چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024

حوزه/بیمارستان سلمان یاسوج هر چند خدمات خوبی به جانبازان ارائه می دهد، اما تا رسیدن به یک وضعیت مطلوب فاصله بسیاری دارد؛ بیمارستانی که به گفته مدیرکل بنیاد شهید از داشتن یک دستگاه آمبولانس محروم است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از یاسوج، استان کهگیلویه و بویراحمد در ۸ سال دفاع مقدس در چند مورد روی سکو قرار دارد. این استان رکورددار اعزام نیرو به جبهه‌های حق علیه باطل در هشت سال دفاع مقدس است.

مفهوم این که در هر خانه و خانواده‌ای از استان کهگیلویه و بویراحمد یک یا چند ایثارگر وجود دارد و خانواده‌ای نیست که از آن بی‌بهره باشد. استانی که در دوره جنگ جمعیتی ۳۰۰ هزار نفری یعنی تقریباً نیمی از جمعیت کنونی استان و حتی کمتر از آن را به خود اختصاص داده بود و معلوم است که جمعیت ایثارگران آن از هر استان دیگری در کشور بیشتر است.

استان کهگیلویه و بویراحمد با این جمعیت کم ۱۸۰۰ شهید و بیش از ۱۰ هزار جانباز تقدیم کرده که هم اکنون بسیاری از جانبازان دفاع مقدس به دلیل مشکلات و عوارض ناشی از جانبازی زندگی سختی را سپری می‌کنند.

در این بین به دلیل استفاده رژیم بعث عراق و اقدام ناجوانمردانه در استفاده از سلاح های شیمیایی تعداد زیادی جانباز اعصاب و روان در استان بوده که روزگار سختی را می‌گذرانند.

جانبازان اعصاب و روان هم زندگی سختی دارند و هم به دلیل صدمات وارده زندگی سختی را برای خانواده و اطرافیان رقم زده‌اند در نتیجه هر خانواده ای که جانباز اعصاب و روان داشته باشد کل خانواده درگیر این مشکل هستند.

خوشبختانه کهگیلویه و بویراحمد یکی از استان‌هایی است که بیمارستان مخصوص اعصاب و روان جانبازان به نام بیمارستان سلمان در آن بنا شده و با راه اندازی آن، هم جانبازان و هم خانواده‌های آنها وضعیت بهتری به نسبت گذشته دارند.

بستری و مراقبت از جانبازان اعصاب و روان با کمترین امکانات این بیمارستان از اقدامات بزرگی است که در استان صورت گرفته و خانواده جانبازان اکنون آرامش بهتری به نسبت گذشته دارند.

بیمارستان سلمان یاسوج هر چند خدمات خوبی به جانبازان ارائه می دهد، اما تا رسیدن به یک وضعیت مطلوب فاصله دارد. بیمارستانی که از داشتن یک دستگاه آمبولانس محروم است.

هر چند نظام جمهوری اسلامی تاکنون خدمات بسیار گسترده‌ای در استان کهگیلویه و بویراحمد برای رفع کمبودها و محرومیت ها داشته، اما نداشتن یک دستگاه آمبولانس در یک بیمارستان تخصصی و مربوط به جامعه بزرگ ایثارگری و جانبازان غیر قابل هضم و باور است.

در سالیان اخیر اعتبارات قابل توجهی در همه زمینه‌ها به استان اختصاص یافته و گره‌های بسیاری از استان گشوده شده، اما هنوز مسئولان استان در رفع برخی کمبودهای این بیمارستان عاجزند. تا کنون مسئولان ارشد استانی به بازدید این بیمارستان رفته اند، اما قفل مشکلات بیمارستان اعصاب و روان سلمان یاسوج همچنان بسته است.

 ساختمان نیمه کاره که سال‌ها همچنان مانند کشتی به گل نشسته است، در این بیمارستان خودنمایی می کند و دریغ از اینکه مسئولان قدمی برای رفع این مشکل برداشته باشند.

  طی بازدیدی که چندی پیش نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد از این بیمارستان داشت از مسئولان استان درخواست کرد، مشکلات بیمارستان سلمان را برطرف کنند و جامعه ایثارگری و جانبازان استان بیش از این منتظر رفع مشکلات نمانند.

موسوی مدیرکل بنیاد شهید استان با بیان این که در عین بی پولی گام‌های بلندی برداشته شده، می‌گوید: ۴۰ تخت مازاد بر ظرفیت داریم و علی‌رغم این که بیمارستان اعصاب و روان است در کنار آن اورژانس برای راحتی مردم ایجاد شده است.

وی گفت: حرکت‌های خوبی در این خصوص شده و وسایل سرمایشی و گرمایشی آن قبلاً بخاری بود، اما الان اسپیلت شده که با ۵۷۰ میلیون تومان و در عین حالی که  دست خالی داشتیم کار کردیم.

این مسئول ادامه داد: تمام تخت‌ها فرسوده بودند، همه را تغییر دادیم، اورژانس را توسعه دادیم و داروخانه را شکل دادیم هر چند از تهران می‌گویند این مرکز ضرر می‌دهد، اما معتقدیم که این یک نوع سرمایه‌گذاری است.

مدیرکل بنیاد شهید استان گفت: در کل کشور ۱۱ بیمارستان این چنینی داریم که کار بستری و درمان را داریم. همچنین در کنار آن کارهای جانبی از جمله فرهنگی و هنری را داریم که جانبازان وقت خود را با چنین برنامه‌هایی مثل معرق‌کاری و نقاشی و گلیم بافی سپری می‌کنند.

وی گفت: شهرداری یاسوج در حد توان به ما کمک  می‌کند کلینیک ما بدهی زیاد مالیاتی داشت که به عدد بسیار نازلی تبدیل شد. مشکل اساسی یکی بحث آمبولانس است که بیمارستانی با این تعداد جانباز اعصاب و روان آمبولانس ندارد، ژنراتور برای برق نیاز دارد که در هنگام قطع برق به خصوص در شب جانباز اعصاب و روان دچار مشکلی نشود.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha