پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
فرهنگ خانواده

حوزه/ آفت‌های خانوادگی، ناگهانی پدید نیامده‌اند؛ بلکه دستاورد نسل‌ها و عصرهای پیشین‌اند و هرکس و هر نسل، در هر عصر، قلمرو آن را می گستراند و ریشه هاشان را محکم‌تر می‌کند؛ گاهی می‌شود که خصلت‌هایی قرن‌ها در نسل‌ها استمرار می‌یابند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه،  از آنجا که خانواده به عنوان اولین نظام اجتماعی بشریت از اهمیت و جایگاه مهمی برخوردار است، کتاب «فرهنگ خانواده» نوشته حجت الاسلام علی اکبر مظاهری با بررسی همه جانبۀ مسائل خانواده به تبیین بایدها و نبایدهای زندگی خانوادگی می پردازد؛ در شماره های مختلف بخشی از متن این کتاب با هدف ارتقای دانش مخاطبین در مدیریت هرچه بهتر خانواده ها منتشر می شود:

میراث نسل ها

وقتی کودک، نزاع‌های والدین خود را می‌نگرد و دشمنی‌هاشان را می‌بیند و نامهربانی‌هاشان را مشاهده می‌کند، در جان اثر پذیرش چه پدید می‌آید؟ آیا در آینده که همسردار می‌شود، همین‌ها را بروز نمی‌دهد؟ او که بدگویی‌های مادرش از مادربزرگ و عمو و عمّه‌هایش را می‌شنود، چه می‌اندیشد؟ زمانی که بدگویی پدرش از پدربزرگش و دایی و خاله‌اش را می‌شنود، چه احساسی دارد؟ هنگامی که بچه‌ها و نوجوانان، شاهد دشمنی و کینه‌ورزی بزرگترها هستند،چه تأثیری می‌پذیرند؟

آفت‌های خانوادگی، ناگهانی پدید نیامده‌اند؛ بلکه دستاورد نسل‌ها و عصرهای پیشین‌اند و هرکس و هر نسل، در هر عصر، قلمرو آن را می گستراند و ریشه هاشان را محکم‌تر می‌کند و شاخ و برگ‌هاشان را پیچیده‌تر می‌کند. گاهی می‌شود که خصلت‌هایی قرن‌ها در نسل‌ها استمرار می‌یابند. همان گونه که مثلاً خصلت‌هایی ناپسند از قوم بنی‌اسرائیل، هزاران سال است که استمرار یافته و در نسل کنونی‌شان مشهود است. یا اوصافی ستوده از اقوامی دیگر، قرن‌هاست که جریان داشته و به نسل‌های اکنونی‌شان رسیده است و اگر مانعی پیش نیاید، به بعدی‌ها نیز می‌رسد.

آفرین به مولوی. چه خوب گفته است:

رگ رگ است این آب شیرین و آب شور        در خلایق می‌رود تا نفخ صور

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha