یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۶ شوال ۱۴۴۵ | May 5, 2024
امام خمینی

حوزه/ نشست علمی «بررسی ابعاد شخصیتی امام خمینی(قدس سره)» با ارائه دکتر نوری محمدزاده، رئیس مرکز ایران شناسی و استاد دانشگاه دولتی داغستان روسیه صورت پذیرفت.

به گزارش خبرگزاری حوزه، نشست علمی دو زبانه روسی- فارسی با موضوع«بررسی ابعاد شخصیتی امام خمینی(قدس سره)» به همت گروه روسی مجتمع آموزش عالی زبان، ادبیات و فرهنگ شناسی، با همکاری گروه مطالعات اسلامی روسی مؤسسه آموزش های کوتاه مدت و فرصت های مطالعاتی به صورت مجازی برگزار گردید.

رئیس مرکز ایران شناسی بیان کرد: امام خمینی(قدس سره) به عنوان فیلسوف، فقیه، عالم، سیاست مدار و رهبر کم نظیر، به نقطه عطف روابط انسان و خدا رسیدند و از این رو، سخن گفتن درباره شخصیت ایشان بسیار سخت است.

دکتر محمدزاده، در ادامه، با اشاره نفس رحمانی امام خمینی(قدس سره)، به تأثیری پرداخت که ایشان روی مسلمانان غیرایرانی داشتند و اظهار داشت: امام خمینی(قدس سره) در عصری دین را احیا کردند که دین در جهان به حاشیه و انزوا رفته بود و با ارائه حکومت دینی، موجب فخر، عزت و سربلندی مسلمانان شدند.

رئیس مرکز ایران شناسی دانشگاه داغستان همچنین امام خمینی(قدس سره) را احیاگر مکتب حسینی و علوی دانست و با اشاره به وصیت نامه الهی- سیاسی امام خمینی(قدس سره) ابراز کرد: مفتخریم که کتاب نهج البلاغه که پس از قرآن،‏‎ ‎‏بزرگ ترین دستور زندگی مادی و معنوی و بالاترین کتاب‏‎ ‎‏رهایی بخش بشر است و دستورات معنوی و حکومتی آن‏‎ ‎‏بالاترین راه نجات به شمار می رود، از امام معصوم(علیه السلام) است.

وی کلام امام(قدس سره) را آب حیاتی دانست که قلب مسلمانان جهان را زنده کرد و اکنون در بسیاری از دانشگاه های جهان پایان نامه های ارشد و رساله های دکتری درباره شخصیت و اندیشه های ایشان انجام می شود.

استاد دانشگاه روسیه، با اشاره به ادامه خط امام(قدس سره) به اهتمام رهبر معظم انقلاب(مدظله‌العالی) افزود: مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) با عزت و قدرت راه امام(قدس سره) را ادامه داده اند.

دکتر محمدزاده، در پایان، خاطرنشان کرد: زمانی رهبران شوروی به نامه امام(قدس سره) عمل نکردند و موجب فروپاشی آن حکومت شد، ولی امروز خوشبختانه پوتین روسیه را به سمت بازگشت به  معنویت می برد. در این باره، شاهدیم سال گذشته با تغییراتی که در بندهایی از قانون اساسی روسیه صورت گرفت، نام خدا در آن ذکر شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha