پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حاج ابوالقاسمی

حوزه/ محقق علوم قرآنی با بیان اینکه امیرالمؤمنین علیه السلام می توانستند با یک وعده دروغ به خلافت برسند، گفت: امیرالمؤمنین علیه السلام به یکی از کارگزاران خود فرمودند مبادا وعده بدهی و بعد خلف وعده کنی چرا که خلف وعده موجب مبغوض شدن نزد مردم و خدا خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین محمد حاج ابوالقاسم در بیان نکات تفسیری جزء۲۴ قرآن کریم در حرم مطهر بانوی کرامت پیرامون ویژگی های کارگزاران نظام اسلامی، اظهار کرد: خداوند در آیات ۳۳ و ۳۴ سوره مبارکه زمر بر لزوم صداقت کارگزاران نظام اسلامی اشاره می کند زیرا این افراد الگوی بقیه اقشار جامعه هستند.

وی با اشاره به ابعاد مختلف صداقت از جمله صداقت در گفتار، وعده و عمل، گفت: امیرالمؤمنین علیه السلام به عنوان برترین کارگزار نظام اسلامی اهل رعایت صداقت و یکرنگی با مردم بودند و همواره کارگزاران خود را از فریب کاری و دروغ برحذر می داشتند.

استاد علوم قرآنی با بیان اینکه امروزه اندیشه های مادی و غرب گرا بر این باورند که جامعه را بدون دروغ نمی توان اداره کرد، افزود: قرآن به ما آموخته است که با صداقت حرکت کنیم و دولت اسلامی دولتی است که صادقانه وارد شود و صادقانه خارج شود یعنی نه در آغاز وعده های دروغ دهد و نه در پایان گزارش های دروغ به مردم ارائه کند.

وی با بیان اینکه پیامبر صلوات الله علیه و آله فرمودند از همه شما به من نزدیک تر کسی است که از دیگران راستگو تر باشد، ادامه داد: حضرت علی علیه السلام فرمودند حق شما بر من آن است که هیچ رازی را از شما پنهان نکنم مگر در مسائل نظامی و امنیتی و در جای دیگر فرمودند مبادا وعده بدهی و بعد خلف وعده کنی چرا که خلف وعده موجب مبغوض شدن نزد مردم و خدا خواهد شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم با بیان اینکه وعده های دروغی که در زمان انتخابات داده می شود موجب خشم و غضب خدا و مردم خواهد شد، افزود: امیرالمؤمنین علیه السلام فرمودند معاویه از من با هوش تر نیست ولی او اهل نیرنگ و فریب است و اگر فریبکاری ممنوع نبود من از همه در این کار موفق‌تر بودم.

وی تصریح کرد: یکی از مهمترین ویژگی‌های کارگزار تراز اسلام صداقت و یکرنگی با مردم است و از ملاک های مهم انتخاب اصلح هم صداقت و امانت داری است و نباید مردم فریب ظاهر افراد را بخورند.

محقق قرآن کریم با بیان اینکه امیرالمؤمنین علیه السلام می توانستند با یک وعده دروغ حکومت را به دست بگیرند، افزود: در شورای ۶ نفره عبدالرحمان به امیرالمؤمنین علیه السلام گفت رأی من با شما است به شرطی که تعهد دهید به سنت شیخین عمل کنید ولی امیرالمؤمنین علیه السلام فرمودند من به قرآن و سنت پیامبر صلوات الله علیه و آله عمل می کنم و همین باعث شد که ایشان را از خلافت کنار بگذارند و این نشان دهنده اهمیت صداقت است.

وی دومین شاخصه دولت اسلامی در آیات جزء بیست و چهارم قرآن کریم را مقاومت دانست و گفت: خدای متعال در آیه ۳۰ فصلت مؤمنین را دعوت می کند که در برابر فشارهای دشمن مقاومت کنند و اگر این اتفاق افتاد ملائکه به آنها بشارت پیروزی می دهند.

حجت‌الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم بیان کرد: اگر مسئولان نظام اسلامی بر مبانی و اصول انقلاب استقامت ورزند این بشارت های قرآنی شامل آنها هم می شود ولی اگر برای تأمین منافع ظاهری خود دنبال سازش با دشمن باشند نمی توانند در جامعه اسلامی حق را بر پا کنند.

وی ادامه داد: امیرالمؤمنین علیه السلام فرمودند فرمان حق را نمی تواند برپا دارد مگر کسی که اهل سازش، تقلید و طمع نباشد و در جای دیگر فرمودند در راه خدا آن گونه  که شایسته است جهاد و مقاومت کن مبادا ملامت ملامت گران تو را از این مسیر باز دارد.

استاد حوزه علمیه با اشاره به روز جهانی قدس ابراز کرد: تا زمانی که حاکمان سازش کار در فلسطین بر سر کار بودند کارشان پیش نرفت ولی از زمانی که با جریان مقاومت همراه شدند جریان فلسطین تغییر کرد و موفقیت هایی را هم به دست آوردند.

وی تصریح کرد: اگر نظام اسلامی بخواهد به توفیقات بزرگی دست پیدا کند باید کارگزاران نظام اهل مقاومت باشند بنابراین ما از برادران فلسطینی خود درخواست می کنیم که با راهبرد مقاومت دشمنان را مأیوس کنند و مراقب باشند که کسانی که اهل سازش کاری هستند آنها را از این مسیر خارج نکنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha