جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
کد خبر: 958397
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۰
یادداشت

حوزه/ روز عید فطر، روزی‌ست که  رحمت و برکت بر بندگان سرازیر می‌شود، و هر فقیر و غنی از هر قوم و ملیتی با هر زبانی به خاطر توفیقات‌الهی، یگانه معبود خویش را ستایش و سپاسگزاری می‌کند.

خبرگزاری حوزه | روز عید فطر، روزی‌ست که فرشتگان  فوج فوج به سوی زمین فرود می‌آیند تا عِطر خوش الطاف الهی را پراکنده کنند و بعد از یک ماه بندگی و طاعت، بر یکایک روزه‌داران، تبریک و شادباش هدیه دهند.

انسان های روزه‌دار روح و روان خود را بعد از یک ماه خودسازی، از گناه مبرا کرده، و مورد بخشش خداوند قرار می‌گیرند و با پرداخت فطریه این اصل پالایش کامل می‌گردد.

 خداوند در سوره‌ی اعلی آیه‌ی ۱۴می‌فرماید:

"قَدْ أَفْلَحَ مَن تَزَکَّیٰ" به یقین کسی که خود را پاکیزه ساخت رستگار شد.‌"

برای تزکیه مصادیق گوناگونی مطرح شده است که یکی از این  مصداق‌ها، تزکیه و پاک‌گردانیدن مال است همچون زکات فطریه که در روز عید،  اول باید زکات فطریه پرداخت گردد و بعد نماز به جا آورده شود.

آری روز عید فطر، روزی‌ست که  رحمت و برکت بر بندگان سرازیر می‌شود، و هر فقیر و غنی از هر قوم و ملیتی با هر زبانی به خاطر توفیقات‌الهی، یگانه معبود خویش را ستایش و سپاسگزاری می‌کند. دعاکردن و زیارت‌نامه خواندن ابزاری‌ست که ما را در مسیر عبودیت و کمال قرار می‌دهد.

 و از بهترین دعاهای سفارش شده در این روز خواندن زیارت جامعه‌ی کبیره است.

مضامین این زیارت‌نامه سرشار از حکمت و آموزنده‌های اخلاقی است که توجه به معانی آن سبب کمال انسان می‌شود. زیرا هدفِ دعا رسیدن به کمال است برخلاف تصورعموم مردم که آن‌ را فقط ابزاری برای رسیدن به ثواب‌ می‌دانند.

زیارت جامعه‌ی کبیره یکی از مهم‌ترین ذخایر عالم تشیع در باب امام‌شناسی است و درس ولایت‌پذیری به انسان می‌دهد؛ زیرا آغاز و پایان آن درباره‌ی ولایت است. این زیارت‌نامه اقسام ولایت‌ که مشتمل بر ولایت تکوینی و ولایت تشریعی است را تبیین می‌کند.

ولایت تکوینی، یعنی فرمانروائی امام بر جهان هستی و اینکه تمام نظام آفرینش به اذن خداوند تحت حاکمیت و تصرف امام است. امام در اثر پرورش قابلیت‌ها و رسیدن به ایمان و یقین برتر، به حوزه‌ی ولایت الهی راه یافته و نتیجه‌ی آن،  افاضه‌ی خداوند از ولایت تکوینیه‌ی خویش به آن ذوات نورانی است.

و ولایت تشریعی؛ یعنی امام حق دارد به اذن الهی به مردم امر و نهی کند.

بعضی از آثار دنیوی ولایت‌مداری اهل‌البیت علیهم‌السلام نیز در زیارت جامعه‌ی‌کبیره از زبان امام هادی علیه‌السلام بیان شده است که عبارت است از:

     

۱_ فیض‌رسانی

«بِکُمْ‏ فَتَحَ‏ اللَّهُ‏ وَ بِکُمْ‏ یَخْتِمُ‏ وَ بِکُمْ‏ یُنَزِّلُ الْغَیْثَ وَ بِکُمْ‏ یُمْسِکُ السَّماءَ أَنْ تَقَعَ عَلَی الْأَرْضِ‏ إِلَّا بِإِذْنِهِ وَ بِکُمْ یُنَفِّسُ الْهَمَّ وَ ...

 با شما آغاز کرد و با شما ختم می‌کند و به خاطر شما باران فرود می‌ریزد و تنها برای شما آسمان را از اینکه بر زمین فرو افتد، نگاه می‌دارد؛ مگر با اجازه خودش.

از آنجا که موجودات قابلیت پذیرش این فیض را به صورت مستقیم ندارند، خداوند میان خود و آفریده‌ها، انسانهایی را به عنوان واسطه‌ی فیض قرار داده که از این واسطه‌ها به عنوان حجت نام برده شده، که همان اهل‌البیت علیهم‌السلام  هستند.

     

‌۲_ایمان افزایی

الَسَلام عَلی الْمُخْلِصِینَ‌فِی تَوْحِیدِ‌اللَّهِ وَ الْمُظْهِرِینَ لِأَمْرِ اللَّهِ وَ نَهْیهِ

یکی دیگر از آثار ولایتمداری، افزایش ایمان است؛ یعنی هر اندازه عشق و محبت ما به اهل‌البیت بیشتر شود، باور معنوی‌مان قوی‌تر خواهد شد؛ زیرا محبت اهل‌البیت علیهم‌السلام با محبت خدا گره خورده است.

      

۳_تقوا افزایی

وَ أَمْرُکُمْ رُشْدٌ وَ وَصِیَّتُکُمُ التَّقْوَی / دستورتان راهنما و سفارشتان تقواست.

عشق به ائمه‌ی اطهار، بهترین وسیله و زمینه برای پاکسازی روح از پلیدی‌ها و تهذیب نفس است؛ و انسان ولایتمدار می‌کوشد با بهره‌گیری از امام خود، تقوا را رعایت کند.

     

۴_پاسداری از دین

...وَ أَنْصَاراً لِدِینِهِ‏...

شما را دلایل محکمی بر مخلوقاتش و یاورانی برای دینش قرار داد.

یکی دیگر از آثار مهم ولایت‌، پاسداری از دین است. اهل‌البیت‌ علیهم‌السلام برای حفظ دین از سه رویکرد سکوت، صلح و قیام بهره‌برداری می‌کردند. اگر این رویکرد امامان در پاسداری از دین نبود، ممکن بود ما از دین منحرف شویم، به خاطر همین از آنها به عنوان حافظ دین یاد شده است. و در عصر غیبت شبیه‌ترین افراد چه در حیطه‌ی فردی و چه اجتماعی به امام، ولی‌فقیه است، زیرا ولایت‌مداری ایشان از همه بالاتر است.

امام خمینی رحمة الله علیه درباره ولایت می‌فرمایند: تمام اختیارات حکومتی و سیاسی که برای پیامبر و امام معصوم بوده، برای فقیه نیز ثابت است، زیرا ولی فقیه مجری احکام شریعت و حدود الهی است. پس اگر برای فقیه، ولایت قائل هستیم مقصودمان ولایت تشریعی اوست یعنی ایشان شرعاً حق دارد به مردم امر و نهی کند. یعنی قوانینی برای زندگی مردم وضع کند و مردم نیز باید تسلیم امر او باشند. مثلاً در روز عید فطر، ولّی فقیه امر می‌کند امروز عید است بر همه‌ی مسلمان‌های جهان تشیع لازم است آن روز را عید بدانند.

      

سلاله اخلاقی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • مهری یزدان‌پناه IR ۰۱:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۳
    0 0
    عید فطر عید بندگی بسیاریادداشت تمیز وبا سلیقه و پر محتوا وقابل درک