شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
مدیر حوزه علمیه فارس

حوزه/ مدیر حوزه علمیه فارس در مسجد نصیرالملک شیراز به بررسی ویژگی های افرادی که می‌خواهند در مسند حکومت قرار گیرند پرداخت.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از شیراز، حجت الاسلام والسلمین محمد استوار میمندی، روز یکشنبه در مسجد نصیرالملک شیراز با اشاره به عهد نامه مالک اشتر، نامه ۵۳ نهج البلاغه اظهار کرد: در حکم فرمانداری و حکومت مصر که حضرت امیر(ع) به مالک دادند هم قابلیت مخاطب در نظر گرفته شده بود و هم ویژگی سرزمین تمدنی مصر، به همین دلیل توصیه های آن حضرت برای حکمرانی بر مصر جامع و کامل بود.

مدیر حوزه علمیه استان فارس ادامه داد: در ابتدای نامه ۵۳ حضرت چهار رکن از احکام حکمرانی را بیان کردند، که کار نخست اقتصادی، دوم نظامی و امنیتی، سوم اجتماعی و فرهنگی و چهارم کار عمرانی است.

وی خاطرنشان کرد: شخصی که می خواهد در مسند حکومتی قرار بگیرد، باید دارای ویژگی هایی باشد، لذا حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام مالک را برای این کار انتخاب کردند، نخستین توصیه ای که امیرالمؤمنین علیه السلام به مالک فرمودند فرمان به تقوا است.

استاد سطح عالی حوزه علمیه فارس با تاکید بر اینکه تقوا نخستین توصیه حضرت علی(ع) به مالک اشتر در فرمانروایی بر مصر بود، عنوان کرد: تقوا یکی از ویژگی های کارگزاران حکومت اسلامی است، برخی تا یک عنوان در کنار خود می بینند خود را گم می کنند.

وی افزود: برخی به گونه ای قانون را دور می زنند که ناپیداست، از این رو اگر تقوای الهی در بین مسئولان و مردم وجود داشته باشد دیگر اختلاسی در کار نخواهد بود. خانمی که اهل جلوه گری است قطعا تقوا را رعایت نکرده به همین دلیل نمی تواند در مسئولیت های مختلف مورد اعتماد باشد. اگر مشاهده می کنیم در طول تاریخ کسانی بودند که دین در زمان آنان تحریف شد می بینیم که اهل تقوا نبوده اند، اما کسانی که به جامعه خدمت کرده اند و ماندگار بوده اند اهل تقوا بوده اند.

مدیر حوزه علمیه فارس استان گفت: ویژگی دوم کارگزار حکومت دینی این است که دغدغه نصرت الهی را داشته باشد، که در اینصورت خدا نیز او را یاری می دهد.

وی ادامه داد: خدای متعال خود را متکفل کسی می داند که به یاری او بیاید و به دنبال عزت خداوند است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha