جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کد خبر: 956523
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۷
کتاب تقوا

حوزه/ نویسنده کتاب«راهکارهای تحقق تقوای فردی از دیدگاه آیات و روایات» گفت: سوءظن به خدا و خلق از مصادیق بی تقوایی در عقل، اطاعت از هوای نفس و کتمان حق از مصادیق بی تقوایی در قلب و اختلاف، تفرقه افکنی، دنیاطلبی و گرفتن ربا از مصادیق بی تقوایی در جوارح است.

خانم خدیجه نظری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری«حوزه» در هرمزگان با معرفی کتاب خود با عنوان «راهکارهای تحقق تقوای فردی از دیدگاه آیات و روایات» اظهار داشت: تقوا به عنوان موضوعی حساس و سعادت‌آفرین تا آن جا که آیات اول و آخر نازل شده بر پیامبر نیز در این مورد بوده است و امام علی علیه السلام سفارش فراوانی به آن کرده اند.
 
این بانوی طلبه نویسنده، با بیان تعریف تقوا به «صیانت، خودنگهداری نفس و تحت تأثیر هواهای نفسانی قرار نگرفتن» اذعان کرد: طبق مطالعات و بررسی های انجام شده، موضوعات کار شده در این زمینه به صورت کلی بوده و تنها به راهکارهای تقوا اشاره شده و سخنی از تحقق تقوای فردی بیان نشده است.
 

وی ادامه داد: قسمت اول کتاب «راهکارهای تحقق تقوای فردی از دیدگاه آیات و روایات» به مصادیق بی‌تقوایی اختصاص داده شده تا شخص، این مصادیق را از وجود و نفس خود پاک و به تقوای فردی در عقل، جوانح و جوارح دست یابد.

خانم نظری تصریح کرد: انسان برای رسیدن به مقام قرب الهی نیاز به زاد و توشه دارد که باید به روش‌های کاربردی تحقق تقوا در عقل، جوانح و جوارح از دیدگاه آیات و روایات عمل کند.

*مصادیق بی تقوایی

وی، سوءظن به خدا و خلق را از مصادیق بی تقوایی در عقل دانست و خاطرنشان کرد: سوءظن به خلق و خدا از مصادیق بی تقوایی در عقل است، چرا که با ورود ظن به فکر انسان، شخص به آن معتقد شده، طبق آن عمل می‌کند.
 
خانم  نظری در پایان اظهار کرد: اطاعت از هوای نفس و کتمان حق، تفرقه افکنی، دنیاطلبی و گرفتن ربا و امثال این ها از مصادیق بی تقوایی است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha