شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
مدیر حوزه علمیه خراسان

حوزه/ مدیر حوزه علمیه خراسان با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری که بدون نام امام خمینی ره این انقلاب شناخته شده نیست، گفت: این مسئله یک عنوانی ماهوی و حقیقی است؛ یعنی این انقلاب منهای اندیشه و شخصیت امام راحل ماهیت و هویّت ندارد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت الاسلام و المسلمین سید مصباح عاملی در نشستی با برخی از مسئولان موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی ره در محل مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان با بیان این که شخصیت امام راحل، زیربنای همه فعالیت های تحولی هم در بُعد حوزوی است و هم گستره و قلمرو جهانی و فراگیر دارد، گفت: ایشان با انقلاب اسلامی یک نقطه عطف در تاریخ جهان ایجاد کرد و این امر یک حقیقت خدشه ناپذیر می باشد و تمام زوایای زندگی انسان را تحت تاثیر قرار داده است.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه محدودیتی در این مسئله نیست و نوع شخصیت و حرکت تاریخی امام خمینی(ره) در هر جایی اثرگذار و مورد توجه می باشد، اظهار کرد: این امر باید محور فعالیت های حوزه علمیه به طور خاص و اقدامات جهانی به طور عام باشد.

مدیر حوزه علمیه خراسان به خصوصیت هایی مانند تقوا، شجاعت، علم، عدالت و... بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران اشاره و خاطرنشان کرد: با توجه به وضعیت اعتقادی و فعالیت های مارکسیستی و نیز غرب گرایانه و روشنفکرانه در دهه ۴۰ به شخصیتی نیاز بود که نگاه همه جانبه به دین و شریعت و مسئله پاسخگویی داشته باشد.

وی با بیان اینکه علما و شخصیت‌های ارزنده ای در طول تاریخ با نهضت های مختلف حضور و فعالیت داشته اند، ابراز کرد: نوع نگاه به دین و انقلاب به عنوان یک حرکت با اندیشه ولایت فقیه، منحصر به امام خمینی ره است. این تفکر با استکبار، ستمگری، استبداد و هرآنچه علیه بشریت است، مبارزه می‌کند و به همین علت دشمنان خطرناکی دارد و البته از طرفی فضیلت طلبان و کسانی که دنبال از بین بردن زور گویی و در پی منجی اند، این اندیشه را پیگیر هستند.

مدیر حوزه علمیه خراسان با اشاره به این فرمایش مقام معظم رهبری که بدون نام امام خمینی(ره) این انقلاب شناخته شده نیست، گفت: این مسئله یک عنوان اسمی و شخصی نیست بلکه عنوانی ماهوی و حقیقی است؛ یعنی این انقلاب منهای اندیشه و شخصیت امام راحل ماهیت و هویت مطرح شده را ندارد.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان اضافه کرد: ماندگاری این انقلاب با همین مسئله مرتبط است و هرجا بحث نظام، انقلاب، سیاست، نظام سازی، آرمان‌ها و حتی رهبری است، باید به این نکته توجه کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی با اشاره به اینکه بعد از حکم انتصاب اعضای شورای عالی و مدیریت حوزه علمیه خراسان از سوی رهبر معظم انقلاب کارهای خوبی در این زمینه مد نظر قرار گرفته و اقدامات تحولی ماندگاری با نگاه به اندیشه امام راحل شکل گرفته است، یادآور شد: در دوران انقلاب اسلامی فعالیت های علمی و تخصصی با محوریت اندیشه امام راحل توسط رهبر معظم انقلاب به صورت عمیق و نظام ساز در حوزه علمیه خراسان انجام شد و به نوعی برای حوزویان این خطه از ابتدای انقلاب، شناخت اسلام ناب و از طرف دیگر تبیین بحث التقاط در تفکرات کسانی مانند منافقان، صورت گرفت.

وی اضافه کرد: در این حوزه با همین نگاه بحث هایی تحت عنوان روش شناسی اندیشه امام و رهبری در قالب دوره های گوناگون برگزار شده و دوره کامل مباحث امامت، ولایت فقیه، سیاست، تحولات سیاسی، انقلاب اسلامی و ... در متن درسی این حوزه در کنار فعالیت های برجسته آموزشی، تبلیغی، پژوهشی، فرهنگی، رسانه‌ای مدنظر قرار گرفته است.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی با تاکید بر اینکه باید اندیشه امام راحل و مقام معظم رهبری در جامعه نشر یابد، گفت: هیئت های اندیشه ورز حوزه علمیه خراسان براساس نگاه و محوریت پژوهشی با پیوند به تفکر این بزرگان می توانند تحول مدنظر را رقم بزنند.

مدیر حوزه علمیه خراسان با اشاره به اینکه امام خمینی(ره) یک عالم مخلص بود که این انقلاب بزرگ را رقم زد، گفت: باید برای انجام فعالیت هایی که بر عهده داریم در عرصه تبلیغی، فرهنگی، آموزشی، پژوهشی و رسانه های مجازی و حقیقی به طور مخلصانه و خالصانه کار کرد.

برپایه این گزارش، در این نشست سرپرست موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) نیز گزارشی از کارهای انجام شده در این مجموعه ارائه و برای مشارکت در مباحث فرهنگی و پژوهشی اعلام آمادگی کرد.

انتهای پیام/۳۱۳/۲۵

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • غلامعلی IR ۲۰:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۲
    0 0
    سلام بر مدیر محترم هر وقت عملیاتی شدن اندیشه های امام راحل را در حوزه خراسان نوید بدهید آن روز روز تحول حوزه خراسان است ولی صرف بیان اندیشه های امام سوای از عمل ثمره علمی دارد ولی ثمره عملی ندارد... شما مسئول حوزه هستید همین اندیشه های ناب را اجرایی کنید تا به تحول حقیقی دست پیدا کنید. إن شاء الله