یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
کد خبر: 955052
۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۴
زبان دین و قرآن

حوزه/ نشست علمی زبان دین و قرآن با حضورحجت الاسلام و المسلمین ابوالفضل ساجدی، عضو هیئت علمی و استاد تمام موسسه امام خمینی(ره) قم به صورت مجازی در مدرسه علمیه عالی نواب مشهد برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در مشهد، نشست علمی زبان دین و قرآن با حضور حجت الاسلام و المسلمین ابوالفضل ساجدی، عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی(ره) قم، به صورت مجازی، در مدرسه علمیه عالی نواب مشهد، با همکاری معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین ساجدی در این نشست با بیان این که زبان دین شاخه‌ای از فلسفه دین بوده که به تحلیل گزاره‌های دینی برای کشف صفات عام و خاص آن می‌پردازد، عنوان کرد: زبان دین در این رابطه بیشتر در جست‌وجوی ویژگی‌هایی است که متون مقدس را از دیگر متون، و باورهای دینی را از سایر انواع باورها و دانش‌های تجربی، تاریخی، فلسفی و... ممتاز می‌سازد.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: بر این اساس می توان گفت زبان قرآن نیز شاخه‌ای جدید از علوم قرآنی است که با توجه به مباحث زبان‌شناسی معاصر و با نگاهی تحلیلی به ساختار قرآن، محتوا و انواع گزاره‌های آن، به کشف صفات عام و خاص این گزاره‌ها می‌پردازد.

عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی(ره) قم با بیان این که نتیجه تحلیل‌های انجام‌شده در زمینه گزاره‌های دینی، به نگرش‌های متعددی درباره زبان دین به‌طور عام و زبان متون مقدس از جمله قرآن به‌طور خاص انجامیده، ابراز کرد: در حقیقت، زبان تمثیلی، نمادین، اسطوره‌ای، فطرت، ولایت، هدایت، نمادین، تألیفی، عرف عام و عرف خاص هریک به‌منزله وصفی عام برای گزاره‌های این متون مطرح است.

حجت الاسلام والمسلمین ساجدی با بیان این که این سلسله جلسات در راستای پاسخگویی به پرسش هایی در خصوص گزاره های دینی برپا شده است، عنوان کرد: در این نشست ها به تفصیل به نگاه نگارنده، در خصوص آن که زبان قرآن زبان شبکه‌ای واقع‌نما و معنادار می باشد، پرداخته شده است.

انتهای پیام ۳۱۳/۴۹

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha