شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 18, 2024
، رئیس اتحادیه علمای اهل بیت(ع) ترکیه (اهلادَر)

حوزه/ رئیس اتحادیه علمای اهل بیت ترکیه (اهلادَر) گفت: اگر بخواهیم از منظر حقوق بین الملل به مسأله نگاه کنیم، خاک فلسطین توسط صهیونیست ها اشغال شده است و بر هیچ مبنای حقوقی نیز استوار نیست، لذا پذیرش این رژیم در سازمان ملل نمی تواند دلیلی بر مشروعیّت اشغال فلسطین باشد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، به دنبال علمیات غرورآفرین «وعده صادق» در عمق سرزمین های اشغالی در گفت و گو با حجت‌الاسلام والمسلمین قدیرآکاراس، رئیس اتحادیه علمای اهل بیت(ع) ترکیه (اهلادَر) نشسته‌ایم که مشروح آن به شرح ذیل است؛

حوزه نیوز_ به عنوان اولین سوال تحلیل شما درباره وقایع اخیر غزه و فلسطین چیست؟

ابتدا جای دارد از فرصت که توسط خبرگزاری حوزه‌های علمیه ایران به بنده داده شد، تشکر و قدرانی کنم. در پاسخ به سوالی که مطرح شد باید بگویم که، مسأله فلسطین نه تنها یک مسألة عمده برای اسلام و مسلمین است بلکه جنایاتی که امروزه اسرائیل در غزه انجام می دهد، از نقطه نظر انسانی نیز محکوم است. حمله به بیمارستان ها و پرسنل درمانی، حمله به زنان و کودکان بی پناه در هیچ فرهنگی پذیرفته نیست و سکوت در برابر این قتل عامی که بیش از ۳۳ هزار کشته و نزدیک به یکصد هزار مجروح دارد، از نظر انسانی قابل قبول نیست. نابودی شبکه های آبرسانی و سایر زیرساخت های غزه و تخریب اکثر بناها که اسرائیل در مقابل چشم جهانیان انجام می دهد، چهرة واقعیِ این رژیم را نشان می دهد. از بدو تأسیس اسرائیل تا کنون یک میلیون فلسطینی شهید شده اند. اسرائیل در ۵۰ سال گذشته تلاش داشته است خود را دولتی بر حق جلوه داده و فلسطینی ها را تروریست معرفی کند. اما جنایاتی که در ۶ ماه گذشته در غزه مرتکب شده چهرة واقعی اش را نزد جهانیان آشکار کرد. امروزه محکوم کردن این جنایات به تنهایی کافی نیست بلکه نیازمند اقدام عملی هستیم. متأسفانه دولت هایی که در بزابر غرب مرعوب هستند و یا عضو ناتو هستند، این کار را نمی توانند انجام دهند، لذا ملت های اسلامی باید خودشان رأساً وارد عمل شوند.

حوزه نیوز_ آیا عضویت اسرائیل در سازمان ملل می تواند دلیلی بر مشروعیت این رژیم باشد؟

اگر بخواهیم از منظر حقوق بین الملل به مسأله نگاه کنیم، خاک فلسطین توسط صهیونیست ها اشغال شده است و بر هیچ مبنای حقوقی نیز استوار نیست، لذا پذیرش این رژیم در سازمان ملل نمی‌تواند دلیلی بر مشروعیّت اشغال فلسطین باشد. حتی اینکه در سال ۲۰۱۷ سازمان ملل سرزمین هایی که بعد از سال ۱۹۶۷ به تصرف رژیم اسرائیل در آمده است را اشغال غیر قانونی نامید، از اینجا نمی‌توان نتیجه گرفت که سرزمین هایی که قبل از ۱۹۶۷ توسط اسرائیل اشغال شده اند، قانونی هستند.

حوزه نیوز_نقش شبکه های اجتماعی و رسانه ها در تبیین وقایع مربوط به غزه چگونه است؟

متأسفانه شبکه های اجتماعی و شبکه های خبری با ارائة تحلیل های غلط و مقصر جلوه دادنِ حماس به خاطر آغاز جنگ می خواهند چهره موجهی برای جنایات اسرائیل نشان دهند. از طرفی رسانه های جمعیِ جهان امروزه عمدتاً در اختیار صهیونیست ها هستند و افکار عمومیِ مردم جهان را آنگونه که می خواهند به نفع خود کنترل و هدایت می کنند و بدتر از آن این است که طرفداران آن ها در داخل کشورهای اسلامی نیز می کوشند در شبکه های اجتماعی به نفع اسرائیل عمل کنند و تلاش دارند بگویند که چون حماس این جنگ را شروع کرده، پس مقصر است و جنایات اسرائیل هیچ منعی ندارد. کسی نیست به اینها بگوید آیا دفاع از سرزمین خود، تروریسم است ولی اشغال سرزمین دیگران مشروع است؟ کسی که در برابر جنایات اسرائیل سکوت کند یا آن را بر حق بداند، نه تنها از اسلامیت به دور است بلکه از انسانیت نیز خارج شده است.

حوزه نیوز_دنیای اسلام در برابر گسترش اشغال گریِ اسرائیل چه استراتژی را باید پی گیری کند و چه اقداماتی باید انجام دهد؟

خوشبختانه امروزه از دریای سرخ از باب المندب در یمن توسط حوثی ها تا حزب الله لبنان، خط مقاومت اسلامی شکل گرفته است. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی مقاومت اسلامی فلسطین قدرت گرفته است و جبهه های مختلفی در عراق، سوریه، لبنان و یمن علیه اسرائیل گشوده شده است و جمهوری اسلامیِ ایران به عنوان بزرگترین حامیِ فلسطین پشتیبانی لجستیکی، نظامی و مستشاری خود را از مقاومت فلسطین به عمل می آورد. بنا بر این راه پایان دادن به اشغال گریِ اسرائیل تقویت همین خط مقاومت اسلامی است. امروز در اثر قدرتی که به همت جمهوری اسلامی ایران، در مقاومت اسلامی ایجاد شده است، صهیونیست هایی که روزی شعار از نیل تا فرات را می دادند، خود را در زیر گنبد آهنین مخفی می کنند تا از حملات مقاومت اسلامی در امان باشند. آری، روزی روزگاری حماسة فلسطین به صورت سنگ در برابر تانک بود اما امروزه موشک های قدرتمندی وجود دارد که هیمنة اسرائیل را در هم می کوبد. این در حالی است که طبق گفتة اسامه حمدان از فرماندهان حماس در یک سخنرانی که اخیراً در بیروت برگزار شد و من شخصاً در آن سخنرانی حضور داشتم، ایشان تأکید کردند که ما تا کنون ۱۰ در صد از نیرو و مهمات و سلاح های خود را در جنگ با اسرائیل به کار برده ایم و هنوز نود درصد توان ما دست نخورده باقی مانده است. چنانچه چند روز بعد از این سخنرانی، امام سید علی خامنه ای نیز فرمود: طبق اطلاعاتی که فرماندهان مقاومت غزه به ما داده اند، علیرغم حملات سنگین اسرائیل علیه غزه، نود درصد از سلاح ها، مهمات و نفرات مقاومت اسلامی غزه هیچ آسیبی ندیده است.

گفت وگو از اکبر پوست‌چیان

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha