یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
کد خبر: 961563
۱۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۱
مدرسه علمیه حضرت فاطمه محدثه (سلام الله علیها) اصفهان

حوزه/ استاد دانشگاه امیر المؤمنین (علیه السلام) اصفهان عامل ماندگاری انقلاب را پافشاری بر اصول و مبانی الهی و دینی مانند انگیزه ی دینی و الهی، رهبری دینی، تبعیت دینی مردم از مجتهد جامع الشرایط و...  بیان کرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، روح الله رفعتی پور، در نشست برخط با موضوع«دستاوردهای انقلاب» در مدرسه علمیه حضرت فاطمه محدثه (سلام الله علیها) اصفهان با اشاره به معنای ایام الله گفت: ما از ایام پیروزی انقلاب اسلامی به عنوان ایام الله یاد می کنیم. بزرگان، در تفسیر این واژه فرموده اند: «یوم الله» به معنای آن است که یک پیروزی برای مومنین اتفاق بیفتند یا شکستی بزرگ برای دشمن ایجاد شود و یا هر دو مورد، اتفاق بیفتد. که آنچه در ایام انقلاب اسلامی اتفاق افتاد همه ی این موارد بود.

وی با بیان شعار «نه شرقی نه غربی» به عنوان دو شعار اصلی انقلاب اسلامی گفت: انقلاب اسلامی ایران بر اساس شعار استقلال و آزادی شکل گرفت و از همان ابتدا دشمنان دست در دست هم دادند تا این نهضت الهی شکست بخورد.

استاد دانشگاه امیرالمؤمنین (علیه السلام) اصفهان، به دوره ی پهلوی اشاره و تصریح کرد: دوران حکومت پهلوی پدر و پسر را باید از سیاهترین دوره های حکومت شاهنشاهی دانست. به طوری که حتی می توان گفت از دوران قاجار نیز سیاه تر و منفورتر است. حکومت پهلوی، اولین حکومتی بود که با حمایت خارجی ها بر سر کار آمد. دلیل بر این مدعا، کتابی است به نام «پاسخ به تاریخ» به قلم محمد رضا پهلوی که وی صراحتا اعتراف می کند:«متفقین تصمیم گرفتند که من شاه باشم.» بنابراین، شاه شدن و شاه ماندن محمد رضا پهلوی با تصمیم و اقدام بیگانگان بود. به طوری که درتاریخ ۲۸ مرداد در طی کودتایی، مصدق را دستگیر و شاه را که فرار کرده بود به کشور بازگردانده و قدرتش را حفظ کردند.

وی با تبیین دلیل دشمنی دشمنان از گذشته تا کنون گفت: بعد از پیروزی انقلاب و تشکیل نظام جمهوری اسلامی ایران، این دشمنی ها همچنان ادامه دارد که دلیل اصلی آن، تشکیل نظامی، مبتنی بر اندیشه های دینی و شعارهایی بر مبنای منابع اصیل دین است.

رفعتی پور در ادامه با بیان وابستگی حکومت پهلوی و استقلال خواهی جمهوری اسلامی گفت: «نوام چامسکی» از نظریه پردازان مشهور آمریکایی درباره ی انقلاب اسلامی می گوید:«جمهوری اسلامی ایران از نظر آمریکا غیر قابل پذیرش است چون از استقلال خود چشم پوشی نمی کند.» بنابراین از این نکته در می یابیم هنگامی که صحبت از استقلال می شود، مستکبرین در برابر افرادی که به دنبال آزادی از استکبار خارجی و داخلی هستند، سنگ اندازی می کنند.

استاد دانشگاه امیرالمومنین علیه السلام اصفهان، با تبیین ریشه ی قرآنی استقلال خواهی انقلاب اسلامی به آیه ی آخر سوره ی فتح اشاره کرد و اذعان داشت: خداوند در این آیه می فرماید: «محمد رسول الله و الذین معه اشداء علی الکفار رحماء بینهم» که معارف عمیقی در تقدم «اشداء علی الکفار» بر «رحماء بینهم» نهفته است. و خداوند در ادامه ی آیه  می فرماید: «و مثل آنها در انجیل، مانند گیاهی است که جوانه زده، رشد کرده، قوی و نیرومند شده است». بدین معنا که جامعه ای که پیرو نبی اکرم صلی الله علیه وآله و سلم است باید به جایی برسد که قوی بشود و روی پای خودش بایستد.

وی در ادامه به ضرورت خودکفایی و استقلال کشور اشاره کرد و افزود: برخی از افراد می گویند کاری نکنید که دشمن عصبانی شود. اما براساس شاهد قرآنی، ما یقین می کنیم هرجا که باعث خشم دشمن شویم، راه را صحیح رفته ایم. امام خمینی(ره) در این زمینه فرمودند: «آن روزی که ابرقدرت ها از ما تعریف کنند باید عزا گرفت.»  شاهد این مطلب آیه ی ۱۲۰ سوره ی مبارکه بقره است، آنجا که می فرماید: «و لن ترضی عنک الیهود و لا نصاری حتی تتبع ملتهم». در ادبیات عرب، حرف «لن» به معنای نفی ابد است. یعنی هرگز دشمن از ما راضی نمی شود مگر اینکه تابع اندیشه و آیین دشمن شویم.

استاد دانشگاه امیرالمومنین علیه السلام با اشاره به عوامل ماندگاری انقلاب، بیان کرد: آنچه تا کنون باعث ماندگاری این نظام و این انقلاب شده است، پافشاری بر اصول و مبانی الهی و دینی مانند انگیزه ی دینی و الهی، رهبری دینی، تبعیت دینی مردم از مجتهد جامع الشرایط و...  است. امام خمینی(ره) در این زمینه می فرمایند: «عوامل ماندگاری انقلاب، همان عوامل پیروزی آن است». بر اساس این مبنا، اگر از عوامل ماندگاری انقلاب جدا شویم، باید منتظر آسیب پذیری آن باشیم.

رفعتی پور پس از اشاره به عوامل ماندگاری انقلاب، به تبیین شرایط ایران، از زمان پیروزی انقلاب تاکنون پرداخت و گفت: در این ۴۲ سال، سنگ اندازی ها بسیار زیاد و کمر شکن بوده است. اما مهم ترین کار انقلاب این بود که از سلطه ی آمریکا و استکبار خارج شدیم و علی رغم محدودیت ها، تحریم ها، جنگ ها و فشارهایی که علیه ما داشتند هر روز، به فضل الهی، یک دستاورد جدید داشته ایم.

وی در ادامه، به ویژگی های افراد انقلابی اشاره کرد و اذعان داشت: خداوند متعال در آیه ی۳۷ سوره ی مبارکه ی نور می فرماید: «رجال لاتلهیهم تجارة و لا بیع عن ذکر الله و اقام الصلوة و ایتاء الزکوة..» بر این اساس، ویژگی افراد انقلابی این است که ایشان با وجود انجام فعالیت های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی و.... مبنای اصلیشان، یاد خداست و خداوند در همه ی افعال آن ها تجلی دارد. رهبر معظم انقلاب  (مدظله العالی) نیز در بخشی از بیانیه ی گام دوم انقلاب در همین راستا، فرمودند: «انقلاب اسلامی باید، خودسازی، جامعه پردازی و تمدن سازی داشته باشد».

استاد دانشگاه امیرالمومنین علیه السلام اصفهان، در پاسخ به شبهه ای پیرامون دستاورد های انقلاب، بیان کرد: برخی می گویند اگر حکومت پهلوی، ادامه پیدا می کرد، ما همین پیشرفت های امروزه را داشتیم. اما باید به یقین و صراحتا عرض کنم در آن شرایط، ما هرگز به چنین دستاوردهایی نمی رسیدیم. دلیل اشتباه چنین افرادی این است که آن ها، آمار قبل و بعد از انقلاب را با هم مقایسه می کنند، در حالی که هر کدام را باید با شرایط خودش سنجید. از طرفی در خاطراتی که حتی از زبان نزدیکان شاه نقل شده است، حکایت از فقر و فاصله ی طبقاتی، سوء تغذیه و بی سوادی دارد. در دوره ی پهلوی، اکثر پزشک های ما از کشور های دیگر، مانند هند و پاکستان بود. در زمینه ی کشاورزی نیز، ما وارد کننده ی بسیاری از محصولات بودیم.

وی در پایان، با بیان سؤالی از همه ی منتقدین این انقلاب، گفت: پرسش من از همه ی افرادی که  از دوران پهلوی تمجید و تعریف می کنند این است که، رژیم شاه، برای این کشور، با این همه استعداد و ظرفیت چه کرد؟ که حتی ما برای کوچکترین چیز، وابسته ی به بیگانگان بودیم؟! بنابراین، توصیه ی من به همه این است که منصفانه و علمی به این قضیه نگاه نمایند و به این نکته توجه داشته باشند، که حکومتی که بخواهد بر روی پای خودش باشد طبیعی است که دشمنان خارجی و نفوذی های داخلی آن ها از هیچ چیز برای نابودی آن، دریغ نمی کنند. و این مسأله ای است که ما از اول انقلاب تا کنون شاهد آن هستیم.

انتهای پیام

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha