پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
دکتر احمد اولیایی سردبیر برنامه «سفرسفره خدا»

حوزه/ یک استاد فرهنگ و ارتباطات با تاکید براینکه نسبت به  پنداشت ها و برداشت‌های دیگران مسئول هستیم، گفت: نمی‌توان گفت که من عکس خود را پست کردم و به بقیه ربطی ندارد؛ زیرا پست برای بازنمایی است و حریم شخصی محسوب نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، اولین نشست از سلسله نشست های تخصصی مهارت‌های زندگی با موضوع فضای  مجازی و تاثیر آن بر ارتباطات نسل جوان به همت خبرگزاری ایسنا در قم و بخش بانوان خبرگزاری حوزه به صورت مجازی برگزار شد.

احمد اولیایی استاد دانشگاه باقر العلوم(ع) در این نشست با بیان اینکه در رابطه با مبحث فضای مجازی بارها صحبت شده است؛ اما رابطه آن با ارتباطات نسل جوان مبحثی تخصصی است، عنوان کرد: ارتباطات انواع مختلفی دارد و بیشتر ارتباطات نسل جوان درفضای مجازی در سه قالب ارتباطات دوستانه، خویشاوندی و شغلی تقسیم می شود.


وی با اشاره به اینکه قبل از تاثیر فضای مجازی، جهان از سنت به مدرنیته حرکت کرده بود، بیان کرد: مدرنیته دارای ویژگی هایی مانند عقلانیت ابزاری، فردگرایی و... است که فضای مجازی هم تحت تسلط همان ویژگی‌ها، کارویژه‌های کار خود را انجام می دهد.
وی بابیان اینکه در مدرنیته هست ها جای بایدها و ارزش ها را می‌گیرد، ادامه داد: در این جریان فضای مجازی به شکل گسترده جای خود را باز می‌کند و روی این موج به سمت مدرنیته حرکت می کند و این حرکت از ۲۰۰ سال قبل آغاز شده است که فضای  مجازی عینیت آن تفکر است.


استاد دانشگاه باقر العلوم(ع) با اشاره به اینکه فضای مجازی ویژگی های متعددی دارد که این ویژگی ها با مدرنیته عجین شده است، اظهار کرد: این فضا فرا مکانی و فرا زمانی است و شاهد درهم آمیختن زمان و مکان درآن هستیم همچنین هرکسی که اکانتی در اینستاگرام دارد از لحاظ امکانات و جایگاه با دیگری برابر است و این فضا انعطاف پذیری هویتی دارد و با هویت های پنهان، آشکار، متعدد و...می‌توان ظاهر شد.


وی بابیان اینکه دریافت های جایگزین از ویژگی های دیگر فضای مجازی است، عنوان کرد: در فضای مجازی می‌توانید چیزهایی را دریافت کنید که امکان آن دریافت آن فضای حضوری نیست همچنین اختلاط از دیگر ویژگی های فضای مجازی است و طبقه های اجتماعی‌ای که در جامعه محسوس هستند در فضای مجازی با هم مختلط می شوند.


این استاد ارتباطات با اشاره به اینکه حدود ۸۰ درصد نسل جوان (۱۸ تا ۳۰ساله) از فضای مجازی استفاده می کنند و به همین علت ارتباطات نسل جوان مهم و گاهی نگران کننده می‌شود، تصریح کرد: هر چیزی را بخواهیم بشناسیم باید با ماقبل خودش بشناسیم و ارتباطات فضای مجازی را نیز باید با ارتباطات گذشته بررسی کنیم تا بشناسیم.


اولیایی گفت: فریناندتونیس به عنوان یک نظریه پرداز بیان می‌کند در گذشته اجتماع داشتیم و اکنون جامعه داریم که تفاوت آن در نوع ارتباطات است. در اجتماع ارتباطات حضوری، گرم و براساس مشارکت است؛ اما در جامعه عقلانیت، اصالت سود و لذت، فردگرایی و کاهش ارتباطات صمیمی وجود دارد.


وی ادامه داد: وقتی این ارتباطات تغیر کند از اجتماعی داری روح به سمت جامعه‌ای با ارتباطات مکانیکی حرکت می‌کنیم و هرچه تکنولوژی‌های ارتباطی توسعه پیدا کند حرکت ما از اجتماع به سمت جامعه سریع تر می‌شود.


این استاد فرهنگ و ارتباطات افزود: در حال حاضر ارتباطات شغلی توانسته ارتباطات حضوری خود را حفظ  کند و ارتباطات دوستانه و خویشاوندی بیشترین لطمه را ‌خورده است.


وی با اشاره به اینکه فضای مجازی دسترسی همگانی ایجاد کرده و افراد بیان می‌کنند که کثرت ارتباطات دارند، اظهار کرد:  والتر بنیامین از واژه باز تولید مکانیکی اثر هنری صحبت می‌کند و میگوید زمانی شما برای دیدن یک اثر اصیل باید به موزه می رفتید؛ اما الان با فضای  مجازی به راحتی می‌توانید بسیاری از آثار هنری را ببینید؛ اما حاله اثر هنری ازبین رفته است؛ چون  نقاشی که در فضای  مجازی می‌بینید اصیل نیست و هاله هنری ندارد.


اولیائی بابیان اینکه ارتباطات فضای مجازی فاقد هاله ارتباطات است و ارتباطات از لحاظ کمی گسترش و از لحاظ کیفی کاهش یافته است، ادامه داد: فقط ۱۰ درصد از ارتباطات، کلامی و متنی است وبیشتر آن زبان بدن، ارتباط چشمی و لمسی است که در فضای مجازی از بین رفته است.


وی افزود: با توجه به فرهنگ ایرانی_اسلامی در جمع حضوری، بزرگان در بالای مجلس جای دارند؛ اما درگروه ها مجازی مواردی مانند احترام، نوع نشستن و...  مشخص نیست و در آغوش گرفتن، احترام به بزرگتر، کمک به  کوچکتر، کنار هم نشستن و... که آداب جمع حضوری است در ارتباطات مجازی وجود ندارد.


استاد دانشگاه باقر العلوم(ع) بیان کرد: مثلا در ختم های مجازی که برگزار می‌شود روح جمعی و مشارکت، صدای قرآنی که برای همه پخش می‌شد و...از بین رفته است و مارا با فردیت ارتباطات مواجه کرده است.
وی بابیان اینکه محاسن این نوع ارتباطات قابل انکار نیست؛ اما باید کاستی های آن را جبران کرد، اظهار کرد: در گذشته در نظام اقتصادی مقوله‌ای به عنوان برکت وجود داشت و صدقه دادن، سحرخیز بودن و...را باعث برکت می‌دانستند که امروزه به فراموشی سپرده شده است و می‌توان گفت که برکت از ارتباطات نیز از بین رفته است.


وی با اشاره به اینکه فقط ۱۰ درصد ارتباطات مجازی دو جنس مختلف به ازدواج ختم می‌شود و این یعنی ۹۰ درصد آن بی برکت و فاقد نتیجه مبارک است، تصریح کرد: ۸۰ درصد ارتباطات منجر به دوستی های با هدف ارتباط جنسی می‌شود و این به معنا بد بودن افراد نیست بلکه فضای مجازی دارای کارویژه‌ای است که ارتباطات را به سمت خود می‌کشاند.


این استاد ارتباطات با بیان اینکه فضای مجازی ابتدا مبتنی بر متن بود؛ اما اکنون به سمت راحت ترین حالت یعنی صوت محوری رفته است که باعث تنبل کردن افراد نیز می‌شود، ادامه داد: خاصیت دنیا مدرن استعمار مجازی است و از دوران استعمار نظامی عبور کرده ایم و این یعنی کافی است که نسل جوان ارتباطات خود را منحصر به فضای مجازی کند تا تبدیل به یک انسان منفعل، تنبل وکسل شود.


وی تاکید کرد: در گذشته شکاف آگاهی وجود داشت، اما در حال حاضر این شکاف وجود ندارد و یک متخصص و فردی در یک روستای مرزی همزمان به یک داده دسترسی پیدا می‌کنند که این امر سبب شکف تحلیلی شده است؛ زیرا همه افراد به یک اندازه قدرت فهم و تحلیل داده ها و اطلاعات را ندارند و این شکاف بر ارتباطات اجتماعی نیز تاثیر می گذارد.


استاد دانشگاه باقر العلوم(ع) با اشاره به اینکه با افول مراجع فکر و فرهنگی مواجه هستیم، بیان کرد: امروزه به خاطر کثرت داده افراد با یک خود عالم پنداری مواجه شده اند که سبب می‌شود به سمت مطالعه نروند و فعل پرسیدن نیز به صفر رسیده است وهمه افراد در یک گروه هم پای با سواد ترین فرد گروه اظهار نظر می‌کند و مرجعیت فکری هیچ گروهی را نیزقبول ندارند و این شرایط همه را تبدیل به عالمان کاذب فضای مجازی کرده است.


وی با تاکید بر اینکه فضای مجازی از قید بندهایی آزاد شده؛ اما قید بندهایی پیدا کرده که از ملاحظات ارتباطی حضوری خالی شده است، عنوان کرد: ارتباطات خانم ها درجامعه مسلمان ایرانی به صورت سنتی همراه با مقوله‌هایی مانند حیا و عفت بوده است؛ اما اکنون این فضا حیا را دچار خدشه کرده است و دخترانی که در تاکنون قدرت  ابراز ارتباط و هیجانات ارتباطی را نداشتند در فضای مجازی فرصت ظهور و بروز پیداکردند که نیاز به اجازه، اذن خروج و... از والدین ندارد و نیازهای ارتباطی آن را پاسخ می‌دهد.


استاد دانشگاه باقر العلوم(ع) با تاکید بر اینکه فضای مجازی یک انبوه تنها تولید کرده که درحالیکه تعدادمان زیاد است و می‌توانیم به سرعت کنارهم قرار بگیریم؛ اما همه احساس تنهایی می‌کنیم، تصریح کرد: نمی توان فضای مجازی را متوقف کرد؛ اما میتوان سیطره ارتباطات حقیقی را به ارتباطات مجازی داشت؛ مثلا اگر یک پیام از تلفن زدن بی نیاز می‌کنند زنگ زدن را کنار نگذاریم.


اولیایی عنوان کرد: امکان تعریف حریم خصوصی در فضای مجازی وجود ندارد؛ زیرا مفهوم حریم خصوصی با مالکیت رقم خورده و زمانیکه شما یک اکانتی دارید درحالیکه رمز، آیدی و بستر آن در دسترس دیگری است، مالکیت شما کجا است؟


وی ادامه داد: در ارتباطات مجازی به خصوص بین دخترو پسر به دلیل آزادی حضور و از بین رفتن مرجعیت فکری والدین، کثرت ارتباطات دختر و پسر به وجود آمده و به خاطر اینکه سطح دسترسی به صورت دائم اتفاق می افتد این ارتباطات عمق بیشتری پیدا می‌کند.


استاد دانشگاه باقر العلوم(ع)  درخصوص تاثیر فضای مجازی در کاهش سن ارتباطات گفت: اگر شاخص سنت و مذهب ملاک قرار بدهیم دخترو پسر باید تحت ساختار باهم ارتباطات داشته باشند تا آسیب ها کاهش پیداکند؛ زیرا دختر و پسر به خاطر کشش جنسی و عاطفی‌ که نسبت به پیدا می‌کنند مهر تایید و مطلوبیت بر ارتباطات می زنند و آسیب ها را نادیده می گیرند.


وی بیان کرد: ارتباطات فضای مجازی توانمندی هایی به جوانان ما داده است و جوانی  که در گروه های حضوری فاقد اعتماد به نفس بوده است اکنون نظر کارشناسی می دهد؛ اما چالش های این فضا در برابر توانمندی ها بیشتر است؛ زیرا توانمندی ها را از فضای حقیقی هم می توان آموخت.


این استاد دانشگاه گفت: وقتی امورات شخصی خود را بروز میدهیم باید علاوه به اثرات مخرب آن بر خود، به اثرات آن نسبت به دیگران هم فکر کنیم؛ زیرا اگر فردی نسبت به زندگی لاکچری، نوع ارتباطات زوجین و...حسادت کند، مسئول هستیم.


وی با تاکید براینکه نسبت به  پنداشت ها و برداشت های دیگران مسئول هستیم، بیان کرد: نمی‌توان گفت که من عکس خود را پست کردم و به بقیه ربطی ندارد؛ زیرا پست برای بازنمایی است و حریم شخصی محسوب نمی‌شود.


استاد دانشگاه باقر العلوم(ع) اضافه کرد: روایات متعددی داریم که صله رحم عمر را زیاد می کند و انسان را این می‌کند و در کرونا نیز به دنبال همین امر هستیم و صله رحم مجازی نیز آن برکت را ندارد و از طرفی با تصمیم های اشتباهی مانند تعطیل کردن پارک های شهر مواجه هستیم درحالیکه میتوان به جای جمع شدن درخانه‌ها جمع ها را به پارک ها آورد.


وی خاطر نشان کرد: نکته دیگر تاکید بر فاصله اجتماعی به جای فاصله فیزیکی است؛ زیرا فاصله اجتماعی بار معنایی تبدیل اجتماع به جامعه ای بی روح دارد و آمارها نشان می‌دهد که خشونت خانگی و افسردگی افزایش در دوران کرونا یافته است و نباید برای کنترل یک مشکل بحران‌های متعددی را ایجاد کنیم.

۶۲\۳۱۳

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha