یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
حضرت امام خمینی

حوزه/ مدیر مسئول نشریه بینات گفت: اعتبار اجتماعی که امام ( ره ) در بین مردم کسب کردند، انعکاس تهذیب نفس و اخلاق ایشان بود و در طول تاریخ نیامده که مردم اینگونه از پیامبری اطاعت کرده باشند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام محمد عبداللهیان مدیر مسئول نشریه بینات و مدیر مسئول مؤسسه اسلامی امام رضا ( ع) با برنامه « سوفیا » درباره تهذیب نفس و کارکردهای سیاسی و اجتماعی آن از منظر امام خمینی ( ره ) گفت‌وگوی تلفنی کرد.

مدیر مسئول نشریه بینات ضمن اشاره به فضای پررنگ مادی قبل از انقلاب تصریح کرد: امام ( ره ) با مطرح کردن مسائل معنویت، اخلاقی و نیایش جامعه‌ی آن دوران را نجات دادند و باب تهذیب نفس و سیر و سلوک را گشودند.

پیروی انقلاب حجابی مقابل مسائل اخلاقی و معنوی امام ( ره ) ایجاد کرده است

وی اظهار کرد: امام ( ره ) اعتبار اجتماعی که در بین مردم کسب کردند، انعکاس تهذیب نفس و اخلاق ایشان بود و در طول تاریخ نیامده که مردم اینگونه از پیامبری اطاعت کرده باشند.

حجت الاسلام عبداللهیان اندیشه سیاسی امام ( ره ) و پیروزی انقلاب را حجابی مقابل مسائل اخلاقی و معنوی دانست و تصریح کرد: واقعیت پنهان که باعث این سیاست و انقلاب و نوآوری مردم شده از دیدها پنهان مانده و امام ( ره ) برای آن واقعیات، برنامه‌ها و اساتید زیادی داشته است.

کبر، تکبر و خودخواهی؛ محور مسائل اخلاقی امام ( ره )

وی هدف پیروزی انقلاب از منظر امام ( ره ) را سیر و سلوک مردم به خدا دانست و اذعان کرد: در آموزه‌های امام ( ره )، محور فرمایشات ایشان قرآن و محور مسائل خلاقی ایشان کبر، تکبر و خودخواهی است.

مدیر مسئول مؤسسه اسلامی امام رضا ( ع) ادامه داد: از منظر امام انسان نباید بر دیگران برتری بفروشد و نه خود را برتر بداند اما اگر کسی این دو ویژگی را از خود دور نکند حتی در تهذیب نفس دچار مفاسد و راه شیطانی و نه راه رحمانی خواهد بود.

امام ( ره ) در جوانی خود را فدای اساتید می‌کرد

حجت الاسلام عبداللهیان در بخش دیگری از مصاحبه با رادیو گفت و گو در مورد اهل عمل شدن انسان متذکر شد: مهمترین مسئله، استاد است و حضرت امام ( ره ) اساتید خاصی داشتند و در جوانی خود را فدای آنها می‌کردند که از جمله می‌توان از « مرحوم شاه آبادی » و « مرحوم شیخ علی اکبر الهیان » نام برد.

منش دائمی امام ( ره )، مراقبت بود

حجت الاسلام عبداللهیان ضمن اشاره به مقام بالای مرحوم الهیان خاطرنشان کرد: در مقام اهل عمل بودن امام ( ره )، داشتن اساتید بلامنازع سطح اول عرفانی و اخلاقی یکی از اساسی ترین دلایل بود.

وی ادامه داد: مرحوم شاه آبادی به دو خصوصیت یقظه و بیداری در منازل السالکین اشاره کرده بودند که امام ( ره ) در کتاب‌های اخلاقی خود از آنها بسیار استفاده کرده است.

این کارشناس در مورد منش و رفتار امام ( ره ) یادآور شد: منش ایشان، مراقبت دائم بود و همیشه بر آن چیزی که بین خود و خدا تعهد داشتند و بر نفس خود مراقبت داشتند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha