جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
کد خبر: 954055
۲۹ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۵
خوشبختی

حجت الاسلام یزدانی راهکارهای داشتن حس خوب و خوشبت بودن را تشریح کرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از شیراز، حجت الاسلام مسعود یزدانی امروز در نشست مهارت های زندگی که در فضای باز شهرک معالی آباد برگزار شد، با طرح این سؤال که خوشبختی، حس خوب و آرامش به چه معنا است؟ اظهار کرد:  اگر اکثر مواقع احساس کنید که حس خوبی ندارید، باید متوجه شوید که مسیر شما به سوی بدبختی است، اما نداشتن حس خوب در هفته ای یک الی دو روز طبیعی است.

وی به تفاوت های حس خوب، خوشبختی و آرامش، اشاره کرد و افزود: خوشبختی یک مورد عام است، اما حس خوب یکی از موارد خوشبختی است، حس خوب در واقع زیر مجموعه خوشبختی است، کسی که خوشبختی آن کامل باشد حس خوب بیشتری را دارا است.

این کارشناس مسائل مذهبی تاکید کرد: هرچقدر حس خوب ها طی روز ها بیشتر باشد قطعا خوشبختی ها نیز بیشتر می شود، برخی با داشتن خانواده نادرست اما خوشبخت هستند، زمانی که خوشبختی و حس خوب را گره بزنم به اینکه فلان ماشین را به خوشبختی گره بزنم حال خوبی نخواهم داشت چراکه به آن نرسیده ام، اما اگر خواسته ها را به خوشبختی گره نزنیم می توانیم خوشبختی را کسب کنیم.

وی همچنین در خصوص تعریف خوشبختی، تصریح کرد: در برخی از تعاریف خوشبختی این چنین است که داشتن یک خواب راحت، درگیری کمتر و درآمد خوب تعریف خوشبختی می شود، بیخیالی و داشتن سازگاری و تحمل نیز متفاوت است، سازگاری به این معنا که خود را با شرایط وفق می دهم اما تحمل این است که شرایط را نمی توانم تحمل کنم و آن را درون خود می ریزم.

حجت الاسلام یزدانی، موضوع خوشبختی را یک گمشده بشر دانست و خاطرنشان کرد: از زمانی که به دنبا آمده ایم به دنبال خوشبختی هستیم، مشاهده می کنیم که تمام کارهایی که از صبح تا شب انجام می دهیم، به دلیل خوشبختی است، درواقع انسان همه کارهایی را که انجام می دهد برای داشتن خوشبختی است.

وی اضافه کرد: ازدواج کردن نیز یکی از دلایل خوشبختی است چراکه انسان احساس می کند اگر ازدواج کند خوشبخت می شود، بنابراین می توانیم یکی از دلایل خوشبختی را ازدواج بدانیم، همچنین حس و باور افراد متدین نیز به منظور داشتن خوشبختی است.

کارشناس مذهبی با عنوان اینکه حسرت، انسان را دچار حس بد می کند، بیان کرد: اکنون در دنیایی قرار داریم که در واقع پر از ناکامی ها و شکست ها و محدودیت ها است، محدود به این معنا که نمی توانیم فراتر از زمان پیش برویم، یکی از سخنانی که در همه جلسات وجود دارد این است که اگر سکه و یا خانه خریداری کرده بودیم اکنون چه مقدرا سود می کردیم، این حسرت ها حس بد می آورد بنابراین باید واقع بین شد.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا خداوند نعمت های بهشتی را در این دنیا به انسان ها نمی دهد ابراز کرد: با توجه به اینکه در گذشته در یک عالم زر بوده ایم و سپس درون شکم مادر و پس از آن در دنیا حضور داریم، خداوند دنیا را زمان امتحان و آزمون قرار داده است تا هنگام وارد دنیای آخرت شدن هر یک نسبت به امتحال الهی در آن جا قرار داشته باشیم.

کارشناس مسائل مذهبی مطرح کرد: داشتن حس خوشبختی در دنیا دشوار است، اما دست یافتنی است، چراکه مثلا افراد در هر شرایطی هستند قانع نیستند.

وی در ادامه به تعریف خوشبختی اشاره و عنوان کرد: حس خوب درونی یکی از تعاریف خوشبختی است، به این معنا که از داشتن زندگی لذت ببریم، همچنین تعریف آرامش نیز به این معنا است که در حداکثر توان خود حرکت کنیم اما در عین حالت سکون و بی خطری باشیم.

حجت الاسلام یزدانی افزود: اگر توانستیم از تمام قدرت خود برای زندگی کردن استفاده کنیم، اما آسیبی به خود و دیگران نزنیم تعریف اصلی آرامش است، آرامش به معنای استراحت و یک جا افتادن نیست، همچنین حس خوب ترکیب آرامش و خوشبختی است.

این کارشناس روانشانسی، راهکار های رسیدن به خوشبختی، آرامش و حس خوب را مورد توجه قرار داد و گفت: نخستین مورد ساختن و آفریدن زندگی بهتر است؛ ساختن زندگی بهتر به این معنا که باید زندگی خوب را خلق کنیم برای داشتن خوشبختی باید تلاش کرد.

وی همچنین سازگار بودن را یکی دیگر از راهکارهای خوشبختی دانست و عنوان کرد: انسان هایی سازگاری ندارند که به جای احساسی بودن حساس هستند. انسان های احساسی مهربان هستند، اما انسان های حساس ممکن است دیگران را درک نکند، تفاوت حساس بودن و احساسی بودن نیز در این است که حساس بودن چیز کوچک منفی را بزرگ کردن، احساسی بودن به این معنا که چیز کوچک مثبت را بزرگ کردند.

حجت الاسلام یزدانی خاطرنشان کرد: افرادی که بتوانند خود را با جامعه و زندگی وفق دهند قطعا سازگارترند؛ افرادی که می خواهند شرایط را با خود وفق دهند قطعا ضعیف تر هستند.

وی با بیان اینکه انعطاف پذیری یکی دیگر از راه های خوشبختی و آرامش است، تصریح کرد: هنگامی شاخه درخت را خم کنیم نمی شکند، در واقع این معنای انعطاف پذیری است. در مسیر زندگی انعطاف پذیری به این معنا است که همان مسیری که پیش می رویم ممکن است دچار تغییر شود.

استاد حوزه، درک کردن دیگران را یکی دیگر از موارد راهکار های خوشبختی دانست و بیان کرد: هنگامی شما دنیا را از زاویه طرف مقابل ببینید قطعا این عمل به ثمر نشسته است. زمانی که نتوانسته اید شخصی را ببخشید نتوانسته اید دنیا را از زوایه آن فرد ببیند.

وی به پنجمین مورد از راهکار های داشتن خوشبختی و حس خوب اشاره کرد و ادامه داد: مدیریت ذهن پنجمین مورد است که قطعاد در بعد منفی گرایش ها بیشتر است؛ در مرحله نخست باید ذهن خود را به دست بگیریم و ذهن را به دنبال خود بکشانیم، دومین مورد این است که می توانیم ذهن خود را فریب دهیم، به این معنا که ذهن اکنون درگیر یک موضوع است و خود را درگیر یک موضوع دیگری کنیم.

حجت الاسلام یزدانی، گره نزدن حال خوب به شخصی یا چیز دیگر را ششمین مورد از راهکار های خوشبختی برشمرد و خاطرنشان کرد: دلبستگی ها مشکلی ایجاد نمی کند اما باید مواظب بود تا وابسته نباشیم.

وی افزود: یک سری تعابیر بدی در مورد حس هایی که داریم در جامعه رقم خورده است مانند اینکه اگر فلان مدرک را نگیرم احساس خلاء می کنم؛ برخی از جوانان خود را به ازدواج گره زده اند و فکر می کنند اگر ازدواج نکنند دارای مشکل هستند و یک سری خلا هایی را دارند، در صورتی که ازدواج وسیله خوشبختی است.

این کارشناس روانشاس حوزوی تاکید کرد: دیدگاه ها باید اینگونه باشد که خواستنی ها یک ابزار برای ما باشد. اگر این دیدگاه را داشتیم قطعا موفق خواهیم بود. باید از بودن در زندگی لذت برد.

وی، رفع مشکلات جسمی و روانی را هفتمین مورد دانست و عنوان کرد: شخصی که افسرده است همه افکار او منفی و ناامیدی است، هنگامی این گونه شد خوشبختی برایش معنا ندارد. هر وقت به افسردگی دچار شدید باید درمان شوید، از این رو باید افرادی که مایه یاس و ناامیدی در زندگی هستند از زندگی حذف کرد و یا کمرنگ کرد.

حجت الاسلام یزدانی به یکی دیگر از راهکار های خوشبختی اشاره کرد و بیان داشت: مهربانی و سخاوتمند بودن در داشتن حس خوب بسیار حائز اهمیت است، اگر محبتی را انجام دادیم نباید انتظار متقابل داشته باشیم، این باور اشتباه است که اگر مهربانی کردیم طرف مقابل هم باید همین کار را برای ما انجام دهد. مهربان واقعی درخواست تلافی ندارد.

وی اضافه کرد: در زمانی که بتوانیم حس خوب را به دیگران انتقال دهیم، همین کار مهربانی است؛ زمانی که حس ارزشمند بودن را به شخصی دهید خود را در چشم آن عزیز و بزرگ کرده اید، بنابراین سعی شود مهربان بودن را در زندگی به وفور انجام دهید.

استاد حوزه در خصوص خدا پرستی و باورهای دینی را نهمین مورد از راهکار های خوشبختی برشمرد و گفت: همشه نیاز به یک نیروی برتر در زندگی داریم. ممکن است از برخی آسیب دیده باشیم، اما باید به اصل خداباوری اعتقاد داشته باشیم، چراکه خداوند برای گرفتن دست همراه ما است، این حس خوشبختی می آورد. همچنین اعتقاد به تقدیر، قضا و قدر باید وجود داشته باشد.

وی، داشتن هدف در زندگی را دهمین مورد از راهکار های داشتن حس خوب دانست و عنوان کرد: باید برنامه و هدف داشته باشیم. در مرحله نخست هدف باید واقعی باشد نه خیالی، در مرحله دوم هدف باید برای شخص ممکن باشد و مورد سوم هدف باید اخلاقی و انسانی باشد.

این کارشناس مذهبی تصریح کرد: داشتن شغل و کار مناسب یازدهمین مورد از راهکار های داشتن خوشبختی و حس خوب در زندگی است؛ شغل و کار در مرحله نخست هویت شخص است و زمانی می توانیم به خوشبختی برسیم که ابزار خوشبختی را داشته باشیم، البته پول تمام خوشبختی نیست. همچنین پر کردن وقت نیز از دیگر موارد است که باید انجام داد اگر کار خود را دوست داشته باشیم ازآن لذت می بریم و موجب می شود که حس خوب به انسان دهد.

وی، تقویت ارتباطات را دوازدهیمن مورد از راهکارها برشمرد و مطرح کرد: هنگامی نوع بیان بد باشد متوجه سخن طرف نمی شویم، به نوعی باید گنجینه بیان بسیار باشد، هنچنین در هنگام سخن گفتن باید سعی شود آرام و شمرده سخن گفته شود.

حجت الاسلام یزدانی، خوشحال و خرسند بودن را از دیگر راهکارهای داشتن حس خوب دانست و افزود: نباید برای خندیدن مقاومت نشان داد. همچنین باید اهل بازی و تفریح باشیم البته به این معنا که از ابتدا از دوران کودکی اجازه تفریح را داشته باشیم؛ نباید مانع بازی کردن کودکان شد، در سنین بالاتر دنیای بازی ها تغییر می کند؛ افرادی که این دیدگاه را دارند که باید به یک جایی برسیم تا بعد تفریح داشته باشیم یعنی مدیریت ندارند.

وی، پانزدهمین راهکار را داشتن چند دوست و رفیق مناسب دانست و گفت: برای داشتن حس خوب باید به دنبال یک دوست و رفیق خوب باشید. همچنین داشتن نظم و تداوم آن در امور زندگی شانزدهمین راهکار خوشبختی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

کارشناس روانشناسی، آغازگر و خلاق بودن را راهکار پایانی برای خوشبختی برشمرد و عنوان کرد: در تکرار حس خوشبختی وجود ندارد، هنگامی این حس را تجربه می کنیم که در یک زمینه ای آغاز گر باشیم، از آن سو نیز باید خلاقیت به خرج دهیم، خلاقیت به این معنا است که باید یک سری تغییراتی را در آن هنر انجام داد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha