جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
کد خبر: 962074
۱۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۱
بیانیه روابط عمومی حوزه علمیه استان، در پی راه اندازی کارناوال دو چرخه سواری مختلط در کرمانشاه

حوزه/ حوزه علمیه کرمانشاه ضمن محکومیت راه اندازی کارناوال دو چرخه سواری مختلط در کرمانشاه و دهن کجی به ارزشهای انقلابی از دستگاه های مسئول خواستار پیگیری و ریشه یابی مسببین آن شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری« حوزه » در کرمانشاه، حوزه علمیه استان کرمانشاه، در پی راه اندازی کارناوال دو چرخه سواری مختلط در کرمانشاه، با صدور بیانیه ای به محکومیت این حرکت نسنجیده پرداخته و آورده است:

بسم الله الرحمن الرحیم

فعالیت ورزشی که نیاز به تجمع یا راهپیمایی در شهر و اطراف شهر باشد باید از طریق هماهنگی مقامات ذیصلاح  صورت پذیرد، در ضمن وقتی انجام یک امر از طریق اداره ورزش و جوانان صورت گیرد مسوولیت اجتماعی به عهده آنها است و قطعاً آنها قبل از انجام هر فعالیتی جوانب امر را در نظر می گیرند.

 کسانی که در این روزهای کرونایی و سوء استفاده کنندگان از هیجانات جوانان به اسم ورزش و جلب اعتماد از دست رفته در ۸ سال گذشته، اجازه جریحه دار کردن عفت عمومی را می دهند، به یقین در نزد مقام قصایی جرم محسوب می شود، هنجار ها و اصول اخلاقی در هر جامعه بر اساس معیارها و قوانین همان جامعه طراحی می شوند و تخطی از این اصول به مثابه قانون شکنی بوده و بحث قانون مداری شهروندان را زیر سوال می برد.

این اصول در همه کشورهای دنیا مورد احترام شهروندان بوده و ساکنان جوامع مختلف رفتارها و فعالیتهای اجتماعی خود را با این اصول و قوانین هماهنگ نموده و از آن فراتر نمی روند. در کشور اسلامی ایران نیز علی القاعده، اصول و قواعد اخلاقی جامعه در وهله اول با معیارهای اسلامی طراحی شده اند و زیر پا نهادن این اصول و قواعد از سوی اشخاص حقیق و حقوقی پذیرفته نیست و تخطی از آنها جرم تلقی می شود.

 جلوگیری از اختلاط غیر ضروری زن و مرد یکی از این مواردی که در شرع و قوانین جاری کشور بدان توجه ویژه ای شده است و قوانین متعددی در مراودات اجتماعی تدوین شده است تا این اختلاط به حداقل برسد. مقرراتی نظیر برگزاری اردوهای دانش آموزی در روزهای فرد و زوج، استفاده از برخی اماکن عمومی نظیر استخر ها در روزهای فرد و زوج، احداث برخی پارک ها ویژه بانوان در شهرهای بزرگ، جدا سازی کوپه های قطار های بین شهری و برخی اتوبوس ها …. از جمله راهکارهای کاهش اختلاط زن و مرد می باشند.

هر چند انجام امور ورزشی و فرهنگ سازی در مقوله ورزش امری صواب و پسندیده است ولی باید بپذیریم ورزش به صورت مختلط به نوعی گام برداشتن در مسیری است که امکان بروز مفسده در آن متصور است و این به هیچ عنوان زیبنده یک شهر مذهبی همچون کرمانشاه  دروازه عتبات و عالیات که به فرموده رهبری حکیم "کرمانشاه سینه ستبر ایران اسلامی"، نیست و با آموزه های فرهنگی و مذهبی در تضاد است.

اگر با هتک حرمت کنندگان به مقدسات در « تکیه معاون الملک » به صورت جدی برخورد می شد، امروز شاهد جلولان دخترکان هنجار شکن در خیابانهای شهر کرمانشاه، آنهم در آستانه انتخابات ریاست جمهوری نبودیم.

در ضمن ذکر این نکته ضروری است که ورزش بانوان حتی در سطح بین المللی نیز نیز با محدویت هایی مواجه است و تلاش های زیادی صورت گرفته تا این امر در امن ترین شرایط و با کمترین اختلاط برگزار و محقق شود. با این وجود امروز ۱۳ خرداد ۱۴۰۰ عده ای از جوانان شهر به منظور ترویج فرهنگ دوچرخه سواری در شهرستان اقدام به راه اندازی کارناوال یا حرکت دسته جمعی به صورت مختلط در خیابان نمودند.

 از آنجا که اختلاط دختر و پسر در امورات ورزشی خلاف موازین و قوانین و مقررات متناسب‌سازی محیط برای حفظ کرامت زنان و اصول ورزشی تعریف شده در سازمان تربیت بدنی می باشد، بر اساس دستورات قضایی، برای تکرار چنین حرمت شکنی و جلوگیری از این تجمعات لازم است با بانیان این حرکت نسنجیده برخورد قانونی صورت گیرد.

 

روابط عمومی حوزه علمیه کرمانشاه

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • IR ۲۳:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۴
    1 1
    بغیر از محکومیت ، آیا وظیفه دیگری نداریم!!!
  • غفاری IR ۱۲:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۵
    0 2
    به هر حال یا دوچرخه سواری بانوان اشکال دارد یا ندارد، اگر ندارد که تکلیف مشخص است و مختلط بودن این ورزش هم غیر از شنا و کشتی و... است. اگر هم دوچرخه سواری بانوان اشکال دارد، این هم یگان و ارگان حوزوی قانونی و فراقانونی که نمی توانند جلوی یک کار غیرقانونی را بگیرند به چه درد می خورند. کاش یک مفر هم می گفت حوزه جوان حزب اللهی
  • فراجناحی IR ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۵
    0 2
    مسئولان دولت تزویر و کلک به وعده خود مبنی بر برداشتن دیوار بین زن مرد عمل کردند
  • IR ۱۵:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۵
    0 2
    این شهر امام جمعه نداره؟ اگر داره آیا فساد و فحشاء رو نمی بینه؟ جای تأسف حوزه از این بی بند و باری ها کوتاه نیاید و مسئولین دین و دیانت مردم را در استان مؤاخذه کند...
  • NL ۰۳:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
    2 0
    دوچرخه سواری مختلط در شهر قم هم وجود دارد و اتفاقاً با موبایل با پلیس تماس گرفته شد و پلیس هم آمد ولی نیروهای پلیس هم خودشان گفتند و هم رده های بالاتر پلیس قم تأکید کردند که دوچرخه سواری بانوان مختلط زن و مرد منع قانونی ندارد نه در کشور و نه در قم ، اختلاط زن و مرد در دوچرخه سواری هم غیر از اختلاط در شنا و کشتی است و دوچرخه سواری مختلط زن و مرد منع قانونی ندارد چیزی شبیه همین فروشگاههای قم است که تقریباً همگی فروشنده زن و صندوق دار زن دارند و عموم طلاب معمم از آنهاخرید می کنند یا بانکهای قم که اغلب متصدی زن هم دارند یا پایگاه های واکسن کرونای که متصدی تزریق واکسن کرونا اغلب هم جنس دریافت کننده واکسن نیست، یا مهمانداران قطارهای قم که طلاب معمم را به مشهد می برند اغلب دختران جوان مانتویی هستند یا صندوق داران رستوران های قم که تا پاسی از شب باید کار کنند همگی مختلط و زن و مرد هستند و هیچ کس هم اشکالی نگرفته است. حتی بطور مثال نمایش هایی که در رادیو معارف صدای فضیلت و فطرت پخش می شود عموماً یک زن هم به عنوان بازیگر حضور دارد
    • NL ۲۳:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
      1 0
      دوچرخه سواری مختلط زن و مرد در قم وجود دارد و با موبایل با پلیس تماس گرفته شد و بعد از حضور نیروهای پلیس قم ، افسران پلیس قم اظهار داشتند دوچرخه سواری مختلط زن و مرد در شهر قم یا کشور منع قانونی ندارد ، ولی از بیانیه ای فوق که از کرمانشاه صادر شده است استنباط می شود که تصور حوزه کرمانشاه این بوده است که گویا چنین چیزی خلاف قانون است به نظر می رسد صادر کنندگان بیانیه هنگام وقوع این مسأله تماس فوری با پلیس نداشته اند (شاید در صحنه حاضر نبوده اند که با پلیس تماس بگیرند) به همین دلیل از اینکه منع قانونی وجود ندارد بی اطلاع مانده اند. توصیه بنده این است که هنگام وقوع منکر مثل مردم قم همان لحظه وقوع منکر با پلیس تماس بگیرید، اگر این کار انجام شده بود متوجه می شدند منع قانونی وجود ندارد و بنابراین نیازی به صدور این بیانیه هم نبود. نکته دیگر اینکه یکی از کامنت گذاران این مطلب در اینجا نوشته اند که اختلاط بین زن و مرد در محیط کار اشکال شرعی ندارد ولی هنگام ورزش بی بندو باری است ، چه تفاوتی در محیط کار و ورزش در اختلاط زن و مرد است؟ اگر زن و مرد روزانه ده ساعت کنار هم در اطاق دربسته بنشینند و کار کنند چون محیط کار است شما می فرمایید اشکال شرعی ندارد ولی اگر نیم ساعت در خیابان چلوی چشم تمام مردم دوچرخه سواری کنند اشکال شرعی دارد و بی بندوباری است؟در شهر قم الان در پایگاه های واکسن کرونا قم عموماً یک مرد یا زن برای تزریق واکسن مسوول است و به تمام مراجعین که نیمی از آنها همجنس او نیستند واکسن می زند آیا کسی اعتراضی کرده است؟ به همین ترتیب هنگام اهدای خون اگر پرستار در پایگاه اهدای خون باشد از مراجعین مرد هم خون گیری می کند کسی اعتراضی کرده است؟ در شهر قم در ساعت های صبح خیلی زود مثل هفت و نیم صبح که کارمندان از خانه خارج می شوند تا به سر کار برسند تقریباً هیچ دختر چادری مشاهده نمی کنید بلکه سر خیابانها انبوه دختران با موهای رنگ شده ملاحظه می کنند که منتظر ماشین برای رفتن به سر کار هستند یعنی تقریباً تمام کارمندان دختر که صبح سر کار می روند همگی بدون چادر و با موی رنگ شده هستند اگر به ادعای شما اختلاط در محیط کار اشکال شرعی ندارد پس چرا عموم شرکتهای استخدام کننده حتی یک دختر چادر را در شهر قم حاضر نشده اند استخدام کنند؟
  • IR ۱۴:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
    0 2
    شمایی که نشستی همینطوری داری رمان می نویسی قابل توجه اینکه شما قاطی کردی و همه چیز را داری بهم ربطی می دی ،کارکردن زنان تو محیط کار با بعضی از ورزش ها متفاوت هست شما یه کم دقت کن این دیگه ورزش نیست می شه بی بند باری ،دسشون درد نکنه که بیانیه دادند و کاسه و کوزتون بهم زدند،دیگه بعضی ها شورشو دراوردند مثل اینکه یادشون رفته کدام کشور دارند زندگی می کنند
  • رضا IR ۱۶:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
    0 1
    باید قانون جلوگیری از اختلاط غیر ضروری زن و مرد در مجلس شواری اسلامی به تصویب برسد سپس بطور جدی از طریق مردم متدین خواستار اجرای آن شد
  • گمنام IR ۱۳:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۸
    0 1
    این یک زنگ خطریست برای زیر پا گذاشتن احکام اسلام