شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
سید سجاد موسوی

حوزه/ استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم گفت: کسب لیاقت و توفیق توبه حقیقی، بهترین پاداش برای روزه داران ماه مبارک رمضان به عنوان ماه خدا و بهترین فرصت بندگی حق تعالی است.

حجت الاسلام سید محمدسجاد موسوی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه،با بیان این که برای درک بهتر عظمت و فیوضات ماه مبارک رمضان باید به قرآن و کلام پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) مراجعه کنیم، اظهار داشت: مرحوم سید بن طاووس نقل می کند که وقتی ماه مبارک رمضان فرا می رسید رنگ چهره نورانی پیامبر (ص) تغییر می کرد و حضرت در این ماه بسیار به نماز و دعا می پرداخت و تغییر حالت در دهه آخر ماه رمضان شدت بیشتری می یافت تا آن جا که رسول الله (ص) همه شب ها را به شب زنده داری و عبادت می گذراند.

وی افزود: همچنین در احوالات امام سجاد(ع) نیز آمده که ایشان در ماه رمضان به طور کامل، غرق در مطالعه قرآن و دعا و تسبیح و استغفار و ذکر تکبیر می شد و این حالات خاص درباره دیگر ائمه اطهار (ع) نیز البته در منابع تاریخی و روایی و حدیثی ما وارد شده است.

آداب مهمانی ماه خدا را به درستی به جا آوریم

وی با تأکید بر اهمیت قدردانی نسبت به ورود به ماه ضیافت الهی گفت: پروردگار عالم به طور خاص سفره ی پرتنعم خود را برای بندگانش در ماه رمضان گشوده است و همه ما مهمان حضرت حق در طول این ماه عزیز هستیم و خوشا به سعادت کسانی که قدر این فرصت ناب و طلایی را می دانند و به نوعی، آداب مهمانی را به درستی و به شایسته به جا می آورند.

این استاد حوزه با اشاره به این که ماه رمضان، ماه نزول قرآن و به تعبیری بهار قرآن است، بیان داشت: جالب این است که رمضان تنها ماهی است که نامش در قرآن کریم آمده و شب قدر نیز در این ماه قرار دارد. حضرت رسول(ص) در همین زمینه می فرمایند: "همه کتاب های آسمانی، در ماه رمضان نازل شده اند و ماه رمضان، بهترین ماه خدا است"

 ماهی بی همتا با فیوضاتی عظیم

وی افزود: در کلام معصوم آمده که ماه رمضان، ماهی است که اولش رحمت، میانه اش مغفرت و پایانش پاداش الهی است و ما در رابطه با هیچ ماه دیگری چنین ویژگی هایی را پیدا نمی کنیم و به همین خاطر ماه رمضان و عظمت و فیوضات آن در بین دیگر ایام سال، بی نظیر است.

حجت الاسلام موسوی همچنین گفت: ماه رمضان علاوه بر آن که بهار قرآن است، ماه توبه و انابه است و فرصتی طلایی در اختیار بندگان گنهکار قرار گرفته که در وادی مغفرت الهی قرار گیرند و از کارهای غلط توبه نموده و زمینه سعادت و رستگاری خود را پیدا کنند.

بازگشت به خالق متعال با توبه حقیقی

وی افزود: بازگشت به سوی خدا بهترین پاداش برای کسانی است که حقیقتاً توبه کرده و می کوشند سبک زندگی خود را بر اساس دستورات الهی و کلام قرآن و اهل بیت(ع) تطابق دهند.

وی یادآور شد: اساساً روزه داری و انجام دیگر عبادات در این ماه کمک می کند که انسان توفیق توبه حقیقی را پیدا کند که اوج آن مربوط به شب قدر است که تقدیر یک ساله انسان نگاشته شده و به دست امام زمان(عج) می رسد.

روزه داری و یاد از گرسنگی و تشنگی روز قیامت

استاد سطوح عالی حوزه همچنین گفت: البته درباره اهمیت و چرایی روزه داری از طریق حضرات معصومین(ع) احادیث بسیاری به ما رسیده است، گاهی اوقات اهل بیت(ع) به ما فرموده اند که شما روزه بگیرید تا در اثر گرسنگی از درد گرسنگی فقرا مستمندان باخبر شوید که البته باید توجه داشت بیان این علت برای افراد ضعیف است، چرا ما باید از احوال آنها بی خبر باشیم که فقط در ماه مبارک رمضان آن هم در اثر گرسنگی به یاد نیازمندان بیفتیم، بلکه از این مرحله بالاتر به ما امر فرموده اند روزه بگیرید تا در اثر فشار تشنگی و گرسنگی، به یاد گرسنگی و تشنگی قیامت بیفتید و بی شک اگر این درک و خودآگاهی برای انسان روزه دار حاصل شود، خواهد توانست که به گوهر ارزشمند تقوا نائل گردد.

کلامی گهربار از امیرمؤمنان علی(ع)

وی همچنین ابراز داشت: امرالمؤمنین علی(ع) در نخستین روز از ماه مبارک رمضان در مسجد کوفه خطبه ای خواندند و پس از حمد و ستایش خدای متعال و درود و صلوات بر حضرت محمد مصطفی(ص) فرمودند: "ای مردم، این ماه، ماهی است که خداوند آن را بر ماه های دیگر برتری داده است، مانند برتری ما اهل بیت(ع) بر دیگر مردم و آن، ماهی است که درهای آسمان و درهای رحمت، در آن گشوده می شود و دعا مستجاب می گردد و گریه مورد ترحم قرار می گیرد. ماهی است که در آن، شبی وجود دارد که فرشتگان از آسمان فرود آمده، بر مردان و زنان روزه دار، به اذن پروردگارشان تا طلوع سپیده سلام می دهند و آن شب، «شب قدر» است. دو هزار سال پیش از آن که آدم علیه السلام آفریده شود، ولایت من در آن شب، مقدّر شد. روزه گرفتن آن، برتر از روزه داری هزار ماه و عمل در آن، برتر از عمل در هزار ماه است. "

حجت الاسلام موسوی در خاتمه سخنان خود با ابراز امیدواری از این که در این ماه رمضان همه بتوانند از فیوضات و لحظات آن به شکل مطلوب بهره مند گردند، گفت: در عظمت و بزرگی ماه مبارک رمضان همین بس که پیامبر اکرم(ص) فرمودند: "اگر بندگان از برکت ها و حقایق ماه رمضان آگاهی می یافتند، آرزو می کردند که رمضان یک سال باشد. " و خود ایشان در جای دیگری می فرمایند: "به راستی که درهای آسمان در شب اول رمضان باز می شود و تا شب آخر ماه بسته نمی شود. "

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha