهی بی‌توجه هستند چون در مدرسه شاهد کم کاری و کوتاهی بوده‌ایم پس ضرورت دارد این همگام سازی بین حوزه و وزارت آموزش و پرورش ایجاد شود و دانش آموزان در سن بلوغ احکام را یاد بگیرند.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) افغانستان بیان کرد: بسیاری از دانش آموزان و دانشجویان با ابتدایی‌ترین احکام آشنایی ندارند و باید بتوانیم از کودکی دانشجوی انقلابی و پایبند تشیع و اسلام تربیت کنیم و اگر زود حرکت کنیم برکات خوبی دارد و اگر مدارس مورد توجه قرار بگیرد و با برنامه پیش رویم موفقیت زیادی به دست می آید. در افغانستان شرایط خاصی وجود دارد در حالی که در ایران دولت و نظام اسلامی است از طرفی در افغانستان مدارس غیر انتفاعی و خصوصی زیاد شده و بخش معارف و عقاید از طریق طلاب تدریس می شود.

انتهای پیام  ۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha