شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
تقوا مهم ترین درس خطبه ۲۰۳ و۴۱۰ نهج البلاغه است

مشاور موسسه آموزش عالی حوزوی فاطمه معصومه(س) بندرعباس گفت: تقوا رئیس تمام فضائل اخلاقی است که روح و فکر انسان را در برابر خطرها و گناهان حفظ می کند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از هرمزگان خانم رقیه زنگی در نشست اخلاقی «به رنگ خدا» که با حضور طلاب و دانش آموختگان موسسه آموزش عالی فاطمه معصومه (س) و به صورت مجازی برگزار شد با اشاره به حکمت ۲۰۳ و۴۱۰ نهج البلاغه«یا أَیُّهَا النَّاسُ، اتَّقُوا اللَّهَ الَّذِی إِنْ قُلْتُمْ سَمِعَ، وَ إِنْ أَضْمَرْتُمْ عَلِم... التُّقی رَئیسُ الاخلاقِ» بیان کرد: موضوع این دو حکمت تقوا بوده که اساس یک زندگی سعادتمندانه است و انسان برای رسیدن به این زندگی باید تقوا داشته باشد.

وی، تقوا را بر طبق تفاسیر احتیاط معنا کرد و گفت: تقوا، احتیاط در زندگی است به این معنا که شخص، واجبات را انجام و محرمات را ترک نماید و عالم را محضر خدا بداند و معتقد به این امر باشد که خداوند احاطه کامل به انسان ها داشته و هیچ چیز از او مخفی نبوده حتی آن چه را که در ذهن آدمی می گذرد.

خانم زنگی با اشاره به سخن امام علی (ع) «أَیُّهَا النَّاسُ، اتَّقُوا اللَّه» خاطرنشان کرد: همه باید به این باور برسند که خداوند ناظر بر تمام اعمال و رفتار بندگان است و اعمال پنهانی نیز از دید خداوند مخفی نیست.

وی، تقوا را عاملی برای بازگشت و توبه دانست و اظهار کرد: انسان اگر تقوای اندکی داشته باشد، خداوند راه توبه و استغفار را برای او باز کرده و این بالاترین لطف خداوند به بندگان خود بوده و موجب به زحمت افتادن شیطان است که بنده ای با هر بار گناه توبه کرده و به سمت خدا بازگردد.

 زنگی با بیان حکمت ۴۱۰ نهج البلاغه«التقوی رئیس الاخلاق» تصریح کرد: تقوا رئیس تمام فضائل اخلاقی است که روح و فکر انسان را در برابر خطرها و گناهان حفظ می کند. انسان متقی از تمام رذائل اخلاقی مانند حسد، کینه، دشمنی و غیره به دور است. 

وی با اشاره به این اینکه توده مردم در زندگی لغزش داشته و به گناه آلوده شده و نمی توانند در همه حال به یاد خداوند باشند، بیان کرد: تنها اولیاء، پاکان و نیکان در همه حال به یاد خداوند هستند و اغلب مردم در زندگی لغزش و خطا داشته اما مهم توبه بعد از گناه است که موجب گم نکردن راه، حفظ رابطه با خداوند و عدم قطع رابطه کامل بین خدا و بنده می شود.

مشاور موسسه آموزش عالی فاطمه معصومه (س) بندرعباس در ادامه افزود: قطع ارتباط کامل با خداوند خطر بزرگی بوده که حضرت در این حکمت ها گوشزد می کنند، بنابراین انسان باید سعی کند حتی پایین ترین مرتبه تقوا را در خود نگه دارد؛ چرا که همین تقوای اندک انسان را در مواقع گناه بیدار کرده و او را از دام شیطان بازمی دارد.

زنگی در پایان یاد مرگ را یکی از راه های تقویت تقوا دانست و اظهار داشت: یاد مرگ شهوت ها را می میراند، ریشه غفلت را خشکانده، قلب را به وعده های خدا تقویت کرده و نشانه‌های هوای نفس را می شکند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha